Stormestere satser på sjakk også i barnehager
Simen Agdestein og Olga Dolzhykova satser friskt på skolesjakkmarkedet. Nå vil de også prøve sjakk i barnehager.
De to parhestene tilbyr sjakkurs til skoler, SFO og barnehager gjennom dragulf.no. Utdanning møter dem på Norges Toppidrettsgymnas i Bærum i Akershus, hvor Agdestein er hovedtrener for de 12 elevene på skolens sjakklinje.
– Hvordan merker dere den økte sjakkinteressen blant barn og unge?
– Vi opplevde en enorm økning i forbindelse med fjorårets VM-match i indiske Chennai, da Magnus sikret seg verdensmestertittelen. På en turnering vi arrangerte i Bærum Idrettspark like etter, møtte det opp hele 400 deltakere, et antall vi ikke hadde vært i nærheten av tidligere. Tallene er ikke fullt så høye i dag, uten at vi ser noen enkel forklaring på det. Det som er sikkert, er at det kreves intens og vedvarende satsing på grasrotnivå, sier Agdestein.
Han trekker fram betydningen av ildsjelene, de som lever og ånder for sjakken.
– En ildsjel kan utrette mirakler, sier han.
Her finner du alle sakene i Utdannings serie om Sjakk i skolen.
Doktorgrad på sjakk
Dolzhykovas doktorgrad i pedagogikk fra Ukraina er basert på flere års forskning på sammenhengen mellom sjakktrening og utvikling av generelle kognitive ferdigheter. Forskningsresultatene viste klare positive sammenhenger når det gjaldt både IQ og korttidshukommelse, ifølge Dolzhykova.
– Vi delte elevene inn i tre grupper. Én gruppe elever fikk vanlig undervisning, en annen gruppe fikk logiske, interaktive oppgaver, mens den tredje gruppen fikk sjakkundervisning. Det var tydelig at elevene som fikk sjakkundervisning, gjennomgående fikk de beste resultatene, forteller hun.
– Andre forskere, blant annet sveitseren Fernand Gobet ved University of Liverpool, har kommet til andre konklusjoner. Han har gått gjennom flere studier som tar for seg læringseffekten av sjakk og mener at forskningen generelt ikke holder høy nok kvalitet, og at bevisene for positive effekter foreløpig er svært svake. Hva mener du om det?
– Jeg kjenner til Gobets arbeid, men han har fortrinnsvis sett på læringseffekten når det gjelder voksne personer. Vi forsket på barn, og våre resultater peker i en klar positiv retning, svarer Dolzhykova.
– Sjakk i skolen har også andre fordeler. Vi ser stadig eksempler på at elever som tidligere har slitt med skolemotivasjonen, får økt selvtillit og en oppblomstring når de ser at de lykkes med sjakken, legger Agdestein til.
Les Utdannings intervju med Fernand Gobet: – Forskningen viser ingen effekt av sjakk i skolen.
– Trening er viktigst
– Er talent eller trening det viktigste for å bli en god sjakkspiller?
– Trening er nok det aller viktigste. Skal man bli veldig god, er det en forutsetning at man spiller veldig mye. Sjakk er et svært fascinerende spill, for enkelte spillere blir det nesten som en besettelse. Den besettelsen må til for å greie å legge ned det harde arbeidet som trengs for å lykkes helt i toppen. Et nærliggende eksempel er Magnus Carlsen, som brukte om lag 5 timer på sjakk hver dag fra han var 9 år gammel, sier Agdestein.
– Hvor tidlig bør man begynne med sjakk?
– Så tidlig som mulig. Gi gjerne barna brikker de kan leke med så tidlig som i to-tre-årsalderen. Noen barn plukker opp spillereglene svært tidlig, svarer Olga Dolzhykova.
Vil ut i barnehagene
I forbindelse med den pågående VM-matchen mellom Carlsen og Anand lanserer paret flere online-kurs, blant annet nybegynnerkurset «Lær sjakk med Simen og Olga». Dolzhykova har også skrevet flere sjakkhefter for barn og unge.
– Dere har også tilbud til barnehager, hva går det ut på?
– Dette er foreløpig i startgropen, men vi har allerede innledet samarbeid med noen få barnehager. I én barnehage sender vi en instruktør som arbeider med barna, omtrent på samme måte som på SFO-kursene våre, selvsagt tilpasset barnas alder. I to andre barnehager jobber vi på en litt annen måte. Vi skaffer til veie nødvendig utstyr og holder kurs for de ansatte. Deretter tar de seg av opplæringen av barna etterpå. Dette er å regne som et pilotprosjekt. Går det bra, tenker vi på å søke prosjektmidler til våren for eventuelt å kunne utvide tilbudet, sier Dolzhykova.
– Til slutt, har dere en sjakkoppgave som Utdannings lesere kan få bryne seg på?
– Ja, selvsagt!
Oppgavene er hentet fra dragulf.no. På denne lenken finner du løsninger på oppgavene.
Oppgave 1. Hvit trekker og setter matt i ett trekk.
Oppgave 2. Hvit trekker og setter matt i to trekk.