Seks av ti lærere har tatt elever i KI-juks
Mange lærere mener juks med ChatGPT og lignende er et stort problem. Lektor Marianne Uteng i Narvik er blant dem som er bekymret for situasjonen.
58 prosent av lærerne ved norske videregående skoler opplyser at de har tatt elever i å jukse med KI-hjelpemidler som ChatGPT eller lignende. Det viser en fersk undersøkelse utført av Opinion på vegne av Utdanningsnytt.
Samme undersøkelse viser også at nær halvparten av lærerne i stor grad opplever juks med slike verktøy.
Én av lærerne som har oppdaget juks, er Marianne Uteng. Hun er lektor ved Narvik videregående skole og fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet i Nordland.
– Det var et veldig høyt tall. Men jeg kjenner meg dessverre godt igjen, sier Uteng til Utdanningsnytt.
Det har bare gått litt over ett år siden ChatGPT ble tilgjengelig for en bred offentlighet, og for lektoren er det et klart skille mellom før og etter.
– Da ChatGPT gjorde sitt inntog ante vi ikke hva som traff oss. I høst har jeg tatt i hvert fall fem-seks elever i å jukse, forteller hun.
– Jeg er bekymra
Uteng oppdager jukset blant annet ved å se at elevene bruker ord og formuleringer som de ikke forstår. Enkelte innrømmer å ha jukset når de blir konfrontert, mens andre står på sitt.
Det er heller ikke alltid lett å avsløre juks heller. Elevene kan for eksempel be ChatGPT om å skrive enklere, eller strø inn enkelte egne formuleringer i KI-teksten.
Lektoren understreker at hun ikke er negativ til teknologien som sådan, og at kunstig intelligens også gir mange spennende muligheter.
Samtidig er hun dypt bekymret for hva slags konsekvenser den kan føre til for elevenes læring.
– Jeg vil så gjerne at elevene skal lære noe. De må lære å skrive, lære å reflektere. I tillegg til at de skal lære fag. Det gjør de ikke hvis de bare spør en chatbot om svar, sier Uteng og legger til:
– Jeg er bekymra. Hvordan skal det gå? Kunnskapsnivået blir lavere og lavere. Elevene kan ikke så mye lenger, sier hun.
Byr også på muligheter
Hun forteller at mange lærere, inkludert henne selv, ser at KI også byr på mange spennende muligheter.
– Men vi vet ikke hvordan vi skal bruke det. Og elevene viser at de heller ikke vet hvordan de skal bruke det.
Hun tror teknologien vil føre til store endringer, både når det gjelder lekser, innlevering og eksamensform.
– Nettet må stenges under eksamen. Jeg kan ikke ha innleveringer der elevene kan bruke nett eller jobbe hjemmefra. Da bruker de bare KI.