Åshild klarte mattekravet – får bli lærer
Åshild klarte regjeringens firerkrav i matematikk, og er klar for lektorstudier. Men færre enn halvparten av dem som tok kurset sammen med henne i Trondheim besto.
I forrige uke skrev utdanningsnytt.no om Åshild Krogsrud som ikke er kvalifisert til lærerstudiet med 57 studiepoeng. Det kreves 51 poeng for å komme inn på studiet. Åshild har 57 poeng. Men man må også ha fire i matematikk. Det har ikke Åshild.
Nå har hun tatt forkurs i matematikk og er klar for lektorutdanningen.
– Det var veldig deilig, sier en lettet Åshild Krogsrud. Hun var en av i alt 5650 ukvalifiserte søkere til lærerutdanningen i år. Etter forkurset i matematikk er antallet ukvalifiserte 5507. Åshild er ikke lenger en av dem.
– Så utrolig godt at ikke denne sommeren ble helt bortkastet. Jeg har lagt ned masse jobb og energi i dette, sier Åshild. Hun gikk på forkurset i matematikk på NTNU i Trondheim i sommer. Under 40 prosent av dem som tok kurset der, besto eksamen.
– Alle de jeg ble kjent med på kurset, klarte det. Det er jeg så glad for. Nå kan vi begynne på lærerstudiene sammen, sier hun. Åshild har 57 studiepoeng og er nå klar for fem år på NTNU, hvor hun skal utdanne seg til lektor i engelsk. Hun er glad for at hun klarte kravet, men ser fortsatt ikke nødvendigheten av det.
– Jeg skal ikke jobbe med matematikk. Jeg har pugget matte bare for å bestå kravet og kunne jobbe som lektor i engelsk, sier Åshild.
Over halvparten strøk
I år er det bare 356 som har forsøkt å forbedre karakteren i matematikk gjennom forkurset, bare 143 av dem klarte det. Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø mener karakterkravet i matematikk for framtidige lærere gjør at flere vil gjennomføre studiene.
– Regjeringen har satt høye og ambisiøse krav for lærerutdanningene og skolen. At vi har løftet lærerutdanning til mastergrad og skjerpet opptakskravene, mener vi bidrar til at flere studenter vil gjennomføre lærerutdanningen, sier Iselin Nybø fra Venstre. Det er varslet lærermangel i årene som kommer, men det får ikke forskningsministeren til å jenke på karakterkravene.
– Vi har satt i gang en rekke tiltak for å øke rekrutteringen, blant annet innført avskriving av studielån for grunnskolelærerstudenter, og utdannings- og rekrutteringsstipend for personer som ønsker å bli lærere, sier Nybø.
Store forskjeller
Det er stor forskjell på strykprosenten på de 13 ulike tilbyderne av forkurs i matematikk. I Oslo klarte nesten 60 prosent eksamen, mens bare rett over 11 prosent besto i Østfold.
Etter at kravet om fire i matematikk ble innført i 2016, økte antall ukvalifiserte søkere voldsomt. I år var det 44 prosent flere ukvalifiserte søkere enn i 2015.