Yasmin og de andre studentene innredet ulike edderkopphuler for småbarna og de store barna.Foto: Ragnhild Laird Iversen
Slik kan du jobbe med islam i barnehagen
Fagartikkel: Mange barnehagelærere synes det er utfordrende å jobbe med minoritetsreligioner i barnehagen. Her viser vi deg hvordan du kan gjøre det.
RagnhildLaird Iversenførsteamanuensis ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge
PublisertSist oppdatert
Annonse
Barnehagen har som oppdrag å markere høytider fra kristen og
humanistisk arv og tradisjon, men også å markere andre høytider med relevans
for barnegruppen, og å formidle fortellinger fra ulike religioner (Utdanningsdirektoratet, 2017). Det betyr ikke at det alltid
gjøres.
Annonse
Forskere har funnet ut at mange barnehageansatte opplever det som
krevende å jobbe med religion fordi de mangler eierskap til minoritetshøytider.
De er usikre på hva slags arbeidsformer som er egnet, og mangler eksempler på
hvordan det kan gjøres (Hidle & Krogstad, 2015; Krogstad & Hidle, 2015; Rosland &
Toft, 2013; Toft & Rosland, 2014).
Det er særlig behov for eksempler på hvordan ansatte i barnehagen kan
synliggjøre islam, både fordi det er den minoritetsreligionen med størst utbredelse
i Norge, og fordi det er en religion som ofte omtales i forbindelse med
konflikt i media (Lundby, 2021).
I fordypningen i Interkulturell kompetanse på barnehagelærerstudiet ved Universitetet
i Sørøst-Norge (USN) har de gjort noe med dette.
Her kan du lese om studentenes
erfaringer med et kreativt prosjekt.
Prøvd ut med barnehager
Vårt opplegg ble utformet av tretten studenter. Mange av dem
hadde selv en muslimsk bakgrunn. Dette ga bred kunnskap og erfaringskompetanse
i gruppa.
Opplegget ble så prøvd ut sammen med tre barnehager som ble invitert
til biblioteket i Drammen. Initiativet til opplegget var fra artikkelforfatter
Ragnhild Laird Iversen, som nylig skrev doktorgrad om religion i barnehagen (Iversen, 2024).
I undervisningen fortalte jeg om hvordan jeg for
tiden jobbet med å tilrettelegge en fortelling om hijra, altså profeten
Muhammeds flukt fra Mekka til Medina, for barnehagebarn. Hijra er
utgangspunktet for muslimsk tidsregning, og en sentral fortelling i islam. Fortellingen
har opphav i hadith-litteraturen, som er fortellinger om hva Muhammed skal ha
sagt og gjort.
Ifølge fortellingene ble profeten Muhammed jaget vekk fra Mekka
fordi ledere i byen ikke likte at han fortalte om islam. Under flukten gjemte
han seg i en hule sammen med vennen sin, Abu Bakr. En edderkopp spant et stort
nett foran inngangen, og de som fulgte etter Muhammed gikk derfor forbi hula.
Nettet var så stort at det umulig kunne ha vært noen i hula på evigheter.
Slik
ble Muhammed og vennen reddet, og kunne reise videre til Medina. Der slo de seg
ned og levde som muslimer resten av livet.
Lagde et vandreteater
Mange av studentene kjente godt til fortellingen, og ønsket
å tilpasse den for barnehagebruk gjennom å lage et vandreteater. Studentene
innredet ulike stasjoner som symboliserte Mekka, ørkenen, edderkoppens hule og
Medina. Vandreteateret ble gjennomført i to omganger, først med toåringer fra
en barnehage, så med fire- og femåringer fra to andre barnehager.
I prosessen hadde studentene en rekke diskusjoner om hvilke
elementer i fortellingen de skulle vektlegge, hvilke praksiser de skulle vise
frem, og hvilke formuleringer som var gode å bruke. Vi diskuterte hvordan vi
kunne få frem både kunnskap og kompleksitet om islam som religion, med en
bevissthet om maktperspektiver og hvilke stemmer som kom frem (Røthing, 2017).
Viste gjennom klær
Studentene viste også barna at det er mange måter å være
muslim på, noe som også vises gjennom klær. Her brukte studentene seg selv, og
viste hvordan noen bruker hijab daglig, mens andre tar på seg sjal når de skal
be. Vi jobbet også med hvordan studentene kunne vektlegge ulike elementer i
fortellingen, slik at barna både lærte noe om islam, og møtte temaer alle kan
kjenne seg igjen i (Breidlid, 2011).
Diskuterte problemstillinger
For å gi religionsspesifikk kjennskap til islam, fortalte
studentene kort om Muhammed, og forklarte at muslimer tror han er en profet.
Det betyr at han får spesielle beskjeder fra Gud som han gir videre til
menneskene. Her oppsto en religionsfaglig problemstilling. Når muslimer omtaler
profeten, pleier de å si de arabiske ordene for «fred være med ham» etter
navnet.
Studentene landet likevel på at når de formidlet til barnehagebarn
representerte de ikke seg selv som privatpersoner, men skulle følge barnehagens
mandat. De ville verken bli oppfattet som forkynnende, eller gjøre det for
komplisert for barna, og droppet derfor formuleringen.
Studentene var dessuten opptatt
av å vise frem religionen på en hverdagslig og ufarliggjørende måte. Dette
ledet til diskusjoner om bønn.
Bønn og arabisk skrift
Kunne studentene vise frem bønn som et element i
fortellingen? Vi landet på at det var viktige at studentene selv var
komfortable med det, og at bønnen ble gjort for å vise frem en praksis, ikke
som en invitasjon til barna for å delta. Bønn ble derfor skrevet inn i manuset
som noe barna fikk se mens de ble fortalt om hvordan Muhammed lærte innbyggerne
i Mekka om islam.
I tillegg brukte studentene elementer som arabisk skrift, bønnetepper,
dadler, misbaha (bønnekjeder) og hijab for å vise frem religionsspesifikke
elementer ved islam.
Edderkopp og pappkameler
Studentene bygde også en stor edderkopp. De snakket med
barna om at edderkopper ikke trenger å være skumle, men også kan være
hjelpsomme. Barna fikk leke med edderkoppen i etterkant av fortelling, og ble også
involvert gjennom ikke-religiøse elementer, som å få ri på pappkameler, leke
med sand, og gjøre aktiviteter knyttet til fortellinga, som å perle kjeder
inspirert av bønnekransene, tegne og utforske miljøet.
Utforsket med kroppen
Vi var alle svært spente på hvordan både barn og voksne i
barnehagene ville reagere på opplegget vårt. Særlig var vi spente på hvordan
det ville bli mottatt av toåringer, for det er skrevet lite om arbeid med
religion og de yngste barna. Responsen som møtte oss fra de ansatte i den første
barnehage var overstrømmende.
Det var tydelig at toåringene opplevde
formidlingen som spennende, og de utforsket rekvisittene med hele seg. Mens
noen ble sittende lenge i sanden, var edderkoppen mest populær hos andre. Et av
barna utbrøt «mamma!» og kastet seg over et bilde av en kvinne i hijab og
fargela entusiastisk på arket. Andre så lenge på lysene, utforsket teksturen i
teppene og lekte med pappfigurene.
Ny form for anerkjennelse
Hos de større barna var det mer verbal dialog.
Da studentene ønsket velkommen med å si «Salam aleikum» og spurte barna om noen
visste hvordan det er vanlig å svare på arabisk, fikk de umiddelbart svar. Gutten
som svarte «aleikum asalam» fikk umiddelbar applaus fra barn og voksne og
strålte stolt. Dette er et eksempel på hvordan nye arbeidsformer også kan åpne
for nye former for anerkjennelse.
Studentene telte også på arabisk sammen med
barna, og å gjorde mer ut av dramaturgiske elementer i fortellingen. Kamelturen
ble lengre og mer spretten, og barna stilte flere spørsmål. De eldre barna brukte
dessuten lengre tid på aktiviteter som å perle, tegne og bygge i sanden.
Snakket om religioner
Prosjektet ga oss innsikt i og erfaring med hvordan det er
mulig å tilrettelegge formidling av en religionsfortelling for ulike
barnegrupper, og hvordan studentenes egen bakgrunn kan brukes som ressurs i
dette arbeidet. Men prosjektet ga også hele studentgruppa kunnskap og trygghet
i å bruke ulike arbeidsformer, og konkrete ideer til hvordan dette arbeidet kan
videreføres i barnehagene.
Ønsket er at dette kan være til inspirasjon for
andre barnehager.
Annonse
Litteratur
Breidlid, H. o. N., Tove. (2011). I begynnelsen var fortellingen (2. utg.
ed.). Oslo: Universitetsforl.
Hidle, K.-M. W., & Krogstad, K. (2015). Er det mange måter å være norsk på? – En empirisk studie av arbeid med
minoritetsreligioner i religiøst mangfoldige barnehager. Prismet, 66(3), 155–167. doi:http://dx.doi.org10.5617/pri.4534
Iversen, R. L. (2024). Entusiasme og ubehag: Barns navigering av
religion i barnehagen. In: Universitetet i Sørøst-Norge.
Lundby, K. (2021). Religion i
medienes grep: medikalisering i Norge. Oslo: Universitetsforlaget.
Rosland, K. T., & Toft, A. (2013). Markering av minoriteters
høytider i barnehagen: en undersøkelse av forholdet mellom rammeplan og
praksis. In I.M. Pareliussen, B.B.; Reinertsen, A. B; Solhaug, T. (Ed.), FoU i praksis 2012: conference proceedings.
Trondheim, 23. og 24. april 2012 (pp. 216 – 223). Bergen, Norway: Akademika
forlag.
Røthing, Å. (2017). Mangfoldskompetanse:
perspektiver på undervisning i yrkesfag. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Toft, A., & Rosland, K. T. (2014). Barnehager og høytidsmarkering
En gjennomgang og diskusjon av begrunnelser knyttet til manglende markering av
ikke-kristne høytider. Prismet (4).
doi:10.5617/pri.5595