Ill: Tone Lilleng
Grønn kunnskap og opplæring må lønne seg
Debatt: – Hva skal til for at de ansatte i barnehage og skole kan ivareta sine jobber og fremme det grønne skiftet?
Konkret klimaarbeid koster. Leder i Utdanningsforbundet
Steffen Handal skriver i et innlegg
om hvordan pandemihåndteringen satte vedtaket om klima og miljø fra landsmøtet
2019 på vent. Vedtaket slo fast tre områder: utdanning, arbeidsliv og egen organisasjon.
Handal sier at Utdanningsforbundet har en klar politikk for klima og bærekraft,
men selv om mye bra blir gjort har forbundet ikke klart å engasjere alle
tillitsvalgte.
Gjennom planverket har vi et ansvar for å lære opp den
kommende generasjon. I partsamarbeidet har vi anledning til å drøfte
virksomhetens påvirkning av ytre miljø og klima. Utdanningsforbundet kan også
lete etter miljømessige kloke løsninger for egen drift.
At de tillitsvalgte ikke har blitt tilstrekkelig engasjert
de siste to årene kan henge sammen med pandemien og de nære praktiske
problemene. Fagforeningen har ikke vært god nok til å engasjere. Den saken som
har engasjert mest de siste årene er lærernes lave kjøpekraft. Sånn sett kan
man si at vi allerede bidrar godt til lavt materielt fotavtrykk. Da kan det
virke umoralsk å rope opp om mere lønn. – Hva skal vi bruke de pengene til? Til
det kan man si at samfunnet må ha en interesse for rekruttering av kvalifiserte
ansatte til barnehage og skole. Å ikke kreve lønnsutvikling er selvutslettende
for våre yrker.
Vi står i en krevende omstilling med det grønne skiftet. Hva
skal til for at de ansatte i barnehage og skole kan ivareta sine jobber og
fremme denne omstillingen? For læreren handler ikke omstillingen om å gå over
til elektrisk firmabil. Forhandlingene mellom partene må lete etter andre
goder.
I boka Grønne tariffavtaler (Gyldendal) finner vi flere
artikler som belyser ulike problemstillinger og utforsker mulighetene til et
grønt sprang i avtaleverket. Noen grønne tariffkrav er opplagte goder for
arbeidstakere og utgifter for arbeidsgiver, da må man regne på klimafordelen av
godet. Redusert arbeidstid er et opplagt gode for arbeiderne, dessuten
utslippsfritt, men neppe interessant hvis den framtidige veksten kun tas ut i
mer fritid og ikke bedre økonomi. Økokuponger er et annet eksempel i boka, hvor
partene blir enige om et system der deler av lønna erstattes av verdikuponger
som kan byttes i produkter eller tjenester som er akseptert som miljøvennlige.
Disse kupongene kan unntas skattelegging.
Kompetanseutvikling
Et annet krav fra arbeidstakerne kan være økt tilgang til
kompetanseutvikling. Arbeidsgivere gjør seg attraktive med gode vilkår for
kompetanseutvikling. Kompetansen kommer alle til gode.
Hvordan kan tariffavtalen brukes som instrument til grønnere
lærerhoder i skole og barnehage? Jo, partene i arbeidslivet skal ha stor frihet
til å regulere forholdet seg imellom. Organisasjonsfriheten begrenser også
myndighetenes innblanding. Partene har altså en vid mulighet til å bli enige om
arbeids- og lønnsforhold eller andre arbeidsforhold. Andre arbeidsforhold
handler om saker som skal dekke rettigheter og plikter mellom partene. Hva vil
arbeidsgiver gjøre for å tiltrekke seg grønne hoder?
Hva som er et grønt gode, vil det nok være ulike oppfatninger om. Gratis
busskort eller støtte til å kjøpe sykkel fungerer dårlig ute på bygda.
Økokuponger til egg fra frittgående høner kan neppe kompensere lønnstapet
lærerne streiket for i 2022. Stakkars høner!
Utfordringen vil være å
framforhandle et gode som medlemmene kan akseptere bundet av en
flertallsbeslutning. Boka Grønne tariffavtaler tar opp dette, og sier at
problemstillingen blir vanskeligere når det dreier seg om beslutninger som ikke
ligger i kjernen av foreningens formål. Utdanningsforbundet er ikke en
miljøorganisasjon.
Vi må derfor lete etter et legitimt formål. I innledningen
til Hovedavtalen heter det at partssamarbeidet skal fremme forståelse for og
innsikt i virksomhetens påvirkning av ytre miljø og klima. Kjernen i vår
virksomhet er opplæring. Det sentrale spørsmålet vil være om en
tariffbestemmelse som gjennomfører miljø- og klimatiltak, kan sies å forfølge våre
mål om å forbedre arbeids- og ansettelsesvilkår. Slike nye elementer i en
tariffavtale kan kreve særlig nøye undersøkelse. Hvor finner vi spor vi kan
forfølge?
Les også: Barn spiser mer grønnsaker om de får være med å dyrke den
Kunnskapsdepartementet og KS undertegnet nylig en 11-punkts
avtale om kvalitetsutvikling i skole og barnehage. Ingen av disse punktene
dreier seg direkte om bærekraft eller grønn omstilling. Hvor mange
studieplasser er satt av til bærekraft i ordningen Kompetanse for kvalitet? Hvordan
legges det egentlig til rette for kunnskapspåfyll for lærere om bærekraft? FN-sambandet
er svært kritiske
til hvordan regjeringen legger til rette for at lærerne skal lykkes i å
undervise om bærekraftig utvikling. Er det på tide med en grønn kompetansepakke
for lærerne i barnehage og skole? Eller forventes det at også dette skal løftes
nedenifra på dugnad?
Lærerne trenger helt klart støtte nå som begrepet bærekraft gjennomsyrer læreplanene våre. Målet må jo være at læreren veileder slik at barnet
blir del av en populasjon som handler bærekraftig. Skolen og barnehagen skal
altså bidra til å påvirke individers personlige valg for framtida. Slikt kan
det bli bråk av!
Fagfornyelsen ble en god plan i bærekraftens tegn, men når
det kommer til å realisere visjonene vil jeg hevde at arbeidsgiver og
myndighetene ikke har gjort nok for våre medlemmer. Hvilke goder kan
arbeidsgiver tilby lærere som griper fatt i den bærekraftige utviklingen?
Gjennom Grønn
plattform fikk laksenæringen nær 180 millioner til grønn omstilling i 2021.
Hvor mye fikk skolen? Equinor ville samme år satse 350 milliarder for framtidas
industri. Er olje- og gassgiganten derfor grønnere enn våre barnehager?
Det er ikke lett å se at majoriteten av medlemsmassen i
Utdanningsforbundet er klare for å forsake lønnskampen til fordel for en grønn
tariff. Dette skyldes neppe at forbundet ikke har klart å engasjere de
tillitsvalgte tilstrekkelig. Forhandlingsklimaet er rett og slett ikke godt
nok. Her har arbeidsgiver medansvar.
Grønn omstilling vil koste, som lederen vår sier. Spørsmålet
er hvem som skal bære kostnaden. Partene har et felles ansvar for å søke en
løsning som gjør vår virksomhet grønnere. Grønn kunnskap og opplæring må lønne
seg.