Ill.foto: Silje Katrine Robinson
Mobilforbud i skolehverdagen er et riktig steg på en lang vei
Debatt: Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har sendt et viktig signal: Mobilen har faktisk ikke en plass på skolen.
Debatten om et mobilforbud er ikke ny: Digitale duppedingser
og teknologiens rolle i skolen er stadig i mediene. Det er lett å kontrastere
de få – om noen – fysiske bøkene elevene bruker, mot den skjermtida de har.
Mobilen er limt fast i hendene våre, som en forlengelse av oss selv.
Teknologiens plass i livene våre er på et vis noe konkret og håndfast, noe som
er lett å ta tak i.
Den nye kunnskapsministeren Kari Nessa Nordtun har uttrykt
seg klart: Hun ser ingen gode argumenter for at mobiltelefonene skal ha en
naturlig plass i skolehverdagen. Hun mener
videre at bruk av mobil i skoletida kan påvirke elevenes læringsmiljø i negativ
retning. Utdanningsdirektoratet skal nå lage en veileder for å avgrense bruk av
mobil og smartklokker i skoletida.
Dette er nye toner: Tidligere kunnskapsminister Tonje Brenna
mente skolene burde få bestemme selv. Hun pekte på at mange skoler allerede
hadde mobilforbud.
Brenna hadde utvilsomt et poeng. Hele 4 av 5 skoler har et
slags mobilforbud, viser
NRK. Tallene er fra 2019, men det er ingen grunn til å tro at antallet har
sunket. Tvert imot. Noen vil nok si at Nessa Nordtun slik sparker inn åpne
dører. Men mange er nok likevel takknemlig over symboleffekten dette forslaget
kan ha.
Vi lærere bruker mye tid på å minne elevene om at mobilens
plass ikke er i undervisninga. Den kan fort bli en konstant distraksjon, lett
tilgjengelig. Vi ser den endeløse strømmen av videoer på TikTok. Vi hører
stillheten i friminuttet, hvor 25 elever sitter låst til hver sin skjerm. Vi må
stadig få elevene til å se opp fra mobilen, slik at de kan registrere undervisninga
som foregår foran dem.
Å bekjempe mobiltelefonen kan føles som å slåss mot et
mangehodet troll. Den er overalt, hele tiden. Et mobilforbud er et viktig
signal fra den nye ministeren: Mobilen har faktisk ikke en plass på skolen. Hun
har bred støtte: Unesco foreslår for eksempel at mobilen bør
forbys på skoler. De viser til at dette vil styrke elevenes læring. Stadig
flere land ser mot reguleringer.
Et forbud viser i tillegg hvordan mobilens rolle i våre liv
stadig endrer seg, som et resultat av folkelig engasjement, oppdatert forskning
og politiske initiativer. Nå skal unge beskyttes mot den konstante informasjonsstrømmen som truer konsentrasjon og læring. Slik ser vi kanskje et
skifte, også fra statlig hold. Politikerne ser det som en del av sitt
ansvarsområde å regulere en del av elevenes digitale hverdag. Synet på mobilens
plass er i endring. Eller som Kjell Ingolf Ropstad sa
det: – Mobiltelefoner ødelegger for oppmerksomhet, læring, relasjoner og
aktivitet.
Spørsmålet er hva Nessa Nordtun vil ta tak i neste gang. Vi
har opplagt flere områder hvor det statlige bør komme med anbefalinger og
felles regler. Et omdiskutert og presserende problem er bruken (og feilbruken)
av KI i skolen. ChatGPT ble lansert for et år siden. Jeg tror mange lærere har
følt seg litt hjelpeløse siden da. Det er vanskelig å skulle vurdere reell
kompetanse når en robot kan produsere helt greie tekster. Oppmerksomheten KI
har fått, viser at teknologi, unge og skole er et område som engasjerer.
Vi vet at mobilbruk potensielt forstyrrer læring. Vi vet
ikke helt hva konsekvensene av utstrakt bruk av KI-verktøy blir enda. Her
ligger det en utfordring lærerne ikke kan løse alene.