Utdanningsforbundet reagerer på at Harstad kommune, uten noen form for pedagogisk diskusjon, skal kjøpe inn nettbrett til alle elevene på småtrinnet. Deler av innkjøpet til flere millioner skal finansieres ved å fjerne to lærerstillinger. Foto: Paal Svendsen
Vil erstatte lærere med nettbrett
I Harstad er det foreslått å kutte to lærerstillinger for å få råd til nettbrett til alle elevene på småskoletrinnet. – Dette er dårlig gjennomtenkt, sier Morten Rennemo, leder av Utdanningsforbundet Harstad.
For å få råd til nye nettbrett og sørge for at alle har likt utstyr som virker, ønsker administrasjonen i Harstad kommune å bruke mellom tre og fire millioner kroner på digitalt utstyr de nærmeste årene.
For å få råd til det foreslås det å kutte to lærerstillinger, skriver NRK. Det var Harstad Tidende som først omtalte saken.
Ikke det lærerne etterspør
Utdanningsforbundet liker forslaget meget dårlig.
– Saken er ikke ferdigbehandlet. Jeg håper ikke at kommunen vedtar å ta bort to lærerstillinger, sier Rennemo.
– Hvis de fjerner to lærere, vil de da klare å oppfylle lærernormen?
– De vil klare å oppfylle lærernormen så vidt det er selv om de tar bort to lærere. Men vi trenger de lærerne vi har, og elevene har mer behov for lærere enn at alle skal få nettbrett. Ingen av de lærerne jeg har snakket med, har sagt at alle elevene trenger et eget nettbrett.
– Har skolene i Harstad godt nok datautstyr i dag?
– Det varierer nok fra skole til skole hvor bra utstyr de har. Men en kunne ha klart seg med et klassesett ved hver enkelt skole, ikke at hver enkelt elev skal ha en egen.
– Har de foreslått å si opp lærere?
– Først må vi se om dette forslaget går igjennom. Jeg håper at de bruker friske midler og ikke tar av lærerstillingene i kommunen, sier Rennemo.
Digitale ferdigheter
Kommunalsjefen for skolesaker i Harstad kommune, Henry Andersen, sier at å kutte to lærerstillinger er en del av forslaget for at man skal klare å skaffe de pengene som trengs.
– I læreplanen satses det på digitale ferdigheter. Da må man ha tilgang til hjelpemidlene i klasserommene. Når elevene begynner på skolen, har de også digitale ferdigheter med seg. Det må vi som skoleeiere og ledere ta hensyn til, sier Andersen til NRK.
Han fremhever at forslaget er tredelt med tanke på hvor pengene skal hentes fra:
- at skolene selv tar av sine driftsmidler
- at kommunestyret tilfører en ny bevilgning til formålet
- at det også bør ses på muligheten for å bruke to lærerstillinger for å bruke besparelsene på digitale hjelpemidler