– Lærerne opplever ikke at vurderingssystemet gir god nok støtte
I nesten ett år har professor Tine Sophie Prøitz og hennes utvalg sett på bruken av prøver og rapportering i skolen. Deres konklusjon er at systemet er for omfattende og kvantitativt.
– Det er ikke enkelt å beskrive dagens kvalitetsvurderingssystem. Det er omfattende og det består av både obligatoriske og frivillige prøver. I tillegg er det så mye mer, aktørene forholder seg også til en rekke prøver fra private aktører, høyskoler og universiteter. Det handler om nasjonale prøver, kartleggingsprøver, internasjonale undersøkelser, standpunktkarakterer og eksamen i tillegg til en rekke andre ordninger, sa professor Tine Sophie Prøitz da hun innledet tirsdagens pressekonferanse.
Annonse
I nesten ett år har hun og resten av Utvalg for kvalitetsutvikling gjennomgått bruken av prøver og krav til rapportering og dokumentasjon i skolen.
Noen av hovedfunnene i rapporten er at flere unge enn før oppgir at de ikke trives på skolen, at de kjeder seg og gruer seg til å gå på skolen. Samtidig svarer lærerne at de opplever at systemet ikke gir god nok støtte og informasjon.
– Dessuten vier systemet mest oppmerksomhet til det som kan måles og telles. Der ligger det en risiko for at skolens brede mandat, danning og utdanning, ikke verdsettes i tilstrekkelig grad, sa Prøitz.
For 20 år siden
ble Prøitz bedt om å være sekretær for «Kvalitetsutvalget», ledet av tidligere
statssekretær Astrid Søgnen (Ap). De presenterte til slutt 117 forslag, blant
annet; «Bortfall av avgangsprøven i grunnskolen, innføring av nasjonale prøver
og mappe som gjennomgående vurderingsverktøy.»
Nå ligger disse og
flere andre forslag fra «Kvalitetsutvalget» på bordet til revurdering.
Utdanningsnytt snakket med Prøitz i forkant av pressekonferansen tirsdag. Da fortalte hun om et omfattende arbeid det siste året. Og understreket, at utvalget ikke er en ny eksamensgruppe.
Ikke konkludert
om eksamen
– Utvalget kommer
ikke til å løse alle utfordringer knyttet til eksamen. I
kvalitetsvurderingssystemet er eksamenskarakterer først og fremst en
informasjonskilde. Utdanningsdirektoratet arbeider med å følge opp Eksamensgruppas
anbefalinger parallelt med arbeidet i vårt utvalg, sier Prøitz.
Hun legger til
at det også har skjedd mye med underveisvurderingen de siste årene.
– Mange
ungdomsskoler og videregående skoler tester ut karakterdempet hverdag. Det er
interessant. Men resultatene fra forskningsprosjektene som følger praksisfeltet, vil ikke foreligge før vi skal levere vår sluttrapport. Den kommer etter planen i oktober 2023 og vil inneholde forslag til
endringer av dagens system.
Det er også en utfordring «at man er bakpå», sier Prøitz.
– Når nye reformer og læreplaner innføres, har vi i Norge hatt en tendens til å henge på vurdering til sist. Sånn er det også denne gangen. Samtidig har skolene jobbet så mye med vurdering de siste årene, at vi nå er i en helt annen situasjon når det gjelder kompetanse i sektoren.
– Vil ny
opplæringslov, som legges fram denne våren, påvirke sluttrapporten deres?
– Vi har ikke
registrert noe ønske om å endre opplæringsloven, men utvalget har diskutert
høringsutkastet til ny lov og hvordan det ivaretar kvalitetsutvikling.
– Utvalget har i delutredningen valgt å
se til de nordiske landene, siden vi er likest. NIFU-rapporten beskriver også de relativt store forskjellene mellom landene i sluttvurderingen.
– Ja, det var et
interessant funn. Det er også forskjeller knyttet til mulighetene for å
forbedre eksamensresultatene sine, slik også Aasen–utvalget nå har påpekt. I
Norge har vi sett på det som rettferdig å få ta opp igjen fag. I Sverige ses
det på som urettferdig.
Prøitz ser også
fellestrekk, som at alle nordiske land ser på kvalitetsutvikling som viktig.
– Jeg tror vi skal
la oss inspirere, men ikke herme. Vi har litt ulike tradisjoner, og derfor bør
vi utvikle våre egne systemer. I løpet av våren kommer utvalget til å ha et
internasjonalt seminar om kvalitetsvurderingssystemer i andre land, sier hun.
– Sluttvurderingen
skaper gjerne engasjement, blant annet knyttet til karakterbasert inntak til
videregående skoler og inntaket til høyere utdanning. Hvordan ser du på den
debatten?
– Det er viktig at
vurderingssystemene er så rettferdige som mulig. Men som rapporten om de nordiske landene viser,
så er det ulikt syn på hva som oppfattes som rettferdig. Sett i lys av
Aasen–utvalget, er dette noe vi må forholde oss til. Men som utvalg skal vi nok
ikke mene så mye om opptakskriteriene til høyere utdanning. Utvalget er
imidlertid opptatt av hva slags informasjon standpunkt- og eksamenskarakterer gir
og hvordan de kan brukes i kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling.
– Finske elever
får kun standpunktkarakterer, helt fram til studenteksamen siste året på
videregående. Den vurderes eksternt. Har finnene større tillit til lærernes
vurdering?
– Også i Norge har
det tradisjonelt vært høy tillit til lærernes standpunktvurderinger. Det er
påvist gjennom forskning. Politisk har det også vært aksept for at man skal ha
tillit. Det har vært et ønske om at lærerne skal ha hånd om
standpunktvurderingen, fordi det har så mange fordeler knyttet til lærerens
faglighet og profesjonalitet.
– Men debatten om
tillit til lærernes vurdering går likevel?
– Kvaliteten på
standpunktvurderingene kan selvsagt alltid diskuteres. Det kan også kvaliteten
på eksamen. Jeg har vært opptatt av at lærere må få støtte i sine
standpunktvurderinger, også kollegial støtte, og nyere studier tyder på at mange
lærere samarbeider mer om standpunktvurdering i dag.
Tidkrevende å
vurdere
På spørsmål om hva
som skal til for å få til et godt og troverdig system svarer Prøitz; tid og
involvering.
– Analyser og
fortolkning av data krever tid til å samle dem inn, gjennomgå dem og ta dem i
bruk i profesjonsfellesskapet. Dessuten inngår jo skoleledelsen og skoleeierne også
i profesjonsfellesskapet. Det er viktig at alle aktørene har tid til å
fortolke informasjon fra prøver, verktøy og informasjonskilder, ikke bare hver
for seg, men også sammen.
– Har lærerne en
større autonomi knyttet til vurdering enn de selv har vært klar over?
– Det er jeg
usikker på. Dagens opplæringslov er utformet slik at den gir stort handlingsrom
knyttet til metodikk i underveisvurderingen. Derfor kan metodene variere fra
skole til skole og fra klasserom til klasserom. Samtidig er det lærere som
etterlyser tydeligere vurderingskriterier.
Prøitz legger til
at stor variasjon i vurdering ikke er nytt.
– Første gang jeg
studerte ulik vurderingspraksis i skolen var i 2009. Men fortsatt mangler vi større
systematiske studier på dette. Vi har noen studier av hvordan
standpunktkarakterene settes, men vi skulle gjerne hatt flere. Det er
bakgrunnen for at jeg har advart mot å konkludere for sterkt om hva lærere
gjør. Vi vet rett og slett ikke nok om det, sier hun.
Frihet til å
velge teknologi
Et annet felt
utvalget må forholde seg til, er digitaliseringen. Elever kan nå velge om de
vil svare på oppgaver med fagartikkel, film eller podkast. Mange har også tatt
i bruk digitale mapper. I tillegg er eksamen i ferd med å bli digitalisert.
Mange lærere etterspør nå klarere retningslinjer.
– Det å være
nysgjerrig på teknologiske løsninger og digitale læremidler er en del av
lærernes hverdag. Og det at elevene har fått større frihet til å velge hvordan
de vil vise sin kompetanse, gjør meg ikke bekymret. Samtidig ligger det i vårt
mandat å gjennomgå bruken av ulike verktøy, metoder og kilder. Da blir det
interessant å se på det totale omfanget av hva som tilbys. Her er det ikke bare
nasjonale myndigheter som tilbyr ulike systemer for måling og sammenstilling av
informasjon. Vi har ingen total oversikt, men gjennomgangen utvalget har gjort,
viser at omfanget av tilgjengelige prøver, verktøy og datakilder er stort.
– En viktig problemstilling
er at profesjonelle ikke blir tatt med på råd i valg av ordninger. Det at
lærere kan bli pålagt å bruke verktøy de ikke finner relevante eller
interessante, er et tema som bør diskuteres videre.
Prøitz sier
utvalget har sett at variasjonene er store, men at retningslinjene foreløpig er
få.
– Det er ikke
sikkert at stor valgfrihet er galt, men ser vi de digitale systemene opp mot
nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, så trenger vi en debatt om hvordan
systemene eventuelt skal virke sammen.
– I
forbindelse med budsjettforliket i Stortinget i fjor, fikk SV gjennomslag for
at alternative eksamensformer skal utprøves. Samtidig har Brenna lovet at
karakterer og eksamen skal bestå. Hvordan skal utvalget håndtere det?
– Den politiske
debatten skal jeg ikke legge meg opp i. I utvalget forholder vi oss til
gjeldende lover og forskrifter, der standpunktkarakterer og skriftlig og
muntlig eksamen inngår. Sånn jeg har forstått det, skal Udir utforske andre
måter å gjennomføre eksamen på. Udir har dessuten bedt om tid fram til 2025 med
et forprosjekt, så det vil ta tid. Jeg mener at det er lurt å ikke forhaste seg
i disse spørsmålene, sier hun.
– Men debatten om
eksamen fortsetter likevel?
– Det gjør den
nok, blant annet med bakgrunn i at covid førte til to år uten eksamen. Samtidig
er det en modenhet nå for å diskutere nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, også
eksamen, etter 20 år. Nye læreplaner, ny vurderingsforskrift og endrede
samfunnsforhold krever også at det gjøres.
– Mange fryktet at
de elevene som ikke fikk gjennomført eksamen under covid, ville få problemer i
høyere utdanning. Har dere diskutert de konsekvensene i utvalget?
– Vi har tatt for oss grunnskolepoengene. Tallene viser en liten forbedring i karakterer i
de fleste fag, en utvikling som har pågått over lang tid. Så gikk karaktersnittet litt mer opp
i alle fag for corona-kullene. Vi kan ikke si noe sikkert om hvorfor dette
skjedde. Vi vet at lærerne ble oppfordret til å strekke seg langt for at
elevene skulle få vist kompetansen sin. Karakterene ble også satt en måned
senere enn vanlig og vi hadde ikke eksamen. Det er i tillegg flere sider ved dette,
som at pandemien viste oss at vi har et solid vurderingssystem
sammenliknet med situasjonen i andre land.
– Har to år uten
eksamen vært en ulempe for elevene som ble rammet?
– Det kan selvsagt
være en utfordring for en del. Samtidig har de fleste elevene vært igjennom
ulike former for tentamen og såkalt prøveeksamen, som gir erfaring
med eksamenslignende situasjoner.
PISA og nasjonale
prøver
– Noen av
argumentene for å beholde eksamen, er kvalitetssikring og normering. Men i
Sverige, der de ikke har eksamen, brukes nasjonale prøver til dette. Er det et
alternativ i Norge?
– Den nordiske
rapporten viser i alle fall at det er flere måter å kvalitetssikre resultater
på og nå har et eget utvalg akkurat lagt frem sine forslag knyttet til eksamen. Jeg tenker at
det blir interessant for kvalitetsutviklingsutvalget å følge med på oppfølgingen av
det arbeidet.
Bruken av
nasjonale prøver og internasjonale tester som PISA, PIRLS og TIMSS er også noe
utvalget skal se på. Flere forskningsmiljøer er bygget opp rundt å analysere
data fra disse undersøkelsene.
– Kan protester
fra forskningsmiljøene gjøre det umulig å droppe noen av testene?
– Mandatet viser
til at vi skal vurdere aktørenes behov for prøver, verktøy og datakilder. Nå har vi spurt ulike aktører i
utdanningsfeltet om hvilke behov de har og hvordan de bruker resultatene. Generelt
viser for eksempel skoleeiere og skoleledere til at de har behov for
informasjon fra prøver. Samtidig er det mer varierte tilbakemeldinger fra lærere
som i ulik grad opplever informasjon fra prøver som relevant. Dette temaet vil
utvalget diskutere videre, sier Prøitz.
– Nasjonale prøver
kritiseres for å ha et dobbelt formål, både informasjon til lærere om elevenes
faglige nivå og styringsinformasjon til myndighetene. Er det ugreit?
– Utvalget har
diskutert om det kan være en fordel at prøvene tjener begge formålene, samtidig
som det også kan være forvirrende og en utfordring, sier hun.
Annonse
Opptatt av elevperspektivet
De nye læreplanene og ny vurderingsforskrift stiller krav til elevmedvirkning og elevene skal vurdere både sin egen og andres læringsprosesser. Prøitz sier elevmedvirkning er noe utvalget er opptatt av.
– Det er elevene skolen er til for.
Jeg er glad for at vi har Elevorganisasjonen med oss i utvalget. Det er svært
viktig for utvalget at vi klarer å ivareta elevperspektivet i de videre
diskusjonene, sier hun.
Etter at første delrapport er presentert tirsdag skal utvalget i gang med fysiske innspillskonferanser. Prøitz oppfordrer til deltakelse.
– Når vi nå skal
jobbe videre mot anbefalinger, basert på kunnskapsgrunnlaget, da skal vi ta for oss styrker og utfordringer ved kvalitetsvurderingssystemet. Vi skal se på elevers, foreldres, læreres, skolelederes, skoleeieres og myndigheters behov og ønsker innspill på hva som bør videreføres. Vi har et omfattende vurderingssystem i dag, og vi vil stille spørsmål om hvor hensiktsmessig det er.