Vi fortjener et langt bedre skoleadministrativt system enn Visma InSchool
Debatt: Gi oss verktøyene vi trenger for å få en trygg og god start på skoleåret.
Jeg har tidligere uttrykt min skepsis for måten Akershus fylkeskommune var de første til å innføre Visma InSchool, nå i bruk i de fleste fylkeskommunene. (Se utdanningsnytt 2019) Og selv om programvaren er kraftig forbedret og brukervennlig, ikke minst for elevene, vet jeg at vi fortjener langt bedre.
Det er mye som skal på plass før
starten av et nytt skoleår, og det er derfor ikke urimelig å forvente at våre
administrative systemer legger til rette for en best mulig skolestart for elevene.
La meg få utdype min bekymring og frustrasjon.
Del 1: Klasseinndeling
Zoom tilbake til uken fra vi mottar filen med tildelte elever til de samme elevene forventningsfullt møter opp på skolen første dag. Elevene plasseres i klasser, basert på kriterier som blant annet kjønn, ungdomsskole, valgt fremmedspråk, og innspill fra foreldre og rådgivere. I løpet av denne uken oppstår det endringer etter hvert som vi får tilleggsinformasjon, helt frem til dagen før skolestart.
Vi ønsker selvsagt å ta hensyn til alle tilbakemeldinger vi får for å sikre en best mulig start for elevene våre. Men så snart vi legger denne informasjonen inn i Visma InSchool, får elevene som klarer å logge seg inn, tilgang til informasjon om hvilken klasse de tilhører, og også eventuelle klassebytter. I tillegg til mye uro blant elevene reiser denne synligheten i høyeste grad tvil om praksisen til skolene i forhold til prinsippene for personvernlovgivningen.
Del 2: Et trygt og godt skolemiljø for alle elever
De fleste har sannsynligvis sett overskriftene i pressen der man skildrer elevers redsel for å bruke skolenes kantiner rundt om i landet. Dette grunnet en kultur der årets russekull okkuperer kantinen og der de mest populære russebussene gis både privilegier og prioritet. Ingen vg1-elev tør sette seg der da. En smart løsning på dette kan være å ha egne friminutt for elever på vg1, vg2 og vg3, slik at vg1-elevene får muligheten til å bli kjent med andre elever på sitt eget trinn.
I 2023 ville man forvente at det fantes programvare som enkelt kunne håndtere denne oppgaven. Dessverre tillater ikke Visma InSchool at vi justerer den såkalte griden i timeplanen etter første gangs publisering. Elevenes pauser kan heller ikke variere etter trinn eller klasser. Vi må lage egne lunsjplaner som vi henger opp i klasserommene. En slik struktur kan lett føre til forvirring, da timeplanen på elevenes mobiltelefon ikke stemmer med skolens.
Konklusjon
Hvilken annen type virksomhet ville akseptert en slik dataløsning? Er det virkelig begrensinger i systemet som ikke tillater de tilpasningene jeg har etterspurt her? Er det slik at vi skal være takknemlige for at produktet stadig blir bedre og slå oss til ro med det? Ønsker vi en bedre skole, bør vi kunne forvente at støttesystemene våre er optimale. Som brukere viser det seg dessverre at vi har liten innflytelse. Derfor en liten bønn om å bli hørt her. Av alle som ønsker seg en trygg og bedre skole.