Høgskolelektor Marianne Schram ved DMMH.
Foto: Monica Larsen Donovan
– Å være bevisst hvilken kultur du selv er vokst opp i, er en god start for å forstå barn fra ulike kulturer i barnehagen
Det sier høgskolelektor Marianne Schram.
– Har du en kulturell selvbevissthet og forstår at du er
preget av familien du er vokst opp i, og at erfaringene du har i livet er med
på å forme deg og verdiene dine, vil du lettere forstå at familier som aldri
har hatt barna i en barnehage, vil synes at vi gjør veldig mye rart, sier
Marianne Schram, høgskolelektor ved institutt for pedagogikk ved Dronning Mauds
Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH).
Hun sier barnehageansatte
bør arbeide for å utvikle en interkulturell kompetanse, slik at de kan møte
mennesker med en annen kulturell bekgrunn enn de selv har med respekt og
nysgjerrighet.
Pedagogiske ledere har tre ulike måter å møte barn fra ulike kulturer på, viser en studie fra Høgskulen på Vestlandet. En barnehage som har jobbet mye med mangfold er Jåttå barnehage i Stavanger. Da de endret arbeidsmåte fikk de alle barn med i leken.
Spennende å lære navn
Interkulturell kompetanse handler om holdninger, verdier,
kunnskap og ferdigheter.
– Holdninger og verdier handler om at du er nysgjerrig,
ønsker å forstå andre mennesker og har respekt for at andre gjør noe på en
annen måte og kan ha andre verdier. Det handler om å tenke at det blir
spennende å lære deg utenlandske navn, i stedet for at det blir vanskelig,
forteller Schram. Kunnskap og ferdigheter handler for eksempel om å vite
hvordan du kan kommunisere med foreldre som snakker et annet språk.
– Det vil være lettere for en som akkurat har gått på
norskkurs å forstå deg dersom du snakker sakte og litt nærmere bokmål, enn at
du snakker fort på din egen dialekt, sier Schram. Det handler også om å ha
forståelse for at noen foreldre synes noe av det vi gjør i barnehagen, som å
være ute når det er dårlig vær, er annerledes og vanskelig å forstå.
– I dag må mange foreldre gjøre som nordmenn for å bli
akseptert, sier Schram. Hun sier mange barnehager er flinke til å jobbe med
mangfold, mens andre ikke er like gode på det.
Opplever å være annerledes
Schram underviser studenter i fordypningen barnehager i et
internasjonalt perspektiv, og forteller at studentene får et nytt syn på
mangfold etter å ha hatt praksis i en utenlandsk barnehage.
– De opplever hvordan det er å være annerledes, som ikke å
forstå det som blir sagt. De ser at barnehagene gjør ting på en annen måte. Nå
forstår de hvordan det er å være barn og foreldre som synes det er merkelig at
barna skal være ute i dårlig vær, ha tørre brødskiver til lunsj eller at tiden
brukes til lek i stedet for formelle læringsaktiviteter i norske barnehager,
sier hun.
Samtidig ser studentene at barna i andre land ofte er mer
selvstendige, fordi det er mange barn per voksen.
– Studentene blir mer bevisst på hvor viktig er det å være
nysgjerrig og åpen for mangfold, at de bør bruke mer tid på å bli kjent med
foreldrene og å lære seg noen ord på barnets språk, slik at barna kan føle seg
trygg de første ukene, sier Schram.