Morgenen starter med oppvarming på toppidrett og yrkesfag på Haugalandet vgs.(Foto: Alf Bergin)
Haugaland vgs utvider ordningen med å kombinere yrkesfag og toppidrett
Haugaland videregående skole i Haugesund har suksess med kombinasjonen yrkesfag og toppidrett, og utvider tilbudet.
Kjetil S.GrønnestadTekst
AlfBerginBilder
PublisertSist oppdatert
Annonse
– Vi får trent styrke og utviklet
oss på en god måte i idretten vi driver med. Og vi får tilbakemeldinger på hvordan
vi kan forbedre oss, sier Dahir Mahamud.
Annonse
Han tar yrkesfag med toppidrett, bygg-
og anleggsteknikk på Haugaland vidaregående skole. Samtidig spiller han fotball for
Avaldsnes på Karmøy.
Tre av fem dager starter med to timer
toppidrett. Mahamud, sammen med kameratene fra klassen i bygg- og
anleggsteknikk, samt elevene på yrkesfag med toppidrett, helse- og oppvekstfag,
får variert trening som inkluderer ballkontroll, styrketrening og utholdenhet.
Denne dobbelttimen avslutter Mahamud, som er førsteårselev, sammen med Kristian Bjelland og Alexander Reitan med en «Biptest» der lærerne måler hvordan deres
utholdenhet har utviklet seg. Denne, og flere andre tester, tas flere ganger
gjennom skoleåret.
Manglet tilbud til yrkesfagselever
Haugaland vgs .tok i mot sine første
elever på yrkesfag med toppidrett skoleåret 2018/19.
– Vi så at det manglet et tilbud for
elever som ville kombinere toppidrett med yrkesfag. Dette er utbredt innen
studiespesialisering, så vi ville prøve dette ut også for yrkesfag. Det fikk vi
fylkespolitikerne med på, sier Frode Nygaard, avdelingsleder for bygg- og
anleggsteknikk og kroppsøving/toppidrett ved Haugaland vgs.
Avdelingsleder Frode Nygaard på Haugaland vgs.(Foto: Alf Bergin)
Det er ikke tilfeldig at toppidrett
tilbys på to programfag: bygg- og anleggsteknikk og helse- og oppvekstfag.
– Vi tilbyr toppidrett til disse to
linjene for å sikre et tilbud til begge kjønn, sier Nygaard.
For fagene har en tydelig kjønnsdeling.
Mens de fleste toppidrettselevene på byggfaget er gutter, er de fleste
toppidrettselevene på helsefaget jenter.
Ifølge Nygaard var toppidrettsklassene fulle de første årene, men de fikk en liten nedgang i søkertallene i fjor.
Derfor er disse klassene ikke helt fulle. Likevel har skolen tro på tilbudet og
tilbyr fra og med neste skoleår toppidrett også til elever som vil ta teknologi
og industrifag (TIF).
– Vi har hele ni tif-klasser hos oss, så
der er rekrutteringsgrunnlaget mye større, sier han.
Haugaland vgs har 943 skoleplasser.
Mens det inneværende skoleår er 32 plasser på de to toppidrettslinjene på Vg1, økes
dette til 47 for skoleåret 2025/26.
Motiverte elever
Elevene søker seg til toppidrett for å
bli gode i sin idrett. Samtidig skal de ikke glemme at de går på et yrkesfag.
Vidar Myge Mauseth har vært faglærer på
toppidrett siden starten.
– Idrett er en stor motivasjonsfaktor.
Vi sier til dem at de har valgt et yrkesfag, og så får de toppidretten med på kjøpet
som en bonus, sier Mauseth.
– Idrett er en stor motivasjonsfaktor for elevene på toppidrett, sier faglærer Vidar Myge Mauseth her med Pia Glette fra helse- og oppvekstfag og Dahir Mahamud fra bygg- og anleggsfag.(Foto: Alf Bergin)
De fleste fra toppidrett vg1
fortsetter med toppidrett til vg2. Deretter går mange ut i lære, men Nygaard
ser også en tendens at litt flere toppidrettselever, i hvert fall elever på byggfag,
tar påbygg for å skaffe seg studiekompetanse.
– Jeg har ikke tatt ut statistikk på dette,
men vi ser at det er lite frafall blant elevene på toppidrettsklassene, sier
avdelingslederen.
Tas fra YFF
Elevene på de to toppidrettslinjene
har tre ganger to timer toppidrett i tillegg til de obligatoriske to timene i kroppsøving.
Dette går ikke utover program- eller fellesfag. Timene i toppidrett legges til
timene som andre elever bruker til yrkesfaglig fordyping (YFF).
– Fem av de seks timene til YFF brukes til
toppidrett. I tillegg gir vi dem en time ekstra med toppidrett, slik at disse
elevene har én time mer undervisning i uka enn de andre. Men jeg har aldri hørt
noen klage. De er heller glade for at de får trent to timer i stedet for en,
sier Nygaard.
– Jeg er allmennlærer med bachelor i idrett, og har nettopp begynt på Haugaland. Så langt har dette vært en kjekk skole med kjekke lærere og elever, sier Eirin Waula som utenom basistrening også underviser i naturfag og matte.(Foto: Alf Bergin)
Den siste YFF-timen holdes av for å sikre
at toppidrettselevene får like god anledning til å bli kjent med arbeidslivet.
Denne uka var derfor halvparten av toppidrettselevene utplassert i bedrift.
Alt med måte
– Det gjør godt å starte med to timer
trening, for da våkner jeg. På toppidrett får jeg trent, noe som er viktig når
jeg skal jobbe med mennesker i helsevesenet, sier Pia Glette fra Tysvær.
Hun spiller håndball og kombinerer
toppidrett med helse- og oppvekstfag.
Det er ikke tilfeldig at de tre
dobbelttimene med toppidrett er lagt til starten av dagen. Det er fordi disse
elevene også trener etter skoletid. Da må det legges til rette for nok
restitusjon mellom hver treningsøkt.
– Vi må tenke totalbelastning, og ikke
kjøre elevene for hardt. Vi forsøker også å få elevene til å tenke slik. Og så et
lite hjertesukk til slutt: Jeg skulle ønske flere klubbtrenere tenkte mer på totalbelastning,
slik at elevene ikke blir overtrente, sier Mauseth.
Viktig med samarbeidspartnere
På Haugaland vgs. lærer
toppidrettselevene å styrke sine ferdigheter innen basistrening som: styrke,
utholdenhet, bevegelighet, koordinasjon og balanse.
Dahir Mahamud kombinerer bygg- og anleggsfag med å bli en bedre fotballspiller.(Foto: Alf Bergin)
Mauseth har fordypning i fotball, og
de fleste elevene spiller fotball, så skolen har egen fotballgruppe. Men skolen
kan ikke tilby trening i alle spesialidretter. Dette skoleåret dominerer
fotballen blant guttene, mens spennet er større blant jentene. De driver med så
ulike idretter som ishockey, sprangridning og kampsport. I tillegg til fotball
og håndball.
– Vi samarbeider med Haugesund
Toppidrettsgymnas (HTG) slik at flere av våre elever kan trene med dem. Vi
samarbeider også med idrettsklubber for treningsopplegg om morgenen, samtidig
som noen elever trener individuelt, sier Mauseth.
Det betyr at mange elever har
toppidrettstimer andre steder enn på skolen. Det gir skolen logistikkmessige
utfordringer, for elevene må kunne rekke neste time i program- eller
fellesfagene.
– Vi sier til elevene at de må komme
seg til treningsstedet selv, for eksempel til stallen for de som driver med
sprangridning, men vi henter dem i vår minibuss, sier Nygaard.
Avdelingslederen ser at de som
offentlig skole har visse begrensninger.
– Vi har mindre handlingsrom enn en
privat skole. Blant annet kan vi ikke tilby å dra på treningsleir på grunn av
gratisprinsippet, sier han.
Annonse
Kan ikke kreve prestasjoner
Elevene som velger toppidrett, søker
seg inn på vanlig vis. Karakterene bestemmer opptaket, ikke idrettslige
prestasjoner. Likevel er det ikke til å komme utenom at ungdommene bør drive
med idrett på forhånd skal dette være rett linje for dem.
– Vi kan ikke sette krav til
idrettsprestasjoner, men eleven må være aktiv i en idrett. Hvis de ikke er det,
anbefaler vi å bytte til en ordinær linje i stedet, for toppidrett krever sterk
indre motivasjon. Det er mulig å starte med idrett som 16-åring, for eksempel
styrkeløft, men dette blir ofte veldig vanskelig i en lagidrett, sier Mauseth.