Elevundersøkelsen: Dårligere læringsmiljø ved fire av fem grunnskoler
En analyse av Elevundersøkelsen viser at over 80 prosent av grunnskolene har hatt en negativ utvikling av læringsmiljøet de siste fem årene.
– Denne utviklingen er dokumentert tidligere på elevnivå. Vi har vist at den er å finne også på grunnskolenivå og kommunenivå og til en viss grad også på videregående nivå og på fylkeskommunalt nivå, heter det i rapporten
, som Utdanningsdirektoratet (Udir) har publisert.
Bare 9 prosent av skolene har hatt en positiv utvikling av læringsmiljøet over tid.
Ikke store kjønnsforskjeller
For videregående skole har 50 prosent av skolene hatt en negativ utvikling når det gjelder elevenes trivsel og motivasjon.
VG omtalte analysen først.
Det er ingen vesentlige forskjeller i hvordan gutter og jenter vurderer læringsmiljøet sitt, men jentene scorer noe lavere enn guttene på «vurdering for læring» og «mestring».
Læringsmiljøindikatorene elevene scorer dårligst på, er «motivasjon», sammen med «vurdering for læring» og «elevdemokrati og medvirkning».
Jevnt over nedgang
Det er altså en svak nedgang over tid i hvordan elevene på 7. trinn, 10. trinn og vg1 scorer på nær sagt alle læringsmiljøindikatorer.
Men i all hovedsak rapporterer elevene i undersøkelsen at de har et godt læringsmiljø. Særlig opplever de at læringsmiljøet er preget av trivsel, støtte fra lærer, at foreldre og foresatte støtter opp om skolen, at de får faglige utfordringer, og at de voksne er samkjørte når det gjelder reaksjoner på brudd på ordens- og oppførselsreglementet.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
KI-utvalg vil skrote hjemmeeksamen
Regjeringens ekspertutvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning advarer mot hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der det er vanskelig å kontrollere hvem som faktisk har skrevet oppgaven.
-
KrF vil pålegge kommunene å tilby skolegudstjeneste
KrF-leder Dag-Inge Ulstein mener alle kommuner bør legge til rette for skolegudstjenester før jul, og reagerer kraftig på at Hamar kommune har sagt nei til gudstjeneste for skoleelever.
-
Benjaminprisen til Sandvika videregående skole
Sandvika videregående skole får Benjaminprisen for sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme.
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.