skrive
blyant
norsk
lekse
skrivebok

Derfor har barn problemer med å skille bokstavene d og b

Når man skriver på tastatur, får ikke hjernen nok stimuli. Derfor plages mange barn med å skille bokstavene b og d.

Publisert Sist oppdatert

Når man skriver for hånd, kobles ulike deler av hjernen sammen på en mer omfattende måte enn når man skriver på tastatur. Det er gunstig for læring, slår ny forskning fast. En ny studie har undersøkt nevrologiske nettverk i hjernen når man skriver for hånd og digitalt. 

Resultatet er: tilkoblingen mellom ulike deler av hjernen er mer omfattende når bokstavene dannes for hånd.

– Denne forbedrede hjernetilkoblingen, som er avgjørende for minnebygging og informasjonskoding, kan indikere at skriving for hånd støtter læring, uttaler professor Audrey van der Meer ved NTNU i en pressemelding. Hun er medforfatter av studien som er publisert i Frontiers in Psychology. Forskningen ble publisert fredag 26. januar

Tidligere har Utdanningsnytt publisert en fagartikkel som slår fast at kvaliteten og lengden på tekstene blir den samme om elever skriver for hånd eller på tastatur. En doktorgradsavhandling slår også fast at fortellingene til førsteklassinger blir like gode om de skriver for hånd eller digitalt.

Den enkle bevegelsen det er å trykke på en tast gjentatte ganger med samme finger, gir mindre stimulering for hjernen.

– Dette forklarer også hvorfor barn som har lært å skrive og lese på et nettbrett kan ha vanskeligheter med å skille mellom bokstaver som er speilbilder av hverandre, som b og d. De har bokstavelig talt ikke følt med kroppene sine hvordan det føles å produsere disse bokstavene, uttaler hun.

– Dette tyder på at på at studenter lærer mer og husker bedre når de tar håndskrevne notater. Bruk av datamaskin med tastatur kan være mer praktisk når man skriver lengre tekster, uttaler van der Meer.

Forskningen som van der Meer har vært en del av, gikk ut på at forskere i Norge undersøkte de underliggende nevrale nettverkene som er involvert i begge skriveformene.

256 sensorer

Forskerne samlet data fra 36 universitetsstudenter som gjentatte ganger ble bedt om å skrive eller taste et ord som vises på en skjerm. Når de skrev, brukte de en digital penn til å skrive kursiv direkte på en berøringsskjerm.

Når de tastet, brukte de en finger til å trykke på tastene på et tastatur. Et apparat som måler elektrisk aktivitet i hjernen ved hjelp av 256 små sensorer sydd inn i et nett og plassert over hodet, ble aktivert  i fem sekunder for hver oppgave.

Apparatet registrerte at tilkoblinger mellom ulike deler av hjernen økte når deltakerne skrev for hånd, men ikke når de tastet.

– Våre funn antyder at visuell og bevegelsesinformasjon som oppnås gjennom presise håndbevegelser når man bruker en penn, i stor grad bidrar til hjernens tilkoblingsmønstre som fremmer læring, uttaler van der Meer.

Blokkbokstaver

Forskerne mener at det ville vært samme resultat om deltakerne brukte en ekte penn på papir istedenfor digital penn på skjerm.

– Vi har vist at forskjellene i hjernens aktivitet er knyttet til den nøye dannelsen av bokstavene når man skriver for hånd og bruker mer sansene, uttaler van der Meer.

Man antar at skriving i blokkbokstaver har lignende fordeler for læring som håndskrift siden det er bevegelsen i fingrene når man danner bokstaver, som fremmer hjernekoblinger.

Her finner du forskningen.

Powered by Labrador CMS