I denne barnehagen er de fire voksne på fem barn
I den lille islandske barnehagen har de fem barna nesten en voksen hver. Én har ansvar for maten, én for lek og én for undervisning.
Med et par raske kyss og kjærlig hånd er søskenparet Thomas og Marianne de første som blir levert i barnehagen Krakkaborg, som ligger i den lille fiskelandsbyen Drangsnes nord på Island. Foreldrene haster videre til jobben på byens fiskefabrikk.
1:1-normering
Med fire voksne på fem barn har barnehagen en bemanningsnorm på 1:1. Selv om barnehagen har få barn, fører aldersspennet til at det er behov for samme bemanning som om det var flere barn, ifølge leder og styrer Marta Guðrún Jóhannesdóttir.
– Vi skal oppfylle samme krav som andre barnehager på Island. Derfor trenger vi ansatte som kan dekke ulike behov, forteller Jóhannesdóttir. Barnehagepedagog Isabella Benediksdóttir har ansvaret for de yngste barna fra to til fire år, der fokuset er på lek.
Barnehagepedagog Hildur Aradóttir har ansvar for femåringene, og hun underviser barna slik at de er forberedt på skolestart. Tryggvi Ólafsson er kjøkkenassistent med ansvar for maten, mens leder Marta Jóhannesdóttirs ansvar er administrasjon og foreldrekontakt.
Byens livsnerve
Byen med bare 70 innbyggere står i fare for å dø ut, og barnehagen har vært truet av nedleggelse flere ganger.
– Barnehagen dekker ikke bare behovet for barnepass, men sammen med skolen, der det går ni elever, sikrer den at byen overlever, forklarer styrer Jóhannesdóttir. Hun er også leder for byens skole.
– Det sterke båndet mellom barnehagen, skolen og byens familier betyr at vårt pedagogiske arbeid ikke bare handler om barnets utvikling, men også om familiens trivsel, sier styreren.
På Island er det et prinsipp at alle skal ha lik mulighet til utdanning uavhengig av økonomisk og sosial bakgrunn og bosted. Det betyr at det er mange små barnehager og skoler.
På Island er det vanlig at noen barnehageansatte har andre fagbakgrunner enn barnehagelærer. Tryggvi Ólafsson jobbet som bussjåfør, men fant ut at en jobb i barnehage passet ham bedre.
Når han ikke er på kjøkkenet, hjelper han til på linje med andre ansatte. De ekstra hendene er en stor fordel, mener leder Jóhannesdóttir.
– Det er helt avgjørende at våre ansatte har pedagogisk kompetanse i både lek og undervisning, men det er vel så viktig at det alltid er en voksen til stede som kan ha barnet på fanget, trøste og ha én-til-én-kontakt, sier hun.