– Praktisk og variert læring bør ikke begrenses til kun enkelte fag slik Sanner vil, sier Martin Henriksen i Arbeiderpartiet. Foto: Hans Skjong.
Ap og SV etterlyser mer praktisk læring i nye læreplaner
For små ambisjoner om mer praktisk læring, mener opposisjonen om forslagene til nye læreplaner.
Denne uken ble forslagene til nye læreplaner sendt ut på høring. Der vektlegges blant annet mer lek for de yngste, mer praktisk arbeid i flere fag og kritisk tenkning og kildekritikk. Det blir også en kraftig barbering av antall kompetansemål.
– Fagfornyelsen er en sjanse til å sørge for at praksisen i skolen endres til det bedre for elevene og lærerne. Det ser dessverre ikke ut til at regjeringa har sørga for å ta praktisk læring på alvor i de nye læreplanene, eller gjort noe med testsystemet som stresser mange elever og er en tidstyv for lærerne, sier Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, i en pressemelding.
Vil ha test- og prøvegjennomgang
Han er usikker på om forslagene vil gi mer praktisk læring når det kun skal gjelde noen fag.
– Praktisk og variert læring bør ikke begrenses til kun enkelte fag slik Sanner vil, det må gå igjen i alle fag i skolen. Det holder ikke å si at man bare skal styrke design og heimkunnskap, da har Sanner misforstått, sier Henriksen.
Han mener regjeringen også burde hatt en gjennomgang av testregimene i skolen, ettersom stress og press påvirker livene til mange unge.
– Vi blir vi bekymret når Sanner ikke vil gjennomgå summen av testing og prøver i skolen. Vi vet at det som kommer på eksamen er det som får fokus i klasserommet. Derfor svekker det fagfornyelsen at regjeringa ikke samtidig gjør noe med eksamen og vurdering, sier Henriksen.
– Høring blir kvalitetskontroll
Utdanningspolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås, mener også det er store mangler i forslagene til nye læreplaner.
– Det er skuffende at regjeringen ikke har større ambisjoner for å skape en mer praktisk og variert skole der alle barn kan lære, lykkes og trives, sier Fagerås i en pressemelding.
Hun mener høringsrunden blir en viktig kvalitetskontroll.
– Jeg er særlig opptatt av om innspillene fra forrige runde er ivaretatt. Særlig har jeg merket meg at kompetansemålene i flere fag blei oppfattet som for vage, og at omfanget av mål fremdeles er for stort, sier Fagerås.