25 barn sover på feltsenger i den lille leiligheten, og de er aldri ute av den 45 kvadratmeter store leiligheten mens de er i barnehagen. FOTO: Miriam Lykke Schultz

Cuba: I denne leiligheten på 45 kvadratmeter går 25 barn i barnehage

Luisa Yausmaris har 25 barn i barnehagen hun driver i sin 45 kvadratmeter store leilighet på Cuba. Barna får aldri gå ut. Det er med på å trene barnas sosiale ferdigheter, mener hun.

Det er rolig i leiligheten til familien Yausmaris. En stor kontrast til Havanas hektiske mylder av høyrøstede mennesker, klaprende hestevogner og tutende biler. Treskoddene for vinduet skjermer for det skarpe dagslyset. Den varme luften står nesten stille til tross for en ventilator, som surrer febrilsk og høres ut som den er på vei til å gi opp. Det meste av gulvet i den 45 kvadratmeter lille leiligheten er dekket av 25 feltsenger med sovende barn i alle aldre.

Denne reportasjen har også stått på trykk i Første steg nummer 3 2017

CUBA

•    Utdanning: 5-årig universitetsutdannelse med like mye teori som praksis.

•    Månedslønn: 400 cubanske peso (CUP) i snitt (ca. 125 NOK). Mens de private får opp til 2.800 NOK. Offentlig ansatte har rasjoneringsbok, betaler ikke husleie eller skatt, derfor er lønnen lav.

•    Arbeidstid: Fra 08–18, 45 timer i uka. 

•    Ferie: 4 uker i året. 

•    Åpningstid: 07–18.

•    Antall barn per voksen: Anbefalt voksne 1:6 per barn.

•    Private VS. offentlige: Det er 1.078 offentlige barnehager, og antallet private øker.

•    Foreldrebetaling: 15–20 CUP (5 NOK) i de offentlige og 15 CUC (ca. 100 NOK) i de private barnehagene. 

•    Andelen barn i barnehage: Det er 855.000 barn under seks år på Cuba. 35–40 prosent av 1–6 åringene
går i offentlige, mens resten i private barnehager, eller deltar i det obligatoriske førskoleprogrammet «Educate your child». 

•    Aldersgrense oppstart: 1 år i offentlige, ingen grense i private. 

•    Rammeplan: Offentlige cubanske barnehager har tilknyttet talepedagoger, sykepleiere og psykologer. De har en pedagogikk basert på synet om at barnet trives best i en strukturert hverdag. De har læringsmål i temaer som musikk, dans sang og idrett. Strukturert pedagogikk er en kritisk barnehagepedagogikk som bygger på marxisme med inspiration fra DDRs barnehagepedagogikk og Makarenkos kollektive oppdragelsesmetode.

 

Gir flaske

 

Lett og lydløst smyger 23-årige Luisa Yausmaris seg rundt mellom de sovende kroppene. Med en rutinert bevegelse plukker hun opp mat som er veltet ut over sengekanten, stryker et barn over håret, putter en bamse til et tredje barn og løfter opp et fjerde for å gi flaske. Det er nettopp det hverdagslige Luisa Yausmaris elsker med jobben.

– Jeg nyter hverdagen med barna. Å være oppmerksom og møte deres behov er helt naturlig for meg. Det er slik jeg er, sier Luisa.

 

Familiebusiness

 

Luisa har vært fast bestemt på å ta samme yrkesvei som sin mor og søster, som er utdannet pedagoger. Etter fem år med pedagogikk på universitetet er det vanskelig å finne en jobb i en av de 1.078 offentlige barnehagene, så Luisa startet en privat barnehage hjemme i leiligheten sammen med moren og søsteren. Og de fyller et stort behov på Cuba, for de offentlige barnehagene er forbeholdt familier der begge foreldre jobber, og ventelisten er lang.

På Cuba er innbyggerne vant med å løse dagliglivets utfordringer med kreativitet og improvisasjon, som de kaller revolver. Et eksempel er å fiske med line, fordi en jobb om offentlig ansatt ikke gir dem nok lønn til å kjøpe en fiskestang. Et annet er boomen av private barnehager. Cubanerne er stolte av å ha klart seg gjennom krisen etter Sovjetuniones kollaps, cubanske myndigheters arrogante økonomistyring og årelang amerikansk handelsblokade.

 

Kommer aldri ut

 

De som starter privat barnehage er forpliktet til å søke helselisens, betale skatt og ha inspeksjon fra staten. Det blir sett på som en byråkratisk og dårlig forretning, og mange som Luisa fristes derfor til en mer uoffisiell løsning. 

– Til sjuende og sist handler det om å bruke den situasjonen du er i best mulig, forklarer Luisa og utdyper det med at barna for eksempel aldri får gå ut av leiligheten. 

– Det er ikke en optimal situasjon. På den andre siden får barna trening i sosiale ferdigheter, som de tross alt vil kunne bruke resten av livet, sier Luisa.

Powered by Labrador CMS