Den 16. september 2022 fikk Utdanningsetaten i Oslo i
oppdrag fra Byrådsavdelingen å lage et opplegg for «Alternative
vurderingsformer og eksamen» i skolen.
Den 2. februar sendte Utdanningsetaten en omfattende
skisse til Byrådsavdelingen, der de beskriver hvordan utprøving og forsøk kan gjennomføres.
Alternative vurderingsformer som kan prøves ut er mappemetodikk, langtidsoppgave, eksamen i praktisk–estetiske fag, forsøk med todelt eksamen (skriftlig og muntlig) og/eller forsøk med tverrfaglig eksamen. Den 6. februar lanseres skissen på et seminar i Utdanningsetaten i Oslo.
I videregående skole er Utdanningsdirektoratet allerede i gang med et utarbeide et forprosjekt for å prøve ut alternative eksamensformer nasjonalt. Forprosjektet skal etter planen være klart i 2025.
– På høy tid
Utprøvingen av alternative vurderingsformer omfatter både ungdomsskoler
og videregående.
Første fase dreier seg om å prøve ut alternative måter å
drive underveisvurdering på. Dette skal danne grunnlag for å iverksette forsøk. For å kunne teste ut alternativer til dagens eksamensordning kreves det søknad
til staten. Den skal sendes og følgeforskning iverksettes.
Byråd for oppvekst og kunnskap Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) er
glad for at hun nå har fått en skisse til hvordan alternative vurderingsformer kan prøves ut i praksis i Oslo-skolen.
– Med de nye læreplanene og ny vurderingsforskrift er det på
høy tid at elevene får mulighet til å vise kompetansen sin på ulike måter.
Lærerne må også få mulighet til å prøve ut ulike måter å drive underveisvurdering
på, med utgangspunkt i de nye læreplanene. Noen er i gang allerede. Nå vil vi
invitere flere skoler til å delta, sier hun.
Glad for å være i gang
Byråden har ikke rukket å lese den ferske skissen ennå, men det
skal hun i gang med.
– Byrådet har lenge ønsket at utprøving av alternative
former underveisvurdering skal gjøres i et større omfang. Etter at utprøvingen
er gjennomført, er målet å bruke erfaringene til å iverksette forsøk. Vi ønsker
også at alternativer til dagens eksamen skal prøves ut, og kommer til å søke staten
om å få iverksette forsøk, sier Eidsvoll.
Noen ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo har allerede
testet ut karakterdempet hverdag og alternative former for underveisvurdering,
som mappevurdering, i noen år. Disse skolene har dannet egne nettverk der de utveksler
erfaringer.
Skoler som har lyst til å delta i utprøving, skal etter
planen inviteres til det, våren 2023.
– Planen er å starte den systematiske utprøvingen skoleåret
2023/24. Erfaringene skal danne grunnlag for iverksetting av forsøk. Vi ønsker
at de skolene som er i gang, og som har erfaring med alternative
vurderingsformer skal være med videre. I tillegg håper vi å få med flere, sier
hun.
Eidsvoll understreker at skoler allerede har stor frihet i
arbeidet med underveisvurdering. Men for å starte forsøk med alternative eksamensformer,
må kommunen søke statlige myndigheter.
– Vi ønsker at skoler også skal få mulighet til å prøve ut
alternativer til dagens eksamen på ungdomstrinnet. Derfor ønsker vi å søke om forsøk
så fort som mulig, sier hun.
Vil fornye eksamen
Det at skolene er godt i gang med nye læreplaner gjør Eidsvoll utålmodig.
– Oslo kommune ønsker forsøk med alternative vurderingsformer
både på ungdomsskoler og i videregående skole. Men i videregående skole ønsker
vil vi at Oslos forsøk ses i sammenheng med de forsøkene Utdanningsdirektoratet
skal iverksette i videregående skole nasjonalt. Det betyr at vi kommer til å ta oss tid, sier Eidsvoll.
Mandag 6. februar vil både byrådssekretær Andreas Borud,
direktør i Utdanningsetaten Marte Gerhardsen, lederen for
kvalitetsutviklingsutvalget Tine Sophie Prøitz, representanter for
lærerorganisasjonene i Oslo, leder for Elevorganisasjonen i Oslo, forskere og ansatte i Utdanningsetaten delta på et seminar som blir
startskuddet for utprøvingen.
– Det står i Byrådsplattformen at vi ønsker å søke staten om
å gjennomføre forsøk med alternativer til dagens eksamensordning. Før det ønsker vi å skaffe oss mer kunnskap om det som skjer i praksisfeltet. I byrådssaken
«Motivasjon for læring» ligger det allerede føringer og ambisjoner som gjør at
vi vi kan iverksette dette uten at vi trenger
noen ny politisk behandling, sier Eidsvoll.
Bred forankring i sektoren
Utdanningsetaten så tidlig behov for ekstern hjelp til
faglig forankring og kvalitetssikring av arbeidet med å følge opp
oppdragsbrevet fra Byrådsavdelingen. Derfor ble det i oktober 2022 opprettet
dialog med Sverre Tveit, postdoktor ved Institutt for pedagogikk ved
Universitetet i Oslo og førsteamanuensis ved Universitetet i Agder. Han har forsket på vurdering i mange år.
Utdanningsetaten har også hatt tett dialog med lærerorganisasjonene
og Elevorganisasjonen. I tillegg er det kommet innspill fra grunnskoler og
videregående skoler som har jobbet systematisk med vurderingspraksis i
nettverk. Skolene har bidratt i en spørreundersøkelse, for å gi innsikt i
hvordan lærerne ved disse skolene jobber.
Utdanningsetaten har også involvert 43 elever på 10. trinn
fra åtte skoler og planlegger et tilsvarende elevseminar i videregående skole
våren 2023.
Lærerorganisasjonene har gitt innspill på at det er viktig å
ha kontroll på at det som vurderes faktisk er elevenes kompetanse. Digitale
verktøy, som chatbot, bidrar til utfordringer i vurderingssituasjoner. Derfor
har også Utdanningsdirektoratet, for våren 2023, besluttet at tilgangen til
internett må stenges under eksamen i syv studieforberedende programfag.
FAKTA
Oppdragsbrevet skiller mellom alternative vurderingsformer til
standpunkt og alternativer til eksamen.
Den delen som knytter seg til standpunktvurdering og
alternative former for underveisvurdering, lar seg i hovedsak gjennomføre
innenfor gjeldende regelverk. For å prøve ut alternativer til dagens
eksamensordning, kreves det søknad til staten om forsøk.
Todelt utprøvingen på ungdomstrinnet:
Utprøving av alternative former for underveisvurdering fram
mot standpunktkarakterer, der elevene får mulighet til å vise kompetansen sin
på ulike måter. Utdanningsetaten skal gi innspill til hvordan for eksempel
mappevurdering kan gjennomføres i praksis, inkludert i hvilke fag, på hvilke
år/trinn, ved hvilke skoler og med og uten karakterdemping.
Med bakgrunn i erfaringer fra underveis- og standpunktvurderingen
hos skoler som har jobbet systematisk med vurderingspraksis over tid, er målet
å søke om å prøve ut alternative eksamensformer, som for eksempel eksternt
vurdert mappe eller en form for langtidsoppgave.
Utprøvingen i videregående skole
Flere videregående skoler i Oslo inviteres til å bli med å prøve
ut alternative måter å gjennomføre underveis- og standpunktvurderingen på,
blant annet karakterdempet hverdag og mappemetodikk.
UDE anbefaler at Osloskolen blir med på utprøving og senere
forsøk med langtidsoppgaven og andre alternative eksamensformer i regi av
Utdanningsdirektoratet.
Alternativ eksamen i videregående
Utdanningsdirektoratet planlegger forsøk med alternative eksamensformer i videregående skole nasjonalt, rettet mot fem mulige områder.
1. en muntlig eksamensform i praktiske og estetiske fag
2. en skriftlig–muntlig eksamensform
3. alternativer til dagens trekkordning
4. langtidsoppgave som alternativ eller supplement til dagens eksamensform
5. vurdering i orden og oppførsel uten karakter
Oslo kommune vil kjøre sitt forsøk med alternativ eksamen i videregående skole parallelt med det nasjonale.
Karakterdempet hverdag
For tre år siden dannet åtte ungdomsskoler i Oslo et
nettverk der de deler erfaringer med karakterdempet hverdag og mappevurdering.
Underveis har Utdanningsetaten arrangert flere samlinger der både lærere,
elever, lærerutdannere og forskere har utvekslet erfaringer. I tråd med nye
læreplaner er det blitt lagt vekt på dybdelæring, elevmedvirkning og
tverrfaglighet.
Også flere videregående skoler i Oslo har over tid prøvd ut
karakterdempet hverdag. Disse skolene har også sine egne nettverk der de
utveksler erfaringer. Til sammen har Oslo-skolen nå fem vurderingsnettverk.
Underveisvurderingen kan variere fra skole til skole og fra
klasserom til klasserom. Det gjør at det mangler systematisert kunnskap om og
forskning på hva som er god praksis. Dette er blant annet etterlyst av Tine Sophie
Prøitz, leder for kvalitetsutviklingsutvalget. De gjennomgår all vurdering i skolen, leverte sin første delrapport 31. januar 2023 og skal levere sluttrapport i oktober 2023.
Utprøving over tre år
Det Utdanningsetaten ser for seg nå, er at det skoleåret 2023/24
iverksettes utprøving av ulike måter å drive underveisvurdering på i
ungdomsskolen. Etter å ha høstet erfaringer fra utprøvingen, er målet å
iverksette forsøk som skal evalueres fra skoleåret 2024/25. Basert på hva
evalueringen viser, er planen å gå videre med å knytte til seg et
forskningsmiljø og gjennomføre følgeforskning.
En av de alternative vurderingsformene, langtidsoppgave, er det et mål å prøve ut både i
Oslo–skolen og nasjonalt.
Utdanningsdirektoratet skriver at langtidsoppgaven kan gjøres
i ett fag eller på tvers av fag. Eleven skal jobbe med en større oppgave over tid
som skal bidra til dybdelæring, at problemstillinger modnes og til en praktisk
anvendelse av fag. Eleven skal ta i bruk undersøkende læringsprosesser og reflektere
over egen og andres læringsprosesser.
Utdanningsdirektoratet mener langtidsoppgave kan være mer motiverende
enn de tradisjonelle prøveformatene; skriftlig og muntlig. Oppgaver vurderes av
faglærer og/eller av en ekstern sensor, og kan enten inngå i standpunkt,
erstatte en eksamen eller være utgangspunkt for muntlig eksamen.
Samtidig skriver direktoratet at elevenes sosioøkonomiske
bakgrunn og muligheter til å få hjelp hjemme kan gi uheldige utslag og gjøre
det vanskelig å vurdere både prosessen og produktet. Dette er også bakgrunnen
for at noen lærere, spesielt i videregående opplæring, er skeptiske.
Les også: Høyres ungdomsskolereform: Vil ha et 11. skoleår, yrkesfaglig valgfag og teste ut fireårig ungdomsskole
Ønsker følgeforskning
For å kvalitetssikre utprøvinger og forsøk skal Utdanningsetaten
samarbeide med et forskingsmiljø. Oslo kommune kan, sammen med
utdanningsforskere, søke Forskningsrådet om midler til å gjennomføre
følgeforskning på alternative vurderingsformer som mappemetodikk med ekstern
vurdering av mapper, sikring av god standpunktvurdering, og utprøving av nye
eksamensformer både i regi av Utdanningsdirektoratet og Oslo kommune.
Utdanningsetaten anbefaler at det gis rammer for å
videreutvikle de allerede etablerte vurderingsnettverkene for både
ungdomsskoler og videregående skoler som nå følges opp av forskningsmiljøer ved
Høgskolen i Innlandet og FIKS ved Universitetet i Oslo.