Hver morgen blir de 610 kinesiske barna undersøkt for å sjekke at de er friske nok til å gå i barnehagen
Xingrui Qian er et av barna som blir undersøkt av en sykepleier hver eneste morgen.
I Kina er arbeidsoppgavene i barnehagen delt inn i undervisning og omsorg. Mens to pedagoger har ansvar for undervisningen, har en omsorgspleier ansvar for andre områder: Er barna varme nok? Er rommene i barnehagen rene nok? Bør lille Sun til sykepleieren for å sjekke hosten?
Første steg besøker Kunshan Fushikan barnehage, en typisk offentlig kinesisk barnehage for middelklassen i provinsen Jiangsu, øst i Kina. Den har 611 barn fordelt på 18 grupper for tre- til femåringer. Kinesiske barn går sjelden i barnehage før de er tre år, og passes på av besteforeldre før det. Rundt en tredjedel av barnehagene er private, og prisene varierer.
Morgengym og helsesjekk
– Sunnhet og lykke er det vi verdsetter mest, sier rektor Zhou, en vennlig og åpen kvinne i tredveårene.
De barnehageansatte omtales kun med etternavn. Det er tidlig morgen, og sola skinner. Den første halvtimen før undervisningen starter, har barna morgengym i grupper. Før alle de 610 barna får komme inn i barnehagen, må de gjennom en helsesjekk på en helsestasjon i barnehagen. En sykepleier måler barnets temperatur og sjekker, i samarbeid med en lege, om barnet er friskt nok til å være i barnehagen. Hvis ikke, blir de hentet av foreldrene. Målet er å hindre sykdom i å spre seg.
Undervisning og pleie
I hver klasse er det to lærere som har ansvar for undervisningen, og en omsorgspleier som har ansvar for omsorg og barnas helse. Omsorgspleieren tar seg av alle ting utenom undervisningen, som å sjekke at barna har det bra, gi dem mat, gjøre rent og ta ansvar for administrative oppgaver.
Barna er delt inn i grupper på 30–35 barn etter alder. I løpet av dagen kan det bare være én lærer i klassen, fordi den andre læreren og assistenten må gjøre andre ting. Denne morgenen er for eksempel miss Zhou (som har samme navn som rektoren) på planleggingsmøte. Det er pizzadeig overalt, og lærerne diskuterer hvordan de skal gjennomføre pizzabaking i klassen neste uke.
Hjemmelagde leker
Rektor Zhou beklager at spillene og lekene de har, ikke er nye. Men barnehagen er likevel velutstyrt med leker inne og ute. Uteområdet er enormt og har planter, trær, kjøkkenhager der barna lærer om naturen, og små adskilte deler, der barna kan lage ting, spille på musikkinstrumenter eller male.
Inne er det ulike lesekroker og steder for å ha rollespill som kjøkken og små butikker, ofte flere av dem på rad og rekke. Mange av lekene lager lærerne. Barnehagen har også et eget rom der foreldrene kan lese for barna etter barnehagen.
– Vi ønsker å stimulere forholdet mellom foreldre og barn, fordi foreldrene her ofte er veldig travle, forteller miss Chen, som er læreren til femåringen Xingrui Quian. Barna får også oppgaver de skal gjøre hjemme med foreldrene, som å farge et slips eller tegne regntøy.
Sju programmer
Etter morgengym får barna melk og snacks før undervisningen starter. Barna får undervisning i sju programmer, som tegning, sosiale ferdigheter, matte, natur, språk, fysisk aktivitet, mat og helse, men med et nytt område hver dag.
– Barn lærer gjennom lek, og vi observerer barna for å bestemme hvordan vi skal gjøre det. Bør de ha ekstra tid til å lære å knyte skoene? Eller er barna så rampete at de må gå ut en liten stund? forklarer rektor Zhou. Barna Første steg møter, er glade og ikke sjenerte.
Rektoren forteller at barnehagens visjon er å ha en god innflytelse på samfunnet, og være moderne, aktiv, sivilisert, nysgjerrig, utforskende, kreativ og sosial.
– En sunn og glad utvikling for alle barn er det vi verdsetter mest, sier rektoren.