Ill.foto: Paal Svendsen
Elever i Skien demonstrerte for leksefri skole
Elever ber lokalpolitikere om hjelp til å bli kvitt lekser. Barnas krav til politikerne: – Mer fritid, mindre lekser!
Elevene fra Åfoss skole gikk i samlet flokk mot Skien rådhus, skriver NRK.
– Lekser tar så mye av fritida vår. Mange har ikke tid til å være sammen med venner, forklarer Adrian Knudsen (12) til NRK.
Les også: Leksefri gjorde elever mindre stressa
Pålegge lekser
Den forrige regjeringen har kommet med forslag til ny opplæringslov, som nå er ute på høring.
Forslaget innebærer at skolene kan pålegge elevene å gjøre oppgaver utenom skoletiden.
Dersom forslaget blir vedtatt, kan ikke politikerne lenger bestemme om skolene skal være leksefrie. Da blir det opp til den enkelte skole.
8 prosent av grunnskolene oppgir at de er leksefrie på minst ett trinn, ifølge en rapport fra 2019.
Noe er i ferd med å skje i debatten om lekser. Flere kommuner går inn for å kutte dem ut.
Det er allerede gjort forsøk på det blant annet i Horten og Trondheim. I Kristiansand åpnes det for at skolene skal bli leksefrie.
Leksefrie familier
Men det er ikke bare skoler som velger bort lekser. En bevegelse kalt «Leksefri familie» har over 1700 medlemmer på Facebook.
Medlemmer av gruppa har tatt et bevisst valg og informerer skolen om det.
Men det finnes ingen som har total oversikt over hvor mange foreldre som sier nei til lekser, skriver NRK.
Mindre tid på lekser
Utdanningsdirektoratet (Udir) skriver at tiden elevene bruker på lekser og skolearbeid på fritiden, er redusert fra 2015.
Ifølge Udir lærer elever best når de får lekser som vekker deres interesse og de vet hva de skal lære, hvordan de best lærer og kan vurdere sin egen læring.
Sosial støtte fra foresatte bidrar til bedre leksevaner, mens støtte i metode i fag fra foresatte, særlig i matematikk, kan føre til konflikter mellom elever og foresatte.
Lekser bidrar til litt bedre læring for elever på ungdomstrinn og i videregående skole, men det er andre skolefaglige faktorer som bidrar mer til elevenes læring.
Elever med lav sosioøkonomisk bakgrunn lærer ikke like mye gjennom lekser som andre elever.
Tilbakemeldinger fra lærer på elevenes lekser varierer både i omfang og kvalitet.
Innvandrere deltar i større grad i leksehjelp i grunnskolen enn andre elever.
Innvandrere bruker mer tid på lekser i videregående skole enn andre elever.