Maria Sbytova
Generasjonsmøter: Et verktøy for inkludering og verdsettelse
Debatt: – Barn og unge som deltar i generasjonsmøter, får oppleve en tilfredsstillende følelse av at de betyr noe for andre.
Livsglede for Eldre
har et nettverk med over 240 livsgledeskoler og 600 livsgledebarnehager over
hele landet hvor vår rolle er å legge til rette for at disse engasjerer seg i
vår målsetning om å skape livsglede for den enkelte eldre. Generasjonsmøter er
en sentral del av vårt arbeid, der vi jobber for inkludering og verdsettelse på
tvers av generasjoner.
Generasjonsmøter er
en unik og verdifull måte å oppnå balansen mellom å føle seg verdsatt og bidra
med noe verdifullt. Livsglede for Eldre jobber for å fremme generasjonsmøter og
inkludering på tvers av alder og erfaring. Ved å oppmuntre til generasjonsmøter
bidrar vi til å skape et samfunn som anerkjenner og verdsetter alle generasjoner.
Generasjonsmøter
I teorien om mattering (individets opplevelse av at han eller hun betyr noe for andre og at en utgjør en forskjell, red.anm.) er det avgjørende å
opprettholde balansen mellom å føle seg verdsatt og bidra med noe verdifullt,
og dette ser vi i Livsglede for Eldre at våre konsepter Livsgledebarnehage og
Livsgledeskole hvor barna og elevene deltar på generasjonsmøter kan kobles
til.
Det handler om viktigheten av
oppfatningen om at andre mennesker anser oss som betydningsfulle og at de bryr
seg om oss. Når barna og de unge deltar i generasjonsmøter, får de erfare
følelsen oppmerksomhet, og at andre mennesker aktivt legger merke til de.
Samtidig får de en opplevelse av at de betyr noe, som skaper tillit hos andre.
Følelsen som oppstår når de innser at de betyr noe, gir dem en dyp tilfredsstillelse.
En annen kraftfull indikator i generasjonsmøtene kan være at mennesker legger
merke til når de ikke er til stede og savner deres tilstedeværelse. Gjennom
generasjonsmøter vil man oppnå en gjensidig mattering, der både barn og unge,
og den eldre opplever den samme følelsen av verdsettelse når de bidrar med noe
verdifullt til hverandre. For å gi en mer grundig forklaring av
generasjonsmøter, har vi har vi delt opp begrepet i tre ulike deler.
a) Gjøre noe sammen på tvers av generasjoner
Gevinsten med å gjøre noe sammen på tvers
av generasjoner er betydningsfulle på mange måter. Dette samarbeidet gir både
yngre og eldre en unik mulighet til å utveksle erfaringer, kunnskap og
perspektiver som kan berike livet. ABC for god psykiske helse tar for seg å gjøre
noe sammen som avgjørende for en god mental helse (Hva er ABC? • ABC Mental Sunnhet). Deltakelse i sosiale aktiviteter gir
oss sjansen til å møte nye mennesker og bli en del av et felleskap. Sterke
sosiale bånd gir praktisk og følelsesmessig støtte som styrker vår evne til å
håndtere livets utfordringer.
b) Omsorg på tvers av generasjoner
Omsorg på tvers av generasjoner uttrykker
den gjensidige betydningen og verdsettelsen som kan oppstå. Den eldre
generasjonen kan føle seg verdsatt når de blir inkludert i aktivitet og i
samfunnets dynamikk, den yngre kan oppleve at de betyr noe når de gir omsorg og
oppmerksomhet til de eldre. Dette skaper en gjensidig forståelse og følelse av
at alle parter bidrar med noe verdifullt, noe som igjen styrker båndene på
tvers av generasjoner.
En følelse av å savne når noen generasjoner ikke er til
stede, er også med på en omsorgsprosess. Omsorg er derfor et sentralt aspekt av
generasjonsmøter, der verdsettelse og gjensidighet er kjerneelementer.
Livsglede for Eldre gjennomførte i 2023 en spørreundersøkelse for alle våre
Livsgledebarnehager. Her kommer det frem at 96,1% av barnehagene som besvarte
mener barna erfarer at noen blir glade for at de kommer, og 67,8% erfarer at
barna får gi omsorg til andre.
c) Læring på tvers av generasjoner
Læring på tvers av generasjoner innebærer
en lignende dynamikk med gjensidig betydning og verdsettelse. Eldre
generasjoner kan dele sin livserfaring og kunnskap, og på den måten føle seg
verdsatt når de overfører verdifull kunnskap til yngre generasjoner. Samtidig
opplever yngre generasjoner at de betyr noe når de tar imot denne kunnskapen og
bruker den til egen utvikling. Den gjensidige læringen styrker båndene mellom
generasjonene og skaper en følelse av at hver generasjon bidrar med noe viktig.
Når det er fravær av læring på tvers av generasjoner, kan det oppstå et tap av
verdifull innsikt og kulturell arv. Derfor er læring på tvers av generasjoner
en viktig måte å opprettholde kunnskap og forståelse mellom forskjellige
aldersgrupper. I brukerundersøkelsen Livsglede for Eldre gjorde i 2023, kom det
frem at 75,6% erfarer at barna må vise hensyn til andre og at 71,2% erfarer at
barna får lærdom om hvordan det er å bli eldre.
Generasjonsmøter
bidrar til sosial inkludering ved at de gir barn, unge og eldre muligheten til
å utvikle viktige sosiale ferdigheter som samarbeid, kommunikasjon, empati og
konfliktløsning. Disse ferdighetene er avgjørende for deres personlige og
sosiale utvikling. Generasjonene føler seg inkludert i samfunnet og dette kan bidra til å styrke selvfølelsen og
den mentale og emosjonelle helse.