Kartlegging av bokstavkunnskap må bli obligatorisk, skriver spesialpedagog Regine Nagelhus.Foto: Line Wendel
Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole
Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene.
RegineNagelhusSpesialpedagog
PublisertSist oppdatert
Annonse
Det finnes en type lesevanske som starter med at barn har
problemer med å huske kobling mellom bokstavtegnet og bokstavens lyd. Det er
som om bokstav-lyd-koblingen ikke fester seg i hukommelsen. Denne utfordringen
viser seg uavhengig av alder for skolestart, små eller store bokstaver,
språkleker eller hastighet på bokstavlæringen. Hull i elevers bokstavkunnskap
er en blindsone i norsk skole, og overraskende mange forskere, skoleledere og
ansatte i PP-tjenesten er ikke klar over problematikken.
Annonse
Å
kunne alle bokstavene er en forutsetning for å bli en god og trygg leser, som
igjen har stor betydning for faglig mestring resten av skoleløpet. Det er ikke
bekymringsfullt at barn starter på skolen med ulik bokstavkunnskap. Noen barn
kan alle bokstavene, andre kan få eller ingen. Det som derimot er urovekkende,
er at mange barn går flere år på skolen uten at manglende bokstavkunnskap blir
avdekket.
For
litt siden spurte jeg en barneskolerektor om hun hadde innsikt i om det er
elever på hennes skole som ikke har lært alle bokstavene? Svaret jeg fikk, var
at det ikke var hennes område, og at bokstavlæringen bør lærerne ha kontroll
på.
Visste du at det
ikke er obligatorisk å kartlegge bokstavkunnskap de første skoleårene? De
færreste tror meg ikke når jeg påpeker dette. Men sannheten er at oppfølging av
elevers bokstavkunnskap er prisgitt engasjement og kunnskap lokalt, hos den
enkelte lærer eller skoleleder.
Gjennom travle
skoleår blir ikke barn med ufullstendig bokstavkunnskap fanget opp, om ikke
skolen har et godt internsystem for bokstavkartlegging. Mange skoler har ikke interne rutiner for å
fange opp elever som strever med å lære bokstaver, og elevene som rammes
betaler en høy pris ved at de går glipp av viktig mengdetrening på grunn av for
dårlige tilpassede lese- og skriveoppgaver. Vanlige følgevansker er lav
mestringsfølelse og minkende motivasjon for lesing.
Kartlegging
av bokstavkunnskap må bli obligatorisk
Hvis du ikke har vært foreldre
til et barn med bokstavlæringsvansker, eller jobbet tett på barn som strever
med bokstavene, er det vanskelig å sette seg inn i utfordringene det å
automatisere bokstav-lyd-kobling kan medføre. Bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole. Jeg
mener at det er helt kritisk at vi eliminerer muligheten for at barn utvikler lese-
og skrivevansker på grunn av at ufullstendig bokstavkunnskap ikke blir
oppdaget.
Å kartlegge et barns
bokstavkunnskap tar maksimalt 5 minutter, og er en ytterst liten investering som
kan utgjøre en forskjell for et helt liv, om undervisningen følges opp med
treffsikre tiltak i etterkant. Mitt håp er at alle andreklassinger skal bli
bokstavkartlagt når de starter på skolen om høsten, og aller helst burde det å
huske alle bokstaver til lesing og skriving bli et læreplanmål etter 2. klasse.
* Regine Nagelhus er spesialpedagog med 25 års
arbeidserfaring fra skole og PPT. For 15 år siden fikk hun lære The Association
Method fra USA, som ga effektiv hjelp til elever som hadde stagnert i sin
leseutvikling på grunn av vansker med å lære bokstaver, og der verktøykassa til
både PPT og Statped var tømt. Kunnskap om The Association Method gjorde henne
oppmerksom på konsekvensene av skolers manglede innsikt i elevers bokstavlæring.