Ill.foto: Bjørn Erik Rygg Lunde
Lovfest rettigheten til samiske læremidler
Dagens situasjon rundt læremidler på samisk er uakseptabel.
Resolusjon vedtatt på fylkesårsmøtet til Utdanningsforbundet Nordland:
Det har i flere tiår vært
kritisk mangel på lærebøker og andre læremidler på samisk. Det samiske lærermiddelutviklermiljøet
er lite, og på grunn av lavt elevtall har utviklerne liten inntjening på salg av
samiske læremidler. Læremiddelutvikling utføres ofte på deltid av lærere, noe
som også kan være med på å svekke rekrutteringen av samiskspråklige lærere om
det ikke blir tatt tak i situasjonen.
Utvikling av språkkompetanse og utvikling
av gode pedagogiske opplegg er krevende med dagens dårlige tilgang til læremidler,
og samisklærere må bruke mer tid på å utvikle god undervisning i mangel på gode
læremidler som støttestruktur.
Opplæringsloven § 9 sier at
læremidler skal foreligge på både bokmål og nynorsk til samme tid og samme
pris. Samiske elever har pr. i dag ikke en tilsvarende lovfestet rett til
samiske læremidler. Ettersom opplæringsloven gir samiske elever rett til
opplæring i og på samisk, legger Sametinget til grunn at loven implisitt gir
elevene rett til samiske læremidler.
Utdanningsforbundet Nordland mener likevel
at det er nødvendig å lovfeste en rett til læremidler på de tre samiske
språkene, på lik linje med elevers rett til læremidler på bokmål og nynorsk.
Dette begrunner vi med at samer er anerkjent som urfolk med rett til å sikre og
utvikle sitt språk og sin kultur, og at dagens situasjon rundt læremidler er
uakseptabel.
På bakgrunn av den totale
situasjonen for samiske lærere, med høy arbeidsbelastning, små fagmiljø og
behovet for å rekruttere flere lærere til å undervise i og på samisk, er det
viktig å prioritere arbeidssituasjonen for samiske lærere som underviser i og
på samisk. For å kunne rekruttere flere til å ta samisk barnehagelærerutdanning
og lærerutdanning bør flere insentiver iverksettes.
En lovfestet rett til
samiske læremidler vil være med på å bidra til å øke status for samiske språk,
og bidra til en lettere arbeidssituasjon for samisklærere. Enn så lenge vi har
disse utfordringene, er det også nødvendig å kreve flere insentiver for å kompensere
for den nåværende arbeidsbelastningen samt styrke rekrutteringen til samiske
lærerutdanninger på alle nivå.
Forslag til insentiver for å
rekruttere flere samisklærere:
- nedsatt leseplikt i skolen, og mer ubunden/arbeidsplanfestet tid i barnehager
for samisklærere
- særskilte stipendordninger som legger til rette for at flere samiskspråklige
tar lærerutdanning
- særskilte støtteordninger for
å legge til rette for at lærere kan studere samisk språk