Ill.foto: Mostphotos
Skjermbruk i skolen: Veien mot en balansert tilnærming
Debatt: – Nettbrettet eller PC-en skal ikke erstatte eldre læremetoder, men tilføre nye måter å lære på, inn i en ny tid.
Det har vært stort engasjement, debatter og sterke meninger rundt skjermbruken
i skolen den siste tiden. Både som grunnskolelærer, spesialpedagog og mor er
jeg helt enig i at det bør bli tydeligere retningslinjer og begrensninger rundt
skjermbruk, særlig for de yngste barna.
Samtidig må vi anerkjenne at digitale plattformer er en fantastisk ressurs og
supplement i undervisningen. Det er også et viktig og essensielt hjelpemiddel
for barn med spesielle behov, for eksempel de som har synsutfordringer eller
lese- og skriveproblematikk. Det vi må gjøre er å gjeninnføre lærebokens
betydning, samtidig som vi gir lærerne metodefrihet til å bruke iPad/PC som et
supplement til annen undervisning. Lesing er en sammensatt ferdighet som krever
tilnærming på flere nivåer. Evnen til å lese lange tekster og bøker er en
viktig del av opplæringen som vi må sørge for at ikke forsvinner.
Samtidig kan
gode, pedagogiske verktøy være et viktig supplement, for eksempel ved
søkelesing i kortere tekster. Ipad og PC kan også være et engasjerende verktøy
for en dynamisk og visuell tilnærming, som legger til rette for en mer
interaktiv og engasjerende læringsopplevelse. Nettbrettet eller PC-en skal ikke
erstatte eldre læremetoder, men tilføre nye måter å lære på, inn i en ny tid.
Ikke enten eller, men både og
Lesing og læring – på papir og skjerm – er ikke motsetninger, begge bør
være en del av opplæringen. Samtidig må det innføres tydeligere retningslinjer for
skjermbruk, særlig for de yngste. Vi må finne balansen ved å lytte til
frustrerte foresatte som føler at skjermbruken får en for stor og ukontrollert
del i de yngste barnas skolehverdag, samtidig som vi gir tillit og metodefrihet
til lærerne.
Et viktig premiss for dette kan gjøres ved å sørge for at skolene får viktige
midler øremerket til læreverk. På den måten kan vi signalisere at en ensidig
satsning på digitale plattformer ikke er retningen vi ønsker å gå i.
Jeg er både som lærer og mor stolt av den retningen MDG nå går i når det
gjelder skjermbruk, og jeg vil applaudere ledelsen i MDG for gode
prosesser som har resultert i politikk som både anerkjenner behovet for en
hovedsakelig skjermfri 1.-4. klasse, uten personlige nettbrett/PC og
hjemsendelse av utstyr. Samtidig er partiet også opptatt av å sikre at digitale
verktøy er tilgjengelige og oppdaterte for lærerne når de ser pedagogisk nytte
av det, og øremerke midler til læreverk.
Disse tiltakene er et viktig skritt
mot en balansert og ansvarlig tilnærming til skjermbruk i skolen, og jeg håper
at andre politiske aktører vil følge etter og prioritere barnas læring og
utvikling i den digitale tidsalderen.