Når man skriver for hånd, kobles ulike deler av hjernen sammen på en mer omfattende måte enn når man skriver på tastatur. Det er gunstig for læring, slår ny forskning fast. En ny studie har undersøkt nevrologiske nettverk i hjernen når man skriver for hånd og digitalt.
Annonse
Resultatet er: tilkoblingen mellom ulike deler av
hjernen er mer omfattende når bokstavene dannes for hånd.
– Denne forbedrede hjernetilkoblingen, som er avgjørende for
minnebygging og informasjonskoding, kan indikere at skriving for hånd støtter
læring, uttaler professor Audrey van der Meer ved NTNU i en pressemelding. Hun er
medforfatter av studien som er publisert i Frontiers in Psychology. Forskningen ble publisert fredag 26. januar.
Den enkle bevegelsen det er å trykke på en tast gjentatte ganger med samme finger, gir mindre stimulering for hjernen.
– Dette forklarer også hvorfor barn som har lært å skrive og lese på et nettbrett kan ha vanskeligheter med å skille mellom bokstaver som er speilbilder av hverandre, som b og d. De har bokstavelig talt ikke følt med kroppene sine hvordan det føles å produsere disse bokstavene, uttaler hun.
– Dette tyder på at på at studenter lærer mer og husker bedre når de tar håndskrevne notater. Bruk av datamaskin med tastatur kan være mer praktisk når man skriver lengre tekster, uttaler van der Meer.
Forskningen som van der Meer har vært en del av, gikk ut på
at forskere i Norge undersøkte de underliggende nevrale nettverkene som er
involvert i begge skriveformene.
256 sensorer
Forskerne samlet data fra 36 universitetsstudenter som
gjentatte ganger ble bedt om å skrive eller taste et ord som vises på en
skjerm. Når de skrev, brukte de en digital penn til å skrive kursiv direkte på
en berøringsskjerm.
Når de tastet, brukte de en finger til å trykke på tastene
på et tastatur. Et apparat som måler elektrisk aktivitet i hjernen ved hjelp av
256 små sensorer sydd inn i et nett og plassert over hodet, ble aktivert i
fem sekunder for hver oppgave.
Apparatet registrerte at tilkoblinger mellom ulike deler av hjernen økte når
deltakerne skrev for hånd, men ikke når de tastet.
– Våre funn antyder at visuell og bevegelsesinformasjon som
oppnås gjennom presise håndbevegelser når man bruker en penn, i stor grad bidrar til hjernens tilkoblingsmønstre som fremmer læring, uttaler van der Meer.
Annonse
Blokkbokstaver
Forskerne mener at det ville vært samme resultat om deltakerne
brukte en ekte penn på papir istedenfor digital penn på skjerm.
– Vi har vist at forskjellene i hjernens aktivitet er
knyttet til den nøye dannelsen av bokstavene når man skriver for hånd og bruker
mer sansene, uttaler van der Meer.
Man antar at skriving i blokkbokstaver har lignende fordeler for læring som håndskrift siden det er bevegelsen i fingrene når man danner bokstaver, som fremmer hjernekoblinger.