Leder Marta Guðrún Jóhannesdóttir (t.v.), pedagog Hildur Aradóttir (i midten) og kjøkkenassistent Tryggvi Ólafsson (t.h.) sammen med barna Katrín Halla (t.v.), Ásdís Helga, Maríanna, Ási Þór og Haraldur Vignir. Pedagog Isabella Benediksdóttir hadde fri da bildet ble tattFoto: Helene Bagger
I denne barnehagen er de fire voksne på fem barn
I den lille islandske barnehagen har de fem barna nesten en voksen hver. Én har ansvar for maten, én for lek og én for undervisning.
Med et par raske kyss og kjærlig hånd er søskenparet Thomas og Marianne de første som blir levert i barnehagen Krakkaborg, som ligger i den lille fiskelandsbyen Drangsnes nord på Island. Foreldrene haster videre til jobben på byens fiskefabrikk.
Annonse
1:1-normering
Med fire voksne på fem barn har barnehagen en bemanningsnorm på 1:1. Selv om barnehagen har få barn, fører aldersspennet til at det er behov for samme bemanning som om det var flere barn, ifølge leder og styrer Marta Guðrún Jóhannesdóttir.
– Vi skal oppfylle samme krav som andre barnehager på Island. Derfor trenger vi ansatte som kan dekke ulike behov, forteller Jóhannesdóttir. Barnehagepedagog Isabella Benediksdóttir har ansvaret for de yngste barna fra to til fire år, der fokuset er på lek.
Barnehagepedagog Hildur Aradóttir har ansvar for femåringene, og hun underviser barna slik at de er forberedt på skolestart. Tryggvi Ólafsson er kjøkkenassistent med ansvar for maten, mens leder Marta Jóhannesdóttirs ansvar er administrasjon og foreldrekontakt.
Byen med bare 70 innbyggere står i fare for å dø ut, og barnehagen har vært truet av nedleggelse flere ganger.
– Barnehagen dekker ikke bare behovet for barnepass, men sammen med skolen, der det går ni elever, sikrer den at byen overlever, forklarer styrer Jóhannesdóttir. Hun er også leder for byens skole.
– Det sterke båndet mellom barnehagen, skolen og byens familier betyr at vårt pedagogiske arbeid ikke bare handler om barnets utvikling, men også om familiens trivsel, sier styreren.
På Island er det et prinsipp at alle skal ha lik mulighet til utdanning uavhengig av økonomisk og sosial bakgrunn og bosted. Det betyr at det er mange små barnehager og skoler.
På Island er det vanlig at noen barnehageansatte har andre fagbakgrunner enn barnehagelærer. Tryggvi Ólafsson jobbet som bussjåfør, men fant ut at en jobb i barnehage passet ham bedre.
Når han ikke er på kjøkkenet, hjelper han til på linje med andre ansatte. De ekstra hendene er en stor fordel, mener leder Jóhannesdóttir.
– Det er helt avgjørende at våre ansatte har pedagogisk kompetanse i både lek og undervisning, men det er vel så viktig at det alltid er en voksen til stede som kan ha barnet på fanget, trøste og ha én-til-én-kontakt, sier hun.
ISLAND
Ulike yrkesgrupper: Pedagoger og styrer samarbeider om pedagogisk innhold. Både pedagoger og assistenter har ansvar for foreldresamtaler og rutineoppgaver som å skifte bleier, koste gulv og legge barn. Assistenter, ufaglærte eller andre med annen fagbakgrunn og ofte egen kjøkkenassistent.
Utdanning: Barnehagepedagogene: fem års utdanning ved Islands Pædagogiske Universitet eller ved Universitetet i Akureyri.
Månedslønn: Barnehagepedagog ca. 40 000 NOK og assistenter ca. 27 000 NOK. Siden 2006 har pedagogene hatt høyere lønn enn grunnskolelærerne, et resultat av lang tids kamp. Begge utdanningene tar tre år.
Antall voksne per barn: 1:3 for barn under 3 år og 1:6 for barn over 3 år. Ofte tre til fire voksne per avdeling og fire til fem avdelinger. Barnehagens størrelse varierer. Soverutiner: Barn sover ute i barnevogner.
Måltider: Barna får frokost, lunsj og ettermiddagssnack. De får et varmt måltid daglig, som fisk med grønnsaker, kjøttboller, pasta med kjøttsaus eller pizza.
Åpningstid: 07.30–17.00. Barna er i barnehage fra fire til maks ni timer om dagen.