Dysleksidiagnose gir elever fordeler

Ny forskning viser at en dysleksidiagnose kan ha betydelige positive effekter på elevers prestasjoner og fremtidige utdanningsmuligheter.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver folkeskolen.dk.

Elever som får en dysleksidiagnose, presterer bedre i nasjonale tester i både lesing og matematikk.  Det viser en analyse danske forskere har gjort på data fra den nasjonale dysleksitesten. 

I en doktorgradsavhandling har Kristoffer Ibsen og Søren Albeck Nielsen sammenlignet elever som akkurat kvalifiserer til diagnosen med dem som nesten gjør det. De oppdaget at de som får diagnosen, oppnår bedre resultater i skolen. 

Elever fra velstående familier får ofte diagnosen senere, selv om de først ikke kvalifiserte.

Den nye forskningen viser at tidlig diagnose og støtte gir langsiktige fordeler, inkludert høyere sannsynlighet for å fullføre ungdomsutdanning. Elever som får diagnosen, klarer seg bedre i nasjonale tester og oppnår høyere karakterer, spesielt i dansk og matematikk. 

Forskerne understreker også viktigheten av å påpeke de emosjonelle utfordringene ved diagnosen for å sikre elevenes trivsel.

– Elever som blir testet dyslektiske, klarer seg markant bedre i den neste nasjonale lesetesten de tar. De klarer seg også bedre i den nasjonale testen i matematikk, sier Kristoffer Ibsen, postdoktor ved Institutt for Økonomi og Trygfondens Barneforskningssenter, ved Aarhus Universitet til folkeskolen.dk.

Forskerne mener skoler må støtte elever med lesevansker, uavhengig av om de får en formell diagnose eller ikke.

Tidlig hjelp og bruk av teknologi kan virkelig forbedre elevenes læring og fremtidige muligheter.

Dette er en investering som betaler seg både på individuelt og samfunnsmessig nivå, mener de.

Powered by Labrador CMS