Ill.foto: Mostphotos
Mobbeprogrammer feiler
Debatt: Tall fra Elevundersøkelsen viser svake resultater for mange PALS-skoler.
Elevundersøkelsen
viser at mobbing øker. Det har vært brukt mange skattekroner på mobbeprogrammer
som ikke fungerer. Mobbing øker både fra elever og lærere. Det er mange elever
som er hjemme og ikke har svart på elevundersøkelsen fordi belastningen med å
bli utsatt for psykisk og fysisk vold på skolen har blitt for stor. Derfor må
vi ta høyde for at mobbetallene er høyere.
På
spørsmål om mobbing på skolen i elevundersøkelsen er landsgjennomsnittet 9,9
prosent for 7. trinn og 7,4 prosent for 10. trinn. Resultatene fra
elevundersøkelsen viser stygge tall for PALS-skolene (se faktaboks).
Hvordan
kan Frode Heiestad si at det finnes antimobbeprogrammer som er gode, bl.a.
Olweus og Positiv adferd som bygger på PALS-modellen, bare de tas i bruk?
Tall fra Elevundersøkelsen
- Skolene på oversikten nedenfor er hentet fra NUBUs oversikt.
- Vardø skole, 1.-10.
trinn: 40 % på 10. trinn
- Torp skole, 1. - 7. trinn 21,2 % 7.
trinn
- Billingstad skole, 1. - 7. trinn
20,5 % 7. trinn
- Finstad skole, 1. - 7. trinn 19,1 %
7. trinn
- Hvalstad skole, 1. - 7. trinn 17,3 %
7. trinn
- Mjølkeråen skole, 1. - 7. trinn
17,1 % 7. trinn, 15,5 % 10. trinn
- Kleppe skole, 1. - 7. trinn 16,7 %
7. trinn
- Garnes ungdomsskule, 8 - 10. trinn
15,9 % 10.trinn
- Vevelstadåsen skole, 1. - 7. trinn
14,3 % 7. trinn
- Mysen skole, 1. - 7. trinn 14,1 %
7.trinn
- Åskollen skole, 1. - 7. trinn 13,4 %
7. trinn
- Søråshøgda skole, 1. - 7. trinn
13,2 % 7. trinn
- Brandengen skole, 1. - 7. trinn
13,2 % 7. trinn
- Øren skole, 1. - 7. trinn 13 % 7.
trinn
- Finstad skole, 1. - 7. trinn 12,3 %
7. trinn
- Hofstad skole,1. - 7. trinn 12,3 %
7. trinn
- Solberg skole, 1. - 7. trinn 11,8 %
7. trinn
- Krokstad skole, 1. - 7. trinn 11,5 %
7.trinn
- Algarheim skole, 1. - 7. trinn 11,1
% 7. trinn
- Råholt skole, 1. - 7. trinn 9,5 %
7. trinn
- Langmyra skole 1. - 7. trinn 8,7 %
7.trinn
Sammen
med andre foreldre har jeg tidligere skrevet om skolefraværsveiledere og sett på ulike fagmiljøer og holdninger. Jeg mener at det er et problem med
dårlige holdninger mot elev og foreldre i skolesystemet. Dette kommer det ofte
innspill på i vårt nettverk fra fortvilte foreldre som ikke opplever at skolen
tar verken barn eller foreldre på alvor.
Læringsmiljøsenteret som er nasjonalt
senter for læringsmiljø og atferdsforskning for barnehager og skoler har fått
mange skattekroner. Utøv et mildt press, gjør det mindre hyggelig hjemme,
fremsnakk skolen er blant rådene fra Læringsmiljøsenteret når elever opplever at
skolen er utrygg.
Også barnevernet blir brukt som ris bak speilet hvis man som
foreldre har meldt inn brudd på opplæringsloven til Statsforvalteren. Det stod
vi åpent frem om i Dagsavisen. I etterkant av at media skrev om ulovlige
meldinger til barnevernet, kom barne- og familieministeren ut og beklaget for
urettmessige meldinger til alle som hadde vært utsatt for
dette. Bekymringsmeldinger har vært omtalt i Utdanningsnytt.
Som
mor har jeg måttet sette meg inn i lovverk og stille krav. I starten stod vi
som familie alene, men har nå fått god kjennskap til nettverk av ressurssterke
familier som står i det samme - med mye kunnskap - men som dessverre opplever
alt for ofte at de ikke blir lyttet til. Mange er også redde for å stå frem i
frykt for konsekvenser, det var også jeg - før, men nå har jeg fått nok. Og jeg
er lei av å høre om at pandemien blir brukt som kamuflasje for systemsvikt. Vi
trenger heller ikke flere mobbeprogrammer som det er tydelig at ikke fungerer.
Manglende unnskyldninger
Disse
barna som blir utsatt for mobbing får sjelden eller aldri en unnskyldning for
at skolen svikter verken underveis i skoleløpet eller etterpå. Det så vi sist i
Celine-saken, som gikk hele veien til høyesterett. Den saken er ikke unik,
dessverre.
Samtidig
ser vi også i media at det er fortvilte ansatte i skolen som ikke opplever at
skoler har nok ressurser. Jeg kjenner mange ærlige og dyktige folk i skoler som
står på for barns beste, men hvilke konsekvenser får det når voksne krenker
elever? Familier jeg kjenner har måtte flytte fra sine hjem for å bytte skole
og vi vet alle at mobbing tar liv. Barn, foreldre og ansatte som tør å stå
opp mot urett møter ofte mye motstand og opplever at ansvaret for uretten
legges på deres skuldre. Det er offentlig omsorgssvikt når barn er livredde og
opplever vold på skolen.
93 prosent får medhold
Av
klager som kom til Statsforvalteren i fjor så fikk 93 prosent medhold. I ni av
ti saker som ble behandlet kunne de dokumentere at mobbingen hadde skjedd og at
skolen ikke hadde satt inn nok tiltak for å stoppe mobbingen. Selv om barna får
støtte hos Statsforvalteren, hjelper det lite når ikke Statsforvalteren har
myndighet til å sette inn strenge restriksjoner mot skolen.
Skal
vi klare å ta kampen mot mobbing, trenger vi holdningsendringer, konsekvenser,
ressurser og handling. På skoler trengs det engasjerte voksne som vil la seg
inkludere i elevmiljøer med tilstedeværelse og som ikke bagatelliserer barn og
unges opplevelser. Det er de voksnes ansvar å stoppe mobbing. Den
som har skoen på, vet best hvor skoen trykker. Lytt til dem, og sett
skolemiljøet høyest på prioriteringslista hver dag.