Elever med annen kjønnsidentitet har dårligere skolemiljø
Elever som krysser av for «annet» under kjønnskategorien i Elevundersøkelsen, skårer betydelig lavere på samtlige læringsmiljøindekser.
Disse elevene opplever også mer mobbing enn elever som betegner seg som jente eller gutt. Det kommer fram i Elevundersøkelsen 2023, ifølge udir.no.
Generelt sett svarer norske skoleelever at de har et godt læringsmiljø.
Elevene forteller at læringsmiljø er preget av trivsel, lærerens støtte, engasjement fra foreldre og foresatte. De svarer at de har faglige utfordringer, samt at de voksne er samstemte i hvordan de håndterer brudd på ordens- og oppførselsreglementet.
Undersøkelsen peker også på at elever som identifiserer seg utenfor jente- og guttekategoriene opplever mer mobbing, og skårer betydelig lavere på alle læringsmiljøindekser. Til sammen har 9417 krysset av for annen kjønnskategori, noe som utgjør 2 prosent av utvalget.
Mobbing avtar noe ved overgangen til videregående skole, men er den fortsatt betydelig høyere enn blant elever som identifiserer seg som jente eller gutt.
Det er for øvrig ingen vesentlige forskjeller i hvordan gutter og jenter vurderer læringsmiljøet sitt. Jentene skårer imidlertid noe lavere på «vurdering for læring» og «mestring».
Dette er første gang Udir publiserer resultatene for annen kjønnskategori, og det har vært en bekymring for at mange elever kan svare useriøst på dette spørsmålet.
Forskerne har brukt ulike kriterier for å fjerne svar som kan tenkes å være useriøse. Når man fjerner de antatte useriøse svarene blir resultatene likevel på samme nivå. Det vil si at selv om det er en høyere andel av elevene som svarer useriøst på dette spørsmålet, påvirker ikke dette resultatene på nasjonalt nivå», slår Udir fast.
Forskerne mener derfor på bakgrunn av disse analysene, at vi kan stole på resultatene for denne gruppen elever på nasjonalt nivå.