Foto: Mostphotos
Vellykket skoleutvikling krever samhandling og forpliktelser over tid
Debatt: Skoleeiere og skoleledere må anerkjenne betydningen av at lærere selv får presentere kunnskap gjennom å utforske praktiske utfordringer, ikke utelukkende motta og tilpasse kunnskap som presenteres utenfra.
I denne kronikken er
fokus rettet mot utvalgte anbefalinger i NOU 2022:13[1] som nå er ute på høring: «Med videre betydning - et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole».
Skolen er blant våre
aller viktigste samfunnsinstitusjoner. Den skal ikke bare utdanne og danne
framtidens voksne, den skal også utvikle relevant kompetanse som både dagens og
framtidens samfunn og arbeidsliv har behov for.
Samtidig er det godt
dokumentert at det finnes store forskjeller på både kvaliteten og kompetansen
mellom skoler, kommuner og fylker. Elevenes læringsutbytte varierer,
lærerdekningen er ujevnt fordelt og på landsbasis er behovet for kvalifiserte
lærere størst i de nordligste fylkene. Derfor foreslås det nå flere ulike
tiltak for å jevne ut slike forskjeller.
Norske klasserom – en
mangfoldig arena
I Norge har alle barn
rett på skolegang i nærmiljøet der de bor. Vi sender ikke lenger barn med
læreutfordringer på spesialskoler eller elever med atferdsutfordringer på
institusjon. Alle barn, uavhengig av bakgrunn, språk, kognitive eller fysiske
forutsetninger, diagnoser eller foreldrenes omsorgsevne, befinner seg på samme
arena.
I en slik mangfoldkontekst skal lærere forsøke å oppfylle kravet som opplæringslovas
formålsparagraf pålegger dem. Gjennom samarbeid og forståelse med hjemmet skal
skolen åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell
forankring (Opplæringslova 1998, § 1-1, første avsnitt). Elevenes kunnskap,
dugleik og holdninger skal utvikles slik at de kan delta i arbeid og fellesskap
i samfunnet (Opplæringslova 1998 §1-1, femte avsnitt).
Et lærende
profesjonsfellesskap – til elevenes beste
For å kunne lykkes med
dette oppdraget må skolens ansatte evne å utvikle og forbedre egen praksis. Klasserommet
er ikke lenger lærerens «private» arena, der elevene er prisgitt den enkeltes fagkunnskap,
evne til god kommunikasjon, relasjonsbygging og sosiale engasjement.
Skolen skal derimot preges
av et godt og velfungerende lærende profesjonsfaglig fellesskap, der de ansatte
på alle nivå reflekterer over felles verdier og egen praksis, slik det nye
Læreplanverket (LK20), under punkt 3.5 om Profesjonsfelleskap og
skoleutvikling, uttrykker det. Ved hjelp av kritisk tenking og refleksjon skal de
ansatte individuelt og kollektivt vurdere og begrunne hva de gjør, hvorfor de
gjør det, hvem det fungerer for og hva som eventuelt bør justeres eller endres.
I fellesskap må de diskutere
og iverksette justeringer eller utvikle nye praksiser som i større grad kan
trigge elevenes nysgjerrighet og motivasjon for videre læring. De må sammen drøfte
både hva som skjer og hva som må til for å forebygge krenkelser, dårlig
samarbeidsklima og i verste fall mobbing, slik at skolen som helhet kan kjennetegnes
av et godt og trygt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring på alle
skolens ulike arenaer, slik Opplæringslovas § 9A – 2 uttrykker det. Og alt
dette skal skje i samråd og samarbeid med elevenes foreldre/pårørende.
Partnerskap – ny modell
for kompetanseutvikling
Et sentralt element i den
OECD[2]-initierte
desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling er etableringen av et
likeverdig og gjensidig forpliktende partnerskap mellom skoleeiere, skoleledere
og universitets- og høyskolesektoren (UH-sektoren) Målet er skoleutvikling, og
partnerskapet skal i sin konsekvens utgjøre en vinn-vinn-situasjon, også kalt
det doble formålet, i kraft av gjensidig læring for alle involverte.
Foreløpig evaluering
viser at samarbeidet i dette partnerskapet for de fleste oppleves som positivt,
både for de ansatte i UH-sektoren, skoleeiere, skoleleder og tillitsvalgte (NOU
2022:13, s. 121). Samtidig viser evalueringen at det er store variasjoner i
hvordan de ulike samarbeidsaktørene organiserer seg og møter de endringene som
ordningen innebærer.
Slik møter utviklingspartnere
fra UH-sektoren et felt preget av mangfold. Her er det mange aktører som i
kraft av ulik bakgrunn, kunnskap, rolle og mandat gjør konteksten man skal
samhandle i svært mangfoldig og kompleks. Og når hver av de involverte aktørene
er bærere av selvfølgeliggjorte forståelser, om hva som er målene og hvordan vi
kan nå disse (Lyng, Borg et.al. 2021:2), sier det seg selv at dette kan være et
både ulendt og spenningsfylt landskap å bevege seg i.
Kompetansenettverk – en
nødvendig, men krevende strategi
Kompetansenettverk gir
muligheter, men innebærer også utfordringer. Forskning fra flere hevder at en
av grunnene til at tidligere statlige kompetanseutviklingsprogrammer ikke har
oppnådd ønskede resultater handler om manglende involvering (NOU 2022:13, s. 82).
Skal man lykkes bedre må den skandinaviske modellen for medbestemmelse på
arbeidsplassen hentes fram for å kunne utvikle skoler til lærende
organisasjoner. Nettopp det er et viktig poeng. Praksishistoriene som deles
under regionale kompetansenettverkssamlinger vitner om at det eksisterer «stor
strekk i laget».
Det hjelper lite å sende enkeltpersoner
ut i regionale eller lokale kompetansenettverk hvis ikke involverte
samarbeidsaktører som helhet har en felles forståelse for hva som er målet og hvordan
dette kan komme til nytte i egen virksomhet.
Oppsummering og tanker om
veien videre
For at skoler skal kunne
lykkes med skoleutvikling gjennom et lærende profesjonsfelleskap må det mer til
enn en ambisiøs skoleeiers eller skoleleders ønske og intensjon. Det må
samhandling og forpliktelser til over tid, på ulike nivå og i ulike partssamarbeid.
Det handler om over tid å
opparbeide en felles forståelse for betydningen av gode strukturer for
samarbeid i tillegg til kollektiv evne til undersøkende blikk på egen praksis.
I tillegg må både
skoleeiere og skoleledere anerkjenne betydningen av at lærere selv får
presentere kunnskap gjennom å utforske praktiske utfordringer, ikke utelukkende
motta og tilpasse kunnskap som presenteres utenfra.
Kilder
- Lyng,
S.M., Borg, E., Fossestøl, K., Hermansen, H., Skonhoft, H., Lahn, L.K.,
Mausethagen, S., Myrvoll, T., Pedersen, E. (2021:2). Evaluering av ny
kompetansemodell, desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt
oppfølgingsordningen: Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre
forskningsspørsmål . AFI-rapport 2021:02. Arbeidsforskningsinstituttet AFI,
OsloMet.
- OECD (2019): Implementering
av utdanningspolitikk. Den nye modellen for kompetanseutvikling for norsk
skole: forslag til implementeringsstrategi – høydepunkter.
Utdanningsdirektoratet.
- Utdanningsdirektoratet
(2017) LK20, Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt
som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.
https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/
[1] NOU
2022:13: Videre betydning –
Et helhetlig system for kompetanse og karriereutvikling i barnehage og skole
[2] Organisasjon
for økonomisk samarbeid og utvikling