Ill.foto: Mostphotos
Vi fortjener et langt bedre skoleadministrativt system enn Visma InSchool
Debatt: Gi oss verktøyene vi trenger for å få en trygg og god start på skoleåret.
Jeg har tidligere uttrykt min skepsis for måten Akershus
fylkeskommune var de første til å innføre Visma InSchool, nå i bruk i de fleste
fylkeskommunene. (Se utdanningsnytt
2019)
Og selv om programvaren er kraftig forbedret og brukervennlig, ikke minst for
elevene, vet jeg at vi fortjener langt bedre.
Det er mye som skal på plass før
starten av et nytt skoleår, og det er derfor ikke urimelig å forvente at våre
administrative systemer legger til rette for en best mulig skolestart for elevene.
La meg få utdype min bekymring og frustrasjon.
Del 1: Klasseinndeling
Zoom tilbake til uken fra vi mottar filen med tildelte elever til de samme
elevene forventningsfullt møter opp på skolen første dag. Elevene plasseres i
klasser, basert på kriterier som blant annet kjønn, ungdomsskole, valgt
fremmedspråk, og innspill fra foreldre og rådgivere. I løpet av denne uken
oppstår det endringer etter hvert som vi får tilleggsinformasjon, helt frem
til dagen før skolestart.
Vi ønsker selvsagt å ta hensyn til alle
tilbakemeldinger vi får for å sikre en best mulig start for elevene våre. Men
så snart vi legger denne informasjonen inn i Visma InSchool, får elevene som
klarer å logge seg inn, tilgang til informasjon om hvilken klasse de tilhører,
og også eventuelle klassebytter. I tillegg til mye uro blant elevene reiser denne
synligheten i høyeste grad tvil om praksisen til skolene i forhold til prinsippene for personvernlovgivningen.
Del 2: Et trygt og godt skolemiljø for alle elever
De fleste har sannsynligvis sett overskriftene i pressen der man skildrer
elevers redsel for å bruke skolenes kantiner rundt om i landet. Dette grunnet
en kultur der årets russekull okkuperer kantinen og der de mest populære russebussene
gis både privilegier og prioritet. Ingen vg1-elev tør sette seg der da. En
smart løsning på dette kan være å ha egne friminutt for elever på vg1, vg2 og vg3,
slik at vg1-elevene får muligheten til å bli kjent med andre elever på sitt
eget trinn.
I 2023 ville man forvente at det fantes programvare som enkelt
kunne håndtere denne oppgaven. Dessverre tillater ikke Visma InSchool at vi
justerer den såkalte griden i timeplanen etter første gangs publisering. Elevenes pauser kan heller ikke variere etter trinn eller klasser. Vi må lage egne lunsjplaner som vi henger opp
i klasserommene. En slik struktur kan lett føre til forvirring, da timeplanen på
elevenes mobiltelefon ikke stemmer med skolens.
Konklusjon
Hvilken annen type virksomhet ville akseptert en slik dataløsning? Er det
virkelig begrensinger i systemet som ikke tillater de tilpasningene jeg har
etterspurt her? Er det slik at vi skal være takknemlige for at produktet stadig
blir bedre og slå oss til ro med det? Ønsker vi en bedre skole, bør vi kunne
forvente at støttesystemene våre er optimale. Som brukere viser det seg
dessverre at vi har liten innflytelse. Derfor en liten bønn om å bli hørt her.
Av alle som ønsker seg en trygg og bedre skole.