Da teknikk og industriell produksjon møtte elektro som møtte matfag
Dette er historien om da TIP møtte matfag og møtte elektro og dro ut i matindustrien for å finne ut at der var det bruk for alle tre.
På Glemmen videregående i Fredrikstad endte dette som de fleste eventyr godt. Både TIP og elektro og matfag fant ut at de kunne leve lykkelig sammen både i bedrifter som Nortura, Stabburet og Mills.
– Det var bruk for oss alle der. Vi har forskjellige roller, men industrien trenger mer enn bare matarbeideren, sier Glemmen-elevene Jonas Kristiansen på Vg2 TIP og Eskild Hagen Andersen på Vg2 el-energi på elektro til Yrke.
Sammen med blant andre Nichlas Halvorsen Richter, elev på restaurant- og matfag, har de to deltatt i et tverrfaglig prosjekt om matindustrien i Fredrikstad.
Behov
Elevene har besøkt industrien og sett behovet for ulike faggrupper.
– Vi fikk se fabrikken i en helhet, og vi fikk se at det er behov for teknikere som ser sammenhengen i matindustrien, sier Jonas Kristiansen. Han sier at han er interessert i arbeid i matindu-strien som produksjonsteknikker.
– Jeg kommer til å søke meg ut i fordypning på enten Nortura, Stabburet eller Mills, sier han.
Han ble blant annet imponert over kravet til hygiene og mattrygghet i industrien.
– Vi fikk et godt innblikk i hvordan det jobbes i industrien takket være dette prosjektet.
Akkurat hygienekravet kom ikke som noen overraskelse på Nichlas Halvorsen Richter som er elev på RM. Han er usikker på om han vil velge matfag eller kokk eller servitør. Men sier at han synes det var interessant å se hvor avhengig de ulike faggruppene er av hverandre i industrien.
Nettverk
Utdanningsleder på restaurant og matfag, Ann Kristin Olsen, sier at prosjektet kom i stand i et samarbeid med NHO Mat og Drikke.
I et toårig nettverksprosjekt, Matfagnett, samarbeider skolen med seks bedrifter og med Østfold fylkeskommune om å forberede elevene med mulig på det virkelige yrkeslivet.
– Vi arbeider med å utvikle skolen og med å rekruttere fra ulike fag til blant annet matindustrien som er en stor arbeidsgiver i vårt område, sier Olsen til Yrke.
Fagdagene der elever har besøkt industrien, er en del av dette samarbeidet.
– Vi ser et stort behov for den blåhvite arbeideren som har et godt kjennskap til flere fagområder i industrien. Gjennom blant annet prosjekter som disse fagdagene, jobber vi for å få opp elevenes forståelse av hva matfagene går ut på, sier Petter Grøtvedt som er ansatt i 50 prosent stilling som lærer på Glemmen og 50 prosent som arbeidsleder på Nortura.
Han mener samarbeidet mellom skole og industri er svært viktig. Ikke minst fordi veldig mange elever velger seg til kokk og servitør, og velger bort matfag, der det er stort behov for dyktige fagarbeidere.
– Vi vil vise elevene hva matfag er, sier han.
Utdanningsleder Ann Kristin Olsen er helt enig.
– Ideelt burde halvparten av våre elever valgt matfag, og ikke bare en tredel som i dag, sier hun.