Det er fantastisk å være lærer
Debatt: Hvis vi fokuserer vi mer på det positive, får vi respekt og forståelse for den flotte og viktige jobben vi gjør.
Lønnstapere seks år på rad … 20.000 tilfeller av vold og trusler mot ansatte i skolene … Hvem har vel lyst til å søke lærerutdanning med slike overskrifter? Selvfølgelig er lønn viktig! Selvfølgelig er det uakseptabelt med vold mot ansatte! Selvfølgelig må en holde trykk på slike saker, men ikke bare dette!
Hvis målet er å få flere til å ta lærerutdanning, må en tone ned slike ting i media, men samtidig fokusere på dette gjennom andre kanaler, på andre måter, i kulissene. Det må en bedre balanse til.
Jeg har vært lærer i over 30 år og har undervist etter flere forskjellige lærerplaner. Først mønsterplanen i 1987, deretter nye planer i 1997, 2006 og 2020. Det har faktisk vært givende! Jeg har fått anledning til å påvirke innholdet i planene gjennom arbeid på skolen. Det har vært interessant og spennende (men selvfølgelig også utfordrende og frustrerende) å få oppleve denne utviklingen gjennom 30 år, men mye handler om hvordan en tar, forstår og håndterer endringene. Mange (de fleste) endringer har vært nødvendige, ikke minst for å holde tritt med samfunnet ellers.
Jeg er supertakknemlig for å ha fått være en del av dette! Jeg tror faktisk jeg har verdens beste jobb! Jeg har primært jobbet i ungdomsskolen med fagene matematikk, engelsk, kroppsøving, samfunnsfag og ulike valgfag. Det har vært veldig givende, jeg elsker å jobbe med disse fagene. Jeg får formidle, tilpasse, påvirke, repetere, lære noe nytt, holde meg oppdatert, leke, være kreativ, være ute, være inne, lage quiz, spille sjakk, samhandle og samarbeide med elever og lærere, foreldre, andre skoler og institusjoner med mye mer.
Det er jo gull, og jeg får faktisk betalt for det! For å gå på tur med elevene, grille pølser og lære elevene noe om det å være ute, lære dem samhandling med naturen og hverandre. For å delta i kroppsøving og fysisk aktivitet og helse, holde meg i form. For å utfordre elevene på å lære seg engelsk, og samtidig holde min engelsk vedlike, og videreutvikle denne. For å ta dem med på «Sofa Travels» jorda rundt.
Utrolig! Og jeg får betalt for det. For å leke med tall, tegne i Geogebra, bruke graftegner og programmere. For å hjelpe elevene til å finne sammenhenger i matematikken. For å hjelpe dem til å oppdage historie, politikk og samfunn. For å utfordre dem på psykisk helse. Trøste. For å få dem til å beskrive, forklare, utdype, gi eksempler, reflektere rundt svært mange ting som angår dem, de rundt og hverdagen deres, for å nevne noe. Også planlegging, forarbeid og etterarbeid synes jeg er spennende og givende på sine måter.
Les også: Reagerer på bildet som tegnes av læreryrket i media
Joda, til tider kan ting være krevende, vanskelig og utfordrende. Både elevene, foreldrene, rektor og kollegaer kan være utfordrende til tider. Det samme er ulike krav og forventninger, pålegg, møter, rapporter, vurderinger, nye ting og så videre.
Men se hvor mye plass det får i forhold til avsnittet over! Og det er nettopp det jeg mener i forhold til hvordan man angriper problemene, eller fokuserer for mye på det negative. Hvis vi får unge voksne utdanningssøkere til å se mulighetene framfor begrensningene i dette yrket, vil vi kunne rekruttere flere lærere. Fokuserer vi mer på det positive, får vi respekt og forståelse for den flotte og viktige jobben vi gjør, og mulighetene som jobben gir! Det igjen vil bane vei for høyere lønninger. Fortsetter vi slik vi gjør nå, er vi bare sytpeiser. Og hva fortjener de?