Slik hjelper du elevene med å takle stress og prestasjonsangst
Her får du 10 tips til hvordan du som lærer kan hjelpe elevene dine med å takle stress og prestasjonsangst.
Professor Edvin Bru ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger er en av redaktørene bak boken Stress og mestring i skolen, der lærere får råd om hvordan hjelpe stressede elever.
– I et læringsklima verdsettes innsats høyt, sier Bru.
– Å gjøre feil anses som en nødvendig del av læringen. I et prestasjonsklima er det fokus på prestasjoner, og feil blir sett på som manglende kompetanse. Et prestasjonsklima gir derfor en større risiko for at elever frykter nederlag og opplever stress.
Å gi elevene en forutsigbar skolehverdag kan virke sterkt stressdempende, og Bru oppfordrer lærerne til å hjelpe elevene med å lage planer for læringsarbeidet.
Bru og de øvrige forskerne har kommet fram til 10 tiltak:
- Stimuler elevene til å ha fokus på innsats, forståelse og utvikling av egen kompetanse.
- Demp sammenligninger av prestasjoner mellom elever. Hjelp eleven til å se sin egen framgang og utvikling.
- Legg til rette for et læringsmiljø der også det å gjøre feil oppfattes som en kilde til læring.
- Gi elevene rom for å gjøre egne valg i skolearbeidet.
- Sett konkrete og realistiske mål sammen med eleven.
- Skap et forutsigbart læringsmiljø.
- Gi elevene god oversikt over tidsfrister for innleveringer og tidspunkt for vurderingssituasjoner.
- Legg til rette for et miljø der elevene vet at konstruktiv støtte og hjelp er tilgjengelig både fra lærere og medelever.
- Gi elevene tro på egne ressurser gjennom tilpassede oppgaver. Det gjelder også leksene.
- Vær bevisst på at du bygger en relasjon til hver enkelt elev som ikke er betinget av elevens prestasjoner. Eleven trenger at du verdsetter ham/henne som person, ikke bare for prestasjonene som oppnås.