– Matte må forstås; pugging alene gir ikke forståelse
Å lære matematikk er et spørsmål om selvtillit, og om å få hjelp av en god lærer som tror på deg, mener OsloMet-forsker Bjørn Smestad.
Den eleven som ikke har tro på at han eller hun vil kunne lære matematikk, vil heller ikke bli flink i faget, sier forsker Bjørn Smestad ved OsloMet – storbyuniversitetet. I tillegg trenger eleven en støttende lærer og støttende foreldre.
- Les denne! «Hva med å lage tentamen og eksamensoppgaver i matematikk som elevene har forutsetninger for å løse»
Pugg med måte
Han fraråder ikke pugging av regler, men det må ikke overdrives. På et tidspunkt må elevens egen utforskning få overta. Matematikk er et fag som må forstås gjennom forklaringer og utforskning, og pugging alene gir ikke forståelse, mener Smestad. Han advarer også lærerne mot å gå for fort fram. La også de langsomste elevene få den tiden de trenger.
Fem råd til elevene
Smestad forsker på tiendetrinnselever og matematikk. Han har blant annet følgende fem råd til elevene:
- Ikke tro at noen ikke kan lære matematikk, og ikke tro at du ikke kan lære faget.
- Bruk den tiden du trenger. Matematikk er ingen fartsøvelse. Si dét til læreren også.
- Prøv deg fram. Lek med tall, tulleregn. Stol på at din metode fører fram.
- Prøv å forstå andres løsninger.
- Spør! Og spør igjen. Slutt aldri å stille spørsmål. Hvorfor er det slik? Krev forklaringer, alltid.
Til foreldrene
Og dette rådet til foreldrene: Det er ikke alltid lett å forstå hva læreren tenker. Be om foreldremøter der matematikken er temaet, og be om råd om hva foreldrene kan gjøre.