Ill.foto: Ingunn Blauenfeldt Christiansen
Sein saksbehandling stoppa nødvendig spesialpedagogikk i ett år
I juni 2022 etterlyste elevens psykolog svar på om barnet fortsatt trengte spesialpedagogikk. Neste juni kom svaret: Ja.
– Eleven har et helt
skoleår stått uten vedtak om rett til spesialundervisning basert på oppdatert
sakkyndig vurdering, konkluderer Sivilombudet i sin uttalelse. Porsgrunn kommune har brutt forvaltningsloven med den lange tidsbruken , ifølge en uttalelse fra ombudet.
Eleven hadde fått innvilga spesialundervisning de siste
åra, og foreldra hadde ikke fått opplysninger om at behovet var endra. Men vedtaket var tidsbegrensa, og da det det løp ut ved skoleårets
slutt i 2022, var det ikke gjort noe nytt vedtak, verken om å fortsette eller
avslutte spesialundervisninga.
Utover høsten ba foreldra ved flere anledninger om ny vurdering, både skriftlig og muntlig. Ny henvisning til PPT ble likevel
først sendt 20. desember 2022. PPT mottok dokumentasjon fra skolen 3. mars 2023 og starta utredning i april. 2. juni vedtok PPT at spesialundervisning fortsatt
var nødvendig, og skolen fatta nytt vedtak om rett til spesialpedagogikk 22. juni
2023.
Porsgrunn kommune sier i dialogen med Sivilombudet at
denne tidsbruken er forsvarlig, og at saka er gitt høy prioritet. Det vises
blant anna til at henvisningen til PPT først kom 20. desember.
Dessuten trekkes det fram at eleven bytta skole i februar og
at eleven hadde mye fravær. Derfor tok det tid før den nye skolen fikk gjort
sine observasjoner.
Sivilombudet avviser dette som grunn til tidsbruk, og understreker tvert om at retten til spesialundervisning er et område som tilsier
rask saksbehandling.
– I alle fall så raskt at eksisterende spesialundervisning
ikke stanses på grunn av lang saksbehandlingstid, heter det i Sivilombudets
uttalelse.
Ombudet har tidligere uttalt at en behandlingstid på ti
måneder i en sak om spesialundervisning ikke oppfyller forvaltningslovens krav
om å behandle saken «uten ugrunnet opphold».