Sarpsborg har minst bruk av ukvalifiserte lærere blant storkommunene. Foto: Harald F. Wollebæk.
I disse kommunene bruker de knapt ukvalifiserte lærere
Elevene i Bergen og Sarpsborg har kvalifiserte lærere i nesten alle timer, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet.
Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at Oslo, Bærum og Stavanger bruker ti ganger mer ukvalifiserte lærere enn Bergen, Fredrikstad og Sarpsborg.
Sarpsborg ligger aller best an av storkommunene. Der er det kun 0,4 prosent av undervisningstimene som blir gitt av ukvalifiserte lærere. Direktør for oppvekst i Sarpsborg kommune, Erik Bråthen, sier han ikke kjenner til andre årsaker enn at kommunen har satset på dette over tid.
– Vi strekker oss langt for å unngå bruk av ukvalifiserte lærere, sier Bråthen.
Han understreker at han er helt fersk i stillingen som oppvekstdirektør og derfor ikke har fulgt dette over tid. Men så vidt han vet har ikke skolene hatt problemer med å skaffe kvalifiserte søkere til lærerstillinger.
– Ikke riktig
Utdanningsforbundet Sarpsborg reagerer imidlertid på tallene og mener de ikke gjenspeiler virkeligheten i kommunen. Tallene fra Utdanningsdirektoratet viser kun hva som er planlagt bruk på starten av skoleåret, mens ting som sykefravær og vikarbruk gjennom året ofte vil føre til mer bruk av ukvalifiserte lærere enn planlagt.
– Det er ikke riktig at det knapt brukes ukvalifiserte i Sarpsborg, sier leder av lokallaget, Knut Olav Farbrot. Han peker på at 11,9 prosent av lærerne i Sarpsborg mangler pedagogisk utdanning, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.
Les hele intervjuet med Farbrot her med ytterligere kommentar fra kommunen.
En by med mange lærerstudenter
I Norges nest største by, Bergen, er ukvalifiserte lærere et ikke-problem.
– Det er veldig bra for elevene i Bergens-skolen at vi har kvalifiserte lærere i så og si alle timer, sier direktør for Etat for skole i Bergen kommune, Marius Arnason Bøe
GSI-tallene fra Utdanningsdirektoratet viser at kun 0,6 prosent av undervisningstimene i Bergen blir gitt av ukvalifiserte lærere. Blant storkommunene kan få skryte av tilsvarende lav andel.
– Å ha utdannede lærere i nær hundre prosent av undervisningstimene har en positiv effekt. Det utgjør en stor forskjell sammenlignet med å ha ufaglærte til å undervise elevene, sier Bøe.
Han sier de er stolte av å ha så god lærerdekning, samtidig som han peker på at de også er heldige som har tre store lærerutdanningsinstitusjoner i kommunen.
– Veldig mange tar lærerutdanning i Bergen, noe som gjør at vi har godt tilfang av nyutdannede. Jeg tror det er en viktig årsak til at vi får dette til, sier Bøe.
– Ingen grunn til å ansette ufaglærte
Han mener også økonomien i kommunen kan ha noe å si.
– Ting kan i alle fall tyde på at skolene ikke har ansatt lærere uten godkjent utdanning av økonomiske hensyn, sier Bøe.
Leder i Utdanningsforbundet Bergen, Bente Ingeborg Myrtveit, er også overbevist om at mange lærerstudenter i byen er en viktig årsak bak de gode tallene.
– Så det er ingen grunn til å ansette ufaglært arbeidskraft, sier Myrtveit.
Saken ble oppdatert 12.09.19 kl. 15:15 med kommentar fra Knut Olav Farbrot. En ny oppdatering ble lagt inn 13.09.19 med litt utfyllende informasjon under mellomtittelen " – Ikke riktig".