Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen
Fagartikkel: Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.
MargretheSylthespesialpedagog og relasjonsterapeut
PublisertSist oppdatert
Annonse
Tenker du som leser, av og til på at du kun oppfatter det du
retter oppmerksomheten mot?
Annonse
Tenker du også noen ganger på at språket og
begreper du bruker, betyr mye for det du «ser»? Noen ganger kan det være nyttig
å se ting fra litt ulike perspektiver.
Platons hulelignelse
Platons hulelignelse kan fungere som metafor for dette. Den
handler om en gruppe fanger som sitter bundet fast i en hule, på en slik måte
at de kun ser fremfor seg mot hulens vegg. Bak fangene går mennesker frem og
tilbake mens de holder ulike gjenstander over hodet. Bak menneskene er det et
bål, og flammene fra bålet gjør at gjenstandene kaster skygger på den eneste
veggen fangene kan se. Skyggene er fangenes virkelighet. Har dette relevans til
språk og begreper relatert til inkludering, lurer du kanskje på? Det får du
vite mer om i artikkelen til slutt. Da får du også vite hvordan hulelignelsen
ender.
Språk er makt
Uttrykket «språk er makt» er hentet fra dagligtale. Språk
har også definisjonsmakt, og Makt- og demokratiutredningens sluttrapport (NOU
2003: 19) har et eget kapittel om språket. Der kan vi lese at begreper og
meningskategorier former oppfatninger av virkeligheten. I denne artikkelen
ønsker jeg å undersøke begreper vi bruker og ikke bruker, og hvordan disse kan
påvirke hvordan vi oppfatter mennesker med synsnedsettelse, her: blinde elever
i skolen.
Jeg har i den forbindelse latt meg inspirere av begrepene audisme1
(diskriminering av døve) og Deafhood (døv identitet2), slik
Madsen (2011, 2024) har benyttet dem i sin masteroppgave og i sin artikkel i nr. 4, 2024 av Spesialpedagogikk (i samme papir- og e-bladutgave som den artikkelen du nå leser opprinnelig sto, red.an.). I døvesamfunnet bidrar begrepene mye til å
tydeliggjøre og synliggjøre døves identitet og autentiske måte å bli møtt og
møte verden på.
I blindes verden er det ikke tilsvarende begreper. Jeg er
nysgjerrig og lurer på om hvis det var tilsvarende begreper relatert til blinde,
ville det kunne bidra til å synliggjøre og tydeliggjøre deres identitet og
autentiske måte å bli møtt og møte verden på? For å teste dette litt ut vil jeg
i denne artikkelen låne og omforme begrepene audisme og Deafhood til
de kreative begrepene visualisme3 (diskriminering av blinde) og Blindhood (blind
identitet4).
Noe av det fine med begrepene audisme og Deafhood
er at de illustrerer at språk er makt, og noe som påvirker synet på døvhet og
døve. Mange vil si at døvhet og blindhet handler om manglende helse eller
funksjon på visse områder, nemlig det å ikke kunne høre og se. Andre vil være
sterkt imot dette og hevde at døve og blinde representerer et mangfold i måter
å være i verden på.
Ved arbeidsplasser eller skoler som gjør en innsats for å
romme og inkludere døve og/eller blinde, er det å ikke høre eller det å ikke se
en naturlig del av hverdagen. Hørende og seende omgås døve og blinde helt fint,
og ingen er spesielt opptatt av hindringer og barrierer.
WHO om helse
En av årsakene til at begrepene døv og blind kan
gi negative assosiasjoner, er relasjonen til Verdens helseorganisasjons (WHOs)
medisinske helsebegrep (Helse- og omsorgsdepartementet, 2022). WHOs definisjon
har og har hatt stor definisjonsmakt på språket relatert til sansetap, og
begrepene døv og blind er eksempler på dette. Mange vil kanskje
si at dette er viktig, fordi kategorisering medfører diagnoser, og dermed blir
behandling mulig. Andre vil mene at dette nok er riktig, men at døve og blinde
først og fremst er hele mennesker med samme tanker, følelser, drømmer og håp
som deg og de du kjenner og omgås mest.
Relatert til WHOs medisinske helsebegrep blir målet å kompensere ved å tilpasse og rette opp det som er «feil»
Døve og blinde er like mangfoldige og
ulike som alle andre, og derfor er balanse så viktig. Da må vi også holde frem
deres kloke, dyktige og ressurssterke sider, slik at de kan assosieres med
individuelle styrker og ikke bare det de mangler, kollektivt.
Helse kan defineres på ulike måter
WHOs medisinske helsebegrep (ibid., 2022) definerer helse
som en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære og ikke bare
fravær av sykdom og lyte. Det innebærer en patologisk måte å definere helse på
med mål om å kategorisere avvik i diagnoser og behandle for å rette opp feil og
mangler hos individet. Begrepene døv og blind knyttes til WHOs
medisinske helsebegrep og gir assosiasjoner til diagnoser, handikap og
funksjonsnedsettelser med mål om å kompensere, behandle og rette opp. Men
hvilke holdninger kan skapes ut fra en slik definisjon?
«Feil fokus» på en gruppe mennesker gir grobunn for
stigmatisering og fordommer. Audisme er et begrep som benyttes for å
beskrive diskriminering og fordommer mot døve basert på deres manglende evne
til å høre (Madsen, 2011, 2024). I denne artikkelen anvender jeg det
tilsvarende kreative begrepet visualisme knyttet til blinde elevers
manglende evne til å se. Relatert til WHOs medisinske helsebegrep blir målet å
kompensere ved å tilpasse og rette opp det som er «feil», slik at den blinde
eleven passer inn i de seende elevenes verden og måter å lære på. Men finnes
det egentlig én riktig måte å være i verden på og lære på relatert til funksjon
og helse? Det er et sentralt tema videre i denne artikkelen.
Eksistensiell helse
Sammenlignet med WHOs medisinske og patologiske helsebegrep
gir eksistensiell helse (Ekeberg, 2021) et mer utvidet perspektiv på
helse. Begrepet peker mot det felles mellommenneskelige, og i det bildet er
feil og mangler noe alle har. Det gjør eksistensiell helse til et
samlende begrep, der det sentrale er søken etter mening med egen eksistens.
Eksistensiell helse er universelt og kulturelt uavhengig og også uavhengig av
funksjonsevne. En skole som setter eksistensiell helse høyt, rommer ulikheter
hos alle elevene. I generell del i den nye læreplanen (Kunnskapsdepartementet,
2017) beskrives det å romme mangfoldet, som positivt og noe som beriker. For å
få det til vil en mer balansert måte å definere døvhet og blindhet på være til
stor hjelp.
Det er nemlig mulig både å ha dårlig helse etter WHOs
medisinske definisjon og svært god eksistensiell helse i et liv med høy grad av
mening. Stephen Hawking (Elgarøy & Aksnes, 2022) er et godt eksempel på
dette. Som internasjonalt høyt anerkjent fysiker, astrofysiker og matematiker
levde han meningsfullt på mange måter og områder på tross av dårlig helse etter
WHOs patologiske definisjon. Ekte tilhørighet, deltakelse og det å bety noe for
andre og bli sett på som ressurs er sentralt for god eksistensiell helse. Det å
kunne bidra og bety noe for andre var en av Hawkings store styrker. Det at noen
som «ser» oss, aksepterer oss og anerkjenner oss og vår verdi, er sentralt for
god eksistensiell helse.
Betydningen av aksept og anerkjennelse av døve elever er noe
den døve filosofen Øyvind N. Madsen (2011, 2024) peker på betydningen av. Døve
elever skal ikke være tvunget til å lære på hørende elevers premisser, men på
sine egne via tegnspråk – ikke oversatt auditivt og verbalt, men autentisk slik
døve lærer best. Han mener at i en inkluderende skole er det plass til både
døve og hørende elever. Dermed er det også rom for både talespråk og tegnspråk.
Døve og hørende elevers måte å være i verden på og å lære på løftes opp og frem
som likeverdig (Madsen, 2024). Her betraktes ingen elever som «gjest» i
klasserommet.
Visualisme
I dagens skole møter blinde elever visuelt basert pedagogikk
og visuelle klasserom (Sylthe, 2020, 2021, 2023). Skolen er tilrettelagt og
tilpasset seende elever, basert på deres måte å lære på. Visuelle læremidler
lar seg ikke så lett oversette til punktskrift, og skolen i dag er dermed
vanskelig tilgjengelig for blinde elever. Det er fordi blinde elever lærer via
hørselen og taktilsansen, og situasjonen hemmer likeverdig deltakelse og
læringsfellesskap. Her kan visualisme anvendes for å belyse det som hemmer
inkludering av blinde elever. Hvis vi ser situasjonen i lys av WHOs medisinske
helsebegrep, blir vekten lagt på å identifisere feil og mangler hos individet.
Løsningen blir å rette opp dette slik at individet passer inn. Eleven blir da
invitert inn i det seende fellesskapet som «gjest».
Relatert til skolen er begrepet eksistensiell helse et
mer helhetlig begrep enn WHOs medisinske helsebegrep, fordi det åpner opp for å
romme og invitere mangfoldet av elever inn som naturlig del. Jeg vil si mer om
dette senere når jeg skal ta for meg hva som fremmer inkludering og mangfold i
skolen for alle elever, men her med en spesiell vekt på blinde elever. Før
dette får du hilse på eleven Ane og hennes lærer Liv. Ane en blind elev på ti
år. Hun bruker punktskrift i skolen.
Ane og lærer Liv
Ane er en blind jente på 5. trinn. Hun er elev ved nærskolen
og går i klasse med seende medelever. Den visuelle pedagogikken og didaktikken
i det visuelle klasserommet gjør at det alltid må sitte en person ved siden av
henne og beskrive det visuelle. Ane er også i et eget grupperom der hun får
undervisning av en voksen. Det gjør at Ane er mye utenfor læringsfellesskapet
med de andre elevene i klassen.
Dialogen i klasserommet mellom lærer og elever og mellom
elever fremmer deltakelse og binder læringsfellesskapet i klassen sammen
(Sylthe, Utne & Estil, 2023). Dialogen blir ofte mer uformell utenfor
undervisningen i timene. Det faglige utenforskapet Ane opplever i klassen, gjør
at hun også er mye utenfor sosialt (ibid.).
Lærer Liv er Anes lærer. Helt fra første trinn har hun ført
en ensom kamp for å synliggjøre Anes behov og rettigheter i skolen. Det gjelder
også Anes styrker og unike måte å være i verden på og lære på. Lærer Liv er
tydelig på at slik som den visuelle pedagogikken og didaktikken nå utfolder seg
i skolen, setter det en effektiv stopper for inkludering og læringsfellesskap
for Ane. Ane strever hardt for å henge med i opplæringen på de seende elevenes
premisser selv om det ikke er en naturlig måte å lære på for henne. For tiden
er lærer Liv særlig opptatt av utfordringene med skolens økende satsing og bruk
av digitale læringsressurser. Hun forteller at digitale læringsressurser
overtar mer og mer, og selv om universell utforming er et krav, fungerer det
ikke i praksis.
Ifølge opplæringsloven (1998/2023) anerkjennes det at Ane
trenger noe mer for å få like mye som sine seende medelever. I Anes tilfelle
dreier det seg om noe mer enn bare universell utforming. Hun bruker leselist i
skolen, noe som gjør at teksten som vises på en dataskjerm, fremstilles som
punktskrift. Det gjør at Ane kan lese teksten med fingertuppene. De få gangene
Ane kommer forbi de tekniske barrierene i en digital læringsressurs, møter hun
flere hindringer for læring og deltakelse fra den visuelle pedagogikken og
didaktikken. Lærer Liv sier at hun jo ikke kan forklare alt det visuelle som
skjer på skjermen, for henne. Situasjonen fører til at inkludering i den
visuelle skolen er en vanskelig øvelse for Ane, og den erfarne læreren Liv sier
at denne utviklingen har pågått i årevis.
Inkludering
I den visuelle skolen skjer opplæringen på de seende
elevenes premisser. Ane representerer en del av mangfoldet i sin klasse, og
både opplæringsloven (1998/2023) og LK20 fremhever mangfold i skolen som en
ressurs. Men når skolen ensrettes mot seende elevers behov og måter å lære på,
blir det vanskelig for Ane å passe inn. Altfor ofte finner Ane sin plass på
sidelinjen. Faglig inkludering henger sammen med sosial inkludering (Sylthe,
Utne & Estil, 2023). Likeverdig deltakelse i fellesskapet med de andre elevene
må til for å få til inkludering. Håstein & Werner (2004) hevder at dersom
dette skal kunne realiseres, må lærere kunne spille på et bredt spekter av
arbeidsmetoder og undervisningsformer.
det å anvende betegnelsen punkskriftkyndig kan virke mer positivt enn betegnelsen blind.
Blindhood som en ressurs og mulighet
Mens visualisme peker på det som hemmer inkludering
for Ane, åpner Blindhood for det som gjør inkludering mulig. Som nevnt
har jeg latt meg inspirere av hvordan Madsen (2011, 2024) bruker begrepet Deafhood
som en unik og autentisk måte å være i verden på og lære på. På tilsvarende
måte vil jeg med begrepet Blindhood i denne artikkelen peke på en skole
som aksepterer, anerkjenner, løfter opp og synliggjør Anes og andre blinde
elevers identitet og autentiske måte å være i verden og lære på.
Heller enn å se på det å ha en synsnedsettelse eller det å
være blind som en mangel eller «lyte» som skaper hindringer, er det viktig å
fremheve at det gir en mulighet til å tilføre skolen noe positivt. Det kan
gjøres ved å skape interesse og engasjement. Begreper former ideer,
forestillinger, holdninger og handlinger. Det å bruke begreper som gir
assosiasjoner til muligheter heller enn begrensninger, blir styrende for valg.
Det å for eksempel benytte begrepet tegnspråklig kan
oppfattes som mer positivt enn betegnelsen døv. Tilsvarende kan det å
anvende betegnelsen punkskriftkyndig virke mer positivt enn betegnelsen
blind. Det kan bidra til å skape mer undring, positiv nysgjerrighet og gi
assosiasjoner til muligheter heller enn begrensninger hos de som anvender
punktskrift som sitt skriftsystem. Lærer Liv er derfor nøye med å fremholde at
klassen representerer to likeverdige skriftsystemer: punktskrift og visuell
skrift. Det innebærer også to måter å se på bilder og figurer på: nemlig
taktilt og visuelt.
I en artikkel i Spesialpedagogikk som jeg skrev sammen med
Beate Heide (Heide & Sylthe, 2023), fortalte vi om Erlend. Han er en elev
med synsnedsettelse som brukte ball med lyd i gymtimene på skolen. Dermed lærte
medelevene også litt om ekkolokalisasjon (dvs. å tolke de fysiske omgivelsene
ved hjelp av lyd som reflekteres). I den lokale sjakk-klubben ble Erlends evne
til mental orientering og oversikt over egne og motspillerens brikker på
brettet holdt fram som en ressurs. Sjakklæreren hans arrangerte hvert år
turnering med bind for øynene. Læreren mente det var en stor fordel også for de
seende spillerne å gjøre seg mindre visuelt avhengige av sjakkbrettet fordi de
da utviklet økt kreativitet i spillet og kunne reagere raskere i hurtigsjakk og
lynsjakk. På denne måten ble Erlend en som ikke bare trengte noe ekstra selv,
men som også hadde noe å tilby andre (ibid.).
WHOs medisinske og patologiske helsebegrep definerer og
begrenser, mens eksistensiell helse åpner opp og rommer. WHOs
helsebegrep skiller mennesker, og eksistensiell helse samler. Jeg tenker at i
en inkluderende skole som iverksetter tiltak for å åpne opp og inkludere
mangfoldet, kan blinde elever trygt stå frem med stolthet over punktskriftkyndighet
og andre styrker de har, representerer. I denne artikkelen er Ane og Erlend
eksempler på dette. I det perspektivet kan elevene lettere bli møtt med positiv
interesse og nysgjerrighet fra andre.
Når blinde elever gis en avklart og trygg identitet og står
stødig i seg selv, kan de møtes og rommes med økt aksept og anerkjennelse for
den de er, og det de representerer og står for. Da blir elevene en del av
mangfoldet på en positiv og god måte. De kan verdsettes likeverdig i skolen, og
deres måte å være i verden og lære på blir tydelig og synlig. Elevene lærer på
egne premisser uten å bare måtte tilpasse seg en visuelt basert skolehverdag
tilrettelagt for seende elever. Da blir det også enklere å bli sett på som en
ressurs som kan bidra for andre. Likeverdig deltakelse kan da bli en reell
mulighet.
Likevel er det langt igjen til likeverdig deltakelse for
Ane, som representant for mangfoldet i sin klasse. Hvis Ane i liten grad blir
en del av fellesskapet i klassen, er det vanskelig å oppleve seg selv som en
ressurs for andre og komme i posisjon til å bidra. På skolen har Ane god støtte
i lærer Liv. Omgivelsene rundt stoler på at lærer Liv tar seg av alt når det
gjelder oppfølgingen av Ane. Elevene speiler de voksne og engasjerer seg derfor
lite i det som har med Ane å gjøre.
Livsmestring – stolt, sterk og synlig
I fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet 2017) blir livsmestring
definert som å kunne forstå og påvirke faktorer som har betydning for
mestring av eget liv. Livsmestring som nytt fagområde i LK20 retter seg mot
alle fag, med spesifikke kompetansemål for hvert fag. Faget skal bidra til at
elevene lærer å håndtere medgang og motgang og personlige og praktiske
utfordringer på en best mulig måte. For å få dette til når det gjelder Ane og
elever som henne, er det viktig for skolen å synliggjøre og romme mangfoldet
som ressurs. Da mener jeg at et begrep som Blindhood som identitet er
sentralt. I likhet med begrepet eksistensiell helse, kan Blindhood bidra
til å åpne opp og romme.
Skolen har ansvar for å romme Ane og gi henne en likeverdig
plass i læringsfellesskapet. Ane er heldig som har en lærer som Liv. Hun står
på så godt hun kan, og peker på Anes behov og det hun trenger for å delta
likeverdig i skolen. Men Ane trenger i tillegg til lærer Liv at skolen som
system gir henne denne plassen og fremstiller hennes autentiske måte å være i
verden på og lære på som noe positivt. Det kan bidra til at hun selv våger å
stå frem slik hun er, med økt tydelighet og lærer å akseptere sin annerledeshet
på en god måte. Det vil gi henne en hjelp til å være stolt, sterk og synlig og
inspirere andre som representerer mangfoldet, til å gjøre det samme. Da kan hun
også lære å markere egne grenser og behov og stå stødig i det (Sylthe, 2021).
Inkluderingsmodeller
Det er utviklet noen inkluderingsmodeller som sier noe om
måter å få til å romme mangfoldet på. Jeg har valgt å skissere kort noen av
disse. Du kan lese mer utfyllende om inkludering og modellene på Statpeds
nettsider (2022). Håstein & Werner (2004) understreker at inkludering ikke
bare handler om å fysisk plassere alle elever i samme klasserom, men om å sikre
at alle elever opplever tilhørighet og har like muligheter til å delta i
fellesskapet. De presenterer dette som en individorientert og fellesskapsorientert
(systemfokus) tilnærming. Dette kan illustreres som vist i Figur 1.
Denne modellen handler om å forstå inkludering på to måter:
Individfokus, der eleven med særskilte
opplæringsbehov står utenfor fellesskapet, men inviteres inn til de andre
elevene. Dette er vist i sirkelen til venstre.
Systemfokus i denne modellen handler om
at alle elevene er ulike representanter for mangfoldet. Det er vist i sirkelen
til høyre.
Jeg tenker at individfokuset i sirkelen til venstre kan
samsvare med WHOs medisinske helsebegrep (2022), fordi det inviterer eleven som
i utgangspunktet står utenfor, til å tilpasse seg som «gjest». Relatert til
blinde elever kan individfokuset ses på som visualisme. Sirkelen til
høyre rommer mangfoldet i utgangspunktet og kan samsvare mer med begrepet
eksistensiell helse (Ekeberg, 2021). Relatert til blinde elever kan det
samsvare med begrepet Blindhood.
Inkluderingsbegrepets tre dimensjoner
Nilsen (2017) deler begrepet inkludering inn i tre
dimensjoner: organisatorisk, sosialt og faglig-kulturelt (Figur 2).
Den organisatoriske og fysiske dimensjonen handler om hvor
elevene blir plassert, og hvordan undervisningen blir organisert. Den sosiale
dimensjonen handler om hvorvidt elevene deltar aktivt sammen i undervisningen.
Sosial inkludering handler også om deltakelse i eksempelvis friminuttene. Den
tredje dimensjonen, faglig-kulturell, handler om hvordan og i hvilken grad
elevene arbeider sammen om noe.
Verdien av felles referanserammer, at alle elever får ta del
i et felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag, er sentralt. Fellesskapet
rommer både elev–elev-relasjonen og elev–lærer-relasjonen. Det har betydning
for elevenes opplevelse av blant annet trivsel, samhold og tilhørighet. Denne
modellen synliggjør at inkludering kan betraktes objektivt av andre og
subjektivt av eleven selv. Nå som deler av barnekonvensjonen (1989) er
implementert i den nye opplæringsloven (1998/2023), innebærer det nettopp å høre
elevenes stemmer mer tydelig og direkte i skolen.
For at lærer Liv skal lykkes bedre med sine bestrebelser for
å realisere inkludering for Ane, trenger hun drahjelp fra skolen. Sammen med
inspektør Else har lærer Liv vært på kurs og lært om David Mitchells
inkluderingsformel (Mitchell, 2015, Statped, 2022). Det har resultert i at
skolen nå er i gang med å etablere en felles visjon for inkluderende
undervisning. Økt bevissthet blant voksne og elever ved skolen skal bidra til
at det blir litt enklere å representere mangfoldet. Formelen konkretiserer hvilke
ti faktorer som må ligge til grunn for en inkluderende skole:
V + P + 3T + 2A+ S + R + L = Inkluderende opplæring
Kort oppsummert står de ulike symbolene for: V – visjon, P –
elevens plassering, T – tilpasset opplæringsplan / IOP, tilpasset vurdering og
tilpasset undervisning, A – adgang og aksept, S – støtte, R – ressurser og L –
lederskap.
En forutsetning for inkludering er felles aksept for at mangfold i skolen er en ressurs
Særlig viktig for å lykkes med inkludering tenker jeg at V
– visjon er. Det er nødvendig at alle på skolen har en felles visjon om
hva inkludering er og innebærer i praksis. Felles forståelse blant voksne og
elever er sentralt for at de skal jobbe mot felles mål. I tillegg vil jeg også
peke på A – aksept og A – adgang. En forutsetning for inkludering
er felles aksept for at mangfold i skolen er en ressurs, og at alle elever skal
ha adgang til reell deltakelse i fellesskapet, faglig/kulturelt, sosialt og fysisk/organisatorisk.
Hvis inspektøren og lærer Liv lykkes med å implementere Mitchell-formelen, tror
jeg at både Ane og andre elever som representerer mangfoldet ved skolen, får en
bedre skolehverdag.
Sluttord og slutten på Platons hulelignelse
I denne artikkelen har jeg pekt på hvordan WHOs medisinske
og patologiske helsebegrep bidrar til å definere og dermed beskrive personer
med synsnedsettelse, her: blinde elever i skolen, på bestemte måter. Vekten
blir lagt på det å rette opp feil og mangler hos individet, noe som er
inkluderingshemmende og et uttrykk for visualisme. Det å også fremheve
ressurser og det som kan være positivt, særegent og unikt ved det å ha en
synsnedsettelse, er i tråd med mangfoldsperspektivet i læreplanen. Det er
inkluderingsfremmende og mer i tråd med det mer helhetlige og åpnere begrepet eksistensiell
helse.
Dette samsvarer med begrepet Blindhood, slik det er
fremstilt i denne artikkelen. Eksistensiell helse og Blindhood er begreper som
kan bidra til å peke på det som er felles mellommenneskelig og kan samle elever
på tvers av ulikheter. I lys av begrepet eksistensiell helse er det viktig at
alle elever opplever aksept og anerkjennelse for den de er. Det å bli sett på
som en ressurs som kan bety noe for andre, bidrar til å gi skolehverdagen
mening.
Inkluderingsmodeller kan være med på å vise hvordan man kan
organisere og arbeide planmessig og systematisk med inkludering i alle ledd i
skolen. Det vil gjøre det enklere for lærere og spesialpedagoger å åpne opp for
og romme mangfoldet av elever i skolen. I artikkelen har jeg pekt på noen
eksempler. Det gjelder lærer Liv og hvordan hun både løfter frem Anes behov og
styrker. Lærer Liv inviterer de seende elevene til å ta del i Anes måte å være
i verden på og lære på der det er naturlig. Med ferdigheter i ekkolokalisasjon
og sjakk ble også Erlend sett på som en som kan inspirere og bidra i kraft av å
være blind (Heide & Sylthe 2023).
Platons hulelignelse ender slik: Den ene fangen kommer seg
løs fra fangenskapet. Utenfor hulen ser han trær, blomster, dyr og alt han før
trodde ikke eksisterte. Tilbake i hulen forteller han de andre fangene om sine
opplevelser, men de tror ikke på det, og det ender fatalt!
Tenker du etter å ha lest denne artikkelen, at «jeg tror
jammen at det kan være noe i det at språket vi bruker eller ikke bruker, kan
bidra til å hemme eller fremme inkludering i skolen»? Det vil si at det kan
åpne eller lukke vår bevissthet om hva inkludering betyr i praksis? Snakk med
noen om det, da vel!
Noter
1. Audisme refererer til diskriminering av,
fordommer mot eller forutinntatthet mot personer som er døve eller har nedsatt
hørsel. Det innebærer en tro på at hørselsevnen er overlegen, og det kan
påvirke hvordan døve personer blir behandlet i samfunnet.
2. Identitet og kultur knyttet til
døvhet.
3. Visualisme kan beskrive diskriminering av eller
forutinntatthet mot personer som er blinde eller har nedsatt syn, hvor visuell
informasjon og evnen til å se blir ansett som overlegen. Dette kan innebære en
undervurdering eller ignorering av behovene og perspektivene til personer med
nedsatt syn.
4. Identitet og kultur knyttet til
blindhet.
Margrethe Sylthe er utdannet fagpedagog (cand.polit.) og synspedagog. Hun har yrkeserfaring fra undervisning og som spesialpedagogisk rådgiver. Faglig interesseområde er elever med synsnedsettelse og inkludering.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 4, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Annonse
Referanser
Barnekonvensjonen (1989). Konvensjon om barnets rettigheter
(20-11-1989). Lovdata. URL: Konvensjon om
barnets rettigheter - Lovdata
Heide, B. og Sylthe, M. (2023). Fra nederlag til mestring
for synshemmede Erlend. Spesialpedagogikk. URL: Fra
nederlag til mestring for synshemmede Erlend (utdanningsnytt.no)
Ekeberg, V. (2021). Eksistensiell lengsel og søken skal ikke
kureres. Fri Tanke nr. 1. https://fritanke.no/eksistensiell-lengsel-og-soken-skal-ikke-kureres/19.11476
Elgarøy,
Ø & Aksnes, K. (2022). Stephen Hawking. Stephen Hawking – Store norske leksikon (snl.no)
Helse- og
omsorgsdepartementet (2022). Verdens helseorganisasjon. URL: Verdens helseorganisasjon - regjeringen.no
Kunnskapsdepartementet (2017). Overordnet del – verdier
og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig
resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. URL: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen | udir.no
Håstein, H. & Werner, S. (2004). Men de er jo så
forskjellige!: tilpasset opplæring i vanlig undervisning (2. utg.). Abstrakt forlag.
Mitchell,
D. (2015). Inclusive Education is a Multi-Faceted Concept, URL: EJ1128952.pdf (ed.gov)
Madsen, Ø.N. (2011). Hørselshemmedes og døves
individualitet og deres sosiale forhold sett i lys av Nietzsches, Foucaults og
Honneths filosofi om selvrealisering. Mastergradsoppgave i filosofi,
Universitetet i Bergen.
Madsen, Ø.N. (2024). Eksistensiell helse og inkludering i
en ny skole for tegnspråklige elever. Spesialpedagogikk 89(4), s. 42-49.
Nilsen, S. (2017). Å møte mangfold og utvikle fellesskap. I:
Nilsen, S. (red.). Utvikling og mangfold – sett i spesialpedagogisk
perspektiv. Universitetsforlaget
Nilsen,
S. (2019). Spesialpedagogisk arbeid i grunnskolen. I: Befring, E., Næss, K-A.
& Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk (s. 624–628), Oslo: Cappelen
Damm Akademisk.
NOU 2003:
19. (2003). Makt og demokrati. Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
URL: NOU 2003: 19 - regjeringen.no
Opplæringslova
(1998/2023). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa.
LOV-1998-07-17-61. URL: Lov om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) – Lovdata
Skogdal, S. (2014). Inkludering er deltakelse for alle. I:
L. Lundh, H. Hjelmbrekke & S. Skogdal (red.), Inkluderende praksis: Gode
erfaringer fra barnehage, skole og fritid (s. 41–52). Oslo:
Universitetsforlaget.
Statped (2022). Hva er inkludering? URL: Hva er inkludering? | statped.no
Sylthe, M. (2020). Synshemmede elever – på nett med de
andre. Spesialpedagogikk 85(6). URL: Elever
med synshemming – på nett med de andre (utdanningsforskning.no)
Sylthe, M. (2021). Når pedagogikk skaper utenforskap. Spesialpedagogikk
86(2). URL: Når pedagogikk skaper
utenforskap (utdanningsforskning.no)
Sylthe,
M. (2023). Auditiv lytting og læring. Spesialpedagogikk 88(3). URL: Auditiv lytting og læring (utdanningsforskning.no)
Sylthe,
M., Utne, I.S. & Estil, L.B. (2023). Lydillustrasjoner som metode for
inkludering og læringsfellesskap for elever med synsnedsettelse (Webinar).
Statped. URL: Webinar Kunnskapsbasert praksis
med Lydillustrasjoner som metode-20231106 0902-2 - Webex