– Jeg minnes godt stemningen i barnehagen når den ene ansatte var i nærheten. Hun var veldig streng og kjeftet mye på barna. Jeg husker følelsen av å være redd for henne. Jeg var engstelig for å gjøre en feil som kunne føre til at hun ble sint på meg. Det var så voldsomt og skremmende, sier komiker Dora Thorhallsdottir, som også er utdannet lærer, journalist og familieterapeut.
Annonse
Hun er ikke alene om å ha opplevd krenkelser i barnehagen da hun var barn.
Dora grudde seg til å begynne på skolen, for å møte en voksen som den barnehageansatte.
– Da jeg begynte på skolen, var jeg alltid redd for strenge og sinte lærere. Det varte i mange år, selv om ingen var like strenge som hun i barnehagen, forteller Dora.
Hun tror nok at hun var «flink pike» av flere grunner i barndommen, men litt av grunnen var nok måten den ansatte i barnehagen møtte henne på.
– Hun tolererte ikke noe annet enn stille, «snille» barn. Jeg husker jeg tenkte det da jeg gikk i barnehagen: «Bare vær grei, Dora, så blir det ikke bråk!»
– Fortalte du om den ansatte i barnehagen til foreldrene dine?
– Nei, jeg sa aldri noe til mamma og pappa, ikke fordi de ikke var der for meg, men fordi jeg trodde at det var sånn med voksne: Noen er skumle, og du er redd for dem, mens andre er snille, svarer Dora.
– Jeg husker spesielt godt en ansatt som var veldig snill og fysisk. Det var klemmer rett som det var og et åpent fang, der jeg alltid følte meg velkommen. Jeg blir helt rørt av det nå, når jeg tenker tilbake, hvordan hun var en trygg havn, i noe jeg husker som et utrygt miljø.
En konkret episode som har satt seg i Dora, er et måltid der alle barna fikk servert grøt.
– Alle barna satt med grøt i bollene, men ingen fikk begynne å spise før de ansatte sa ifra. Jeg satt og snakket med jenta ved siden av meg, og hadde ikke fått med meg at den ansatte jeg var redd for, hadde lagt en klump med smør i bollen min. Da de voksne sa at vi kunne spise, tok jeg skjeen i det jeg trodde var grøt, og puttet det i munnen. Men det var bare smør! Jeg brekte meg og syntes det var skikkelig ekkelt, sier Dora.
– Hun tolererte ikke noe annet enn stille, «snille» barn. Jeg husker jeg tenkte det da jeg gikk i barnehagen: «Bare vær grei, Dora, så blir det ikke bråk!»
Dora Thorhallsdottir
Da kom den ansatte som Dora fryktet, bort til henne, og hun nærmest ropte at den lille jenta måtte oppføre seg, spise maten og være stille.
– Jeg svelget smørklumpen og skjønte at det ikke var mulig å dele det jeg følte, med henne, sier Dora.
Til dags dato klarer hun ikke smaken av smør. Dora har aldri smør på brødskiver og skraper av alt hvis hun kjøper påsmurte rundstykker.
– I dag tenker jeg at vi mennesker selvsagt er forskjellige. Med ulikt humør og lynne, og det er ikke alle som er i toppform hele tiden. Men om du ikke har det bra med deg selv, og lar det gå utover barn i barnehagen, så er det den arbeidsplassen som trolig påvirker andre i størst grad, sammenliknet med andre yrkesgrupper. Barn er ekstremt sårbare, fordi de tror alt det de voksne sier, er sant, sier Dora.
Da hun som barnehagebarn satt der med munnen full av smør og fikk beskjed om å slutte å klage og skjerpe seg, gjorde hun det. Det fortsatte hun med i årevis.
– Barnehageansatte har en ekstremt viktig jobb. Hvordan de møter barna, er med på å forme barna som mennesker. Jeg fryder meg over at vi begynner å ta dette mer og mer på alvor, sånn at barn får voksne i barnehagen som vil være der, og som tar imot barna akkurat som de er. Da skaper vi et mye mer hjertevarmt samfunn på sikt. Det er ikke småtteri.
Annonse
Barn er ekstremt sårbare, fordi de tror alt det de voksne sier, er sant
Dora Thorhallsdottir
Laget plan om trivsel
Erik Førland, kommunalsjef for oppvekst og barnehage i Bærum kommune, der Dora gikk den gangen de nå har laget en egen handlingsplan for det psykososiale miljøet i bærumsbarnehagene og jobber med prosjektet TETT PÅ - kvalitet i bærumsbarnehagen.
– Det er vanskelig for oss å kommentere erfaringer fra en barnehage på 70-tallet. Men trivsel i barnehagen er et viktig tema, sier han.
– Prosjektet TETT PÅ skal bidra til at alle ansattgrupper i barnehagene, gjennom økt kompetanse, skal bli bedre til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen.