Ill.foto:Mostphotos
Vi trenger nye råd om leseopplæring
Debatt: Det må raskt tas grep for å endre anbefalingene for leseopplæring i Norge.
Leseferdighetene til norske barn er dårligere enn noen
gang. Undersøkelsen PIRLS viser at hver femte elev på 5. trinn i Norge har
lesevansker. Eksperter ved Lesesenteret i Stavanger skylder på nettbrett,
pandemi og foreldre som ikke leser. Vi mener senteret også bør revurdere sine pedagogiske
råd til norske lærere.
I perioden 2016-2019 ble Språkløyper
etablert som en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving. Lærere blir
anbefalt å bruke en kombinasjon av to metoder i leseopplæringen som kalles
«phonics» og «whole language». Samtidig som elevene skal lære sammenhengen
mellom lyder og bokstaver, skal de eksponeres for hele tekster og ord. Evaluering
av språkløypene tyder på at de i stor grad har nådd ut til målgruppene. Det er
derfor grunn til å tro at flere elever enn tidligere har fått leseopplæring med
en kombinasjonsmetode.
Ta hensyn til hjernen
Pedagogikken til Lesesenteret er forankret
i filosofien hermeneutikk hvor man både er opptatt av helhet og
enkeltkomponenter. Vi mener leseopplæringen først og fremst må ta hensyn til
hjernens behov. Fordi hjernen er plastisk, kan vi lære å lese selv om vi ikke
er skapt til det fra naturens side. Hjerneskanningsteknikker viser at et lite ordgjenkjennings-område i venstre hjernehalvdel blir
omskolert når vi lærer å lese. Hos erfarne
lesere reagerer det ikke engang på
tall, kun bokstaver. Mennesker som får ødelagt dette hjerneområdet, mister
evnen til å lese, men kan fortsatt snakke og forstå hva andre sier.
Når elever retter oppmerksomheten mot hele ord, aktiveres
derimot et hjerneområde i høyre hjernehalvdel som gjenkjenner bilder. Det leder
ikke til lesing. Hjernen kan dessuten bare
rette oppmerksomheten mot en ting om gangen. Så når vi oppfordrer elever til å
studere hele ord og tekster i leseopplæringen, forhindrer vi dem fra å oppdage
koblingen mellom lyd og bokstav, noe som er helt avgjørende for å lære å lese.
Vi leser bokstav for bokstav
Det er
gjort mange studier for å forstå hvordan ordgjenkjenningsområdet i hjernen fungerer,
og konklusjonen er at vi leser ord bokstav for bokstav, også når vi har blitt
erfarne lesere. Når vi føler at vi leser hele ord, er det fordi vi
parallell-prosessere opptil syv bokstaver om gangen. Derfor mener
nevropedagoger det er best å lære å lese slik hjernen leser ved å koble
bokstaver og lydende de representerer sammen til ord,
og det er strategien i «phonics».
En av de mest anerkjente forskere på hjerne
og ferdigheter, Stanislas Dehaene, anbefaler derfor å gradvis gå fra det enkle
til det kompliserte. Han hevder at bokstav-lyd-trening er avgjørende for at
barn skal lære å lese. I det øyeblikket barnet knekker lesekoden og kan lese
enkle ord, er grunnlaget på plass. Deretter kan man gradvis trene ordforråd,
språkforståelse, lesing av tekster, og skriving. Hele veien er nøkkelen at
barnet får riktige utfordringer i forhold til ferdigheter.
Arbeidsminnet
er også viktig
Å lære en
bokstav-lyd om gangen uten å samtidig se på ord og tekster, tar også hensyn til
arbeidsminnet i hjernen. Det er den delen av hukommelsen som bearbeider det vi
tenker på i øyeblikket, og her er kapasiteten lav. Mens voksne kan
prosessere 4-7 biter informasjon om gangen, kan barn prosessere langt mindre. Lesevansker
henger ofte tett sammen med sent utviklet arbeidsminne. Leseopplæring som tar hensyn
til arbeidsminnet, vil derfor være gunstig for elever med lav
arbeidsminnekapasitet.
Rask forbedring på Island og i
England
På
Vestmannaeyjar på Island har man nylig tatt i bruk metoden LES som består av «phonics»,
målrettet trening og tett oppfølging. Slik får barna riktige utfordringer i
forhold til ferdigheter. Nøkkelen for den individuelle oppfølgingen er en
kartleggingsprøve som gjennomføres tre ganger det første skoleåret. Her lærer elevene
først de store bokstavene, deretter de små, og gradvis oppdager de så hvordan
bokstavene kan settes sammen til ord og tekster.
I løpet av første klasse
knekte alle elevene lesekoden. På 2. trinn kunne 83 prosent av elevene lese tekst og
svare spørsmål fra teksten i en kartleggingsprøve. I landet for øvrig, hvor
lærere kombinerer «phonics» og «whole language», var det bare 52 prosent som gjorde
det like bra på den samme testen på 2. trinn. Resultatene føyer seg inn i en
serie med forskningsresultater som viser at «phonics» fungerer best i
leseopplæringen. Den svenske spesialpedagogiske
skolemyndigheten (SPSM) har tatt konsekvensen av dette og anbefaler rendyrket
syntetisk metode for å forebygge lesevansker.
Allikevel
velger Lesesenteret i Stavanger å anbefale en kombinasjonsstrategi. Mange
lærere i England gjorde også det. Men i 2012 ble alle pålagt å kun bruke
«phonics». Før endringen, bestod bare 58 prosent av barna en
lesetest da de var seks år. I årene etter økte andelen fra 69 prosent i 2013 til 81 prosent i
2016 og 2017. Samtidig har leseforståelsen økt blant 7- og 11-åringene. England
ligger også langt foran Norge på den internasjonale lesetesten PIRLS.
De gamle har rett
Ypperlige resultater i lesing hadde vi også i norske
klasserom før metoder ala «whole language» ble innført i Norge på 1970-tallet.
Det forteller 98 år gamle Calli Thaugland, som jobbet som lærer på 1.-3. trinn
ved Bolteløkka skole i 40 år. I løpet av sin karriere underviste hun mer enn
300 barn i lesing. Kun to elever fikk store problemer, altså under 1 prosent, og hun
brukte bare «phonics».
Les også: – Om vi endrer leseopplæringa, vil mange unger slippe dysleksidiagnosen
Det samme forteller 90 år gamle Berit Børresen,
tidligere lærer og pedagogisk veileder. Hun brukte også «phonics» i sin
leseopplæring, og slik lærte alle hennes elever å lese. Denne suksessraten var vanlig
i norsk skole på 1950- og 60-tallet, forteller hun. Men som veileder i
Oslo-skolen observerte Børresen at lesevanskene eksploderte da hele ord og
setninger ble en del av leseopplæringen.
Vi mener det raskt må tas grep
for å endre anbefalingene for leseopplæring i Norge. Vi oppfordrer alle lærere
på 1. trinn til å kun bruke «phonics» i kombinasjon med kartlegging og
målrettet trening. Resultatet blir individuelt tilpasset opplæring, gode leseferdigheter
og leseglede.
Kilder
- Dehaene, S. (2009). How do we read? Reading in the Brain
(s. 11-51). Viking.
- Dehaene, S., & Cohen, L. (2011). The unique role of the
visual word from area in reading. Trends in Cognitive Sciences, 15, 254–262.
https://doi.org/10.1016/j. tics.2011.04.003
- Dehaene, S. (2013). Inside the letterbox: how literacy
transforms the human brain. Cerebrum, 2013, 7.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23847714
- Ehri, L. C., Nunes, S., Willows, D., Schuster, B.,
Yaghoub-Zadeh, Z., & Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction
helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel’s
metaanalysis. Reading Research Quarterly, 36(3), 250–287.
- Gerth Sabrina, F. J. (2021). Reading Development, Word
Length and Frequency Effects: An Eye-Tracking Study with Slow and Fast Readers.
Frontiers in Communication, 6.
- https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/rlXeQl/i-20-aar-har-vi-fulgt-med-paa-tiaaringers-leseprestasjoner-naa-er-vi-bekymret
- https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2557734/NIFUrapport2018-16.pdf?sequence=6&isAllowed=y
- https://sprakloyper.uis.no/barnetrinn/begynneropplaering/lesing-i-begynneropplaeringen
- https://www.spsm.se/stod-och-rad/undervisning/lasa-och-skriva/strukturerad-fonem--grafemkoppling/
- Thorsdottir Helga S., Hjaltalín Svava Þ, Sigmundsson
Hermundur (2023). Letter-sound knowledge in Icelandic children at the age 6
years-old, Acta Psychologica, 237
- Laszlo, S. & Sacchi, E. (2015). Individual differences
in involvement of the visual object recognition system during visual word
recognition. Brain Lang, 145-146,
42-52. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2015.03.009
- Vinckier, F., Dehaene, S., Jobert,
A., Dubus, J. P., Sigman, M. & Cohen, L. (2007). Hierarchical
coding of letter strings in the ventral stream: dissecting the inner
organization of the visual word-form system. Neuron, 55(1), 143-156.
https://doi.org/10.1016/j.neuron.2007.05.031