Foto: Pixabay
Astrid Søgnen hadde rett i én ting: Det handler om mellomlederne
Debatt: Hvis dere kan høre meg, der borte i den andre skyttergraven: Kan det tenkes at Søgnen hadde rett i at skoleutvikling handler om distribuert lederskap?
Det er snart 4 år siden Astrid Søgnen gikk av som direktør i Utdanningsetaten i Oslo, og dermed var et langt kapittel i Osloskolen lukket. Det har imidlertid
vært flere epiloger. Den siste kom i vår, da forsker Lars J. Kirkebøen påviste
en tydelig positiv utvikling i elevenes karakterer under hennes ledelse. Da
sprang Skole-Norges djerveste krigere mot skyttergravene, med ladde pekefingre
og hver sin bunke med spørreundersøkelser. Jeg var en av dem.
I dag vil jeg løfte blikket litt, og slenge ut det som
kanskje er en brannfakkel.
Skoledebatten har ofte steile fronter, og kan gi inntrykk at
problemene i skolen er systemiske. Litt karikert kan vi si at det er to leirer:
i den ene vil de ha bedre politikk, og i den andre, bedre lærere. Sagt på en
annen måte: For å få en bedre skole må vi jobbe enten på nederste eller øverste
nivå. Da synes jeg det er naturlig å stille spørsmålet: Hvorfor ikke i midten?
Ikke dermed sagt at disse leirene er på villspor. Også jeg
tror det er vanskelig for regelmakerne å unngå at politikken slår ut feil i
klasserommene. Det er derfor vi har rektorer som kan tilpasse implementeringen
til lokale forhold. Og det er lærere som sliter med å leve opp til
forventningene som kommer med stillingen. Det er derfor vi har avdelingsledere
som kan tilby støtte og veiledning.
Yes we can
Mellomledere har en nøkkelrolle i enhver organisasjon, og
skolen er ikke et unntak. Rektorer har blitt identifisert som den viktigste
påvirkningsfaktoren for både trivsel og læringsutbytte, og i ledelsesteori er
mellomledelse et stort og viktig felt. Skolepolitikken betyr mindre enn man skulle
tro. Det at PISA er en rangering dekker over hvor like resultatene er,
med tanke på de store forskjellene i landenes skolepolitikk. Bedre lærere (hva
enn det skal bety) er heller ikke løsningen. Dette kommer blant annet frem av
Hatties rangeringer over faktorer som påvirker læringsutbytte, der lærerkollektivets
kvalitet rager i toppen.
Case in point: Min egen skole gikk fra verst til best i fylket
på 4 år, med den samme lærerstaben. Jeg kan slå meg på brystet og si at det var
jeg som satte i gang denne omstillingen, men æren for at det gikk så bra går
100% til lærerne. Min rolle var å sette dem i gang og finne en struktur som
fungerte, slik at lærerne kunne dele sin enorme kompetanse og spille hverandre
gode. Slik dyrket vi frem utforskertrang og glede over lærergjerningen, en «yes
we can»-holdning som også smittet elevene.
Jeg er helt overbevist om at de aller fleste skolene i dette
landet har de samme forutsetningene som oss. Den norske skolen kan bli verdens
beste uten å bytte ut en eneste lærer, politiker eller mellomleder.
Positiv endring er verken noe som ramler ned fra himmelen eller vokser opp av
bakken. Det er noe som bygges, sten for sten, av folk som vil og kan.
Og tro meg: Norske rektorer vil. Ellers hadde de funnet seg
noe annet å gjøre. Problemet er at mange av dem føler at de ikke kan. Trange budsjetter, firkantede regler, motstand fra ansatte
eller overordnede, endeløst papirarbeid og tusen andre små og store ansvar. Det
er så mye å tenke på, så mange å forholde seg til, og det kan bli en
fulltidsjobb bare å slukke branner. Det vet jeg alt om.
Ensomt
En skole er litt som en skute. Da holder det ikke å sette
kursen sørover mot et varmt og flott sted, for så å bruke all sin tid på å
styre unna skjær og holmer. Det må være «Malaga, om en uke, via den Engelske
kanal og Gibraltar» - konkrete mål og midler. Det er her skoen trykker, tror
jeg. «Visjon» blir ofte en floskel som føres inn på nettsida og glemmes, og
ikke en reell målsetning som det jobbes aktivt mot i det daglige. Men hvordan
kan jeg vite hva jeg trenger, hvordan jeg skal prioritere og hva jeg skal delegere
bort, hvis jeg ikke har en plan? Da får alle andre sette agendaen.
Greia er at det ikke handler om målet, men opplevelsen av å
være på vei et sted. Det betyr utrolig mye. Og derfor er det ikke min jobb å
bestemme hva lærerne skal satse på, men å bestemme at det skal satses. Og
så enkelt tror jeg det er. Helt oppriktig! Fastsett noen forpliktelser, følg
opp og sett til side tida som trengs. Med litt hell så vil denne ballen etter
hvert rulle av seg selv, med rektor som heiagjeng og (av og til) linjedommer.
Det kan føles ensomt å være i fanklubben til Astrid Søgnen,
men det er okay. Det er kanskje ikke så rart at beinharde ledere sjelden er populære.
Men hvis dere kan høre meg, der borte i den andre skyttergraven: Kan det tenkes
at Søgnen hadde rett i at skoleutvikling handler om distribuert lederskap?