Ill.foto: Lightpoet
Mener skoler må endre hvordan prøver og eksamener gjennomføres etter ChatGPT
En dansk ekspertgruppe anbefaler at det må utvikles nye prøveformer uten hjelpemidler i skolen etter at skriveroboter som ChatGPT ble gjort tilgjengelig.
Det kommer fram i anbefalingene fra en ekspertgruppe nå i
desember. Utdanningsminister Mattias Tesfaye er enig i at digitale verktøy vil
endre eksamensformene, melder det danske nyhetsbyrået Ritzau.
«Skolenes prøver skal etter hvert utvikles og endres i takt
med at digitale verktøy som kunstig intelligens beveger seg inn i klasserommet
og blir brukt under prøver på skoler og institusjoner». Dette er overskriften
på en av en rekke midlertidige anbefalinger fra ekspertgruppen om chatroboten
ChatGPT og andre digitale hjelpemidler, som barne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) har satt i gang.
ChatGPT er i stand til å produsere en skoleoppgave på få sekunder,
og elever kan jukse seg gjennom eksamener med den digitale hjelperen. Derfor
peker de midlertidige anbefalingene på at det må utvikles nye prøveformer uten
hjelpemidler.
Mattias Tesfaye vil imidlertid ikke ta stilling til om
prøveformene skal endres. I stedet vil han avventer de endelige anbefalingene
som forventes å foreligge i mars 2024.
– Men jeg er enig med ekspertgruppen i at på lengre sikt vil
dette få konsekvenser for måten vi gjennomfører eksamener på, fordi man må
kunne stole på eksamenene, og kunstig intelligens er i rask utvikling, sier
han.
Selv om elever kan søke informasjon på Google og Wikipedia
samt konsultere ChatGPT, understreker ministeren at det er avgjørende at
skoleelever lærer grunnleggende ferdigheter. Eksamener vurderes som kriterier
for videre utdanning, og ministeren poengterer behovet for et pålitelig
eksamenssystem.
Ekspertgruppen anbefaler utvikling av prøveformer, inkludert
tester som involverer kunstig intelligens og tester uten hjelpemidler.
Tesfaye påpeker at implementeringen av nye prøveformer vil
påvirke undervisningens tilrettelegging. Han tror reelle endringer vil skje
tidligst våren 2025 og oppfordrer utdanningsinstitusjoner til å diskutere
kunstig intelligens med elevene.
Her er anbefalingene
- Skoler og institusjoner gjennomgår sin praksis for sikker
gjennomføring av eksamener og tilsyn, blant annet ved å implementere lokale
overvåkningsverktøy for skriftlige prøver.
- Utdanningsdepartementet undersøker muligheten for å
fastsette veiledende systemkrav for lokalt brukte IT-overvåkningsverktøy som
kan beskytte mot juks og sikre en nasjonal standard for eksamensgjennomføring.
- Utdanningsdepartementet prioriterer allerede avsatte midler
for forsøk og utvikling for å undersøke muligheten for å gjennomføre prøver i
beskyttede digitale miljøer, der kunstig intelligens og digitale hjelpemidler
ikke kan brukes.
- Skoler og institusjoner fokuserer på lærernes kunnskap om
digital teknologi, for eksempel gjennom presentasjoner om emnet.
- Skoler og institusjoner integrerer kunnskap om kunstig
intelligens og digitale hjelpemidler i undervisningen og i felles arrangementer
med elevene. Denne dialogen skal styrke forholdet mellom elev og lærer,
tydeliggjøre disse nye arbeidsmetodenes bidrag til faglig kompetanse og
motvirke juks under prøver.
Les hele anbefalingen her