Foto: Pixabay
Elever med annen kjønnsidentitet har dårligere skolemiljø
Elever som krysser av for «annet» under kjønnskategorien i Elevundersøkelsen, skårer betydelig lavere på samtlige læringsmiljøindekser.
Disse elevene opplever også mer mobbing enn elever som
betegner seg som jente eller gutt. Det kommer fram i Elevundersøkelsen 2023,
ifølge udir.no.
Generelt sett svarer norske skoleelever at de har et godt
læringsmiljø.
Elevene forteller at læringsmiljø er preget av trivsel,
lærerens støtte, engasjement fra foreldre og foresatte. De svarer at de har faglige
utfordringer, samt at de voksne er samstemte i hvordan de håndterer brudd på
ordens- og oppførselsreglementet.
Undersøkelsen peker også på at elever som identifiserer seg
utenfor jente- og guttekategoriene opplever mer mobbing, og skårer betydelig
lavere på alle læringsmiljøindekser. Til sammen har 9417 krysset av for annen
kjønnskategori, noe som utgjør 2 prosent av utvalget.
Mobbing avtar noe ved overgangen til videregående skole, men
er den fortsatt betydelig høyere enn blant elever som identifiserer seg som
jente eller gutt.
Det er for øvrig ingen vesentlige forskjeller i hvordan
gutter og jenter vurderer læringsmiljøet sitt. Jentene skårer imidlertid noe
lavere på «vurdering for læring» og «mestring».
Dette er første gang Udir publiserer resultatene for annen
kjønnskategori, og det har vært en bekymring for at mange elever kan svare
useriøst på dette spørsmålet.
Forskerne har brukt ulike kriterier for å fjerne svar som
kan tenkes å være useriøse. Når man fjerner de antatte useriøse svarene blir
resultatene likevel på samme nivå. Det vil si at selv om det er en høyere andel
av elevene som svarer useriøst på dette spørsmålet, påvirker ikke dette
resultatene på nasjonalt nivå», slår Udir fast.
Forskerne mener derfor på bakgrunn av disse analysene, at vi
kan stole på resultatene for denne gruppen elever på nasjonalt nivå.
FAKTA: Elevundersøkelsen
- En nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn
til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for
læring og trivsel i skolen.
- Obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1. Frivillig å
delta for øvrige trinn fra og med 5. trinn.
- Gir lærere og rektorer informasjon om hvordan elevene
opplever skolehverdagen, slik at skolen kan følge opp med riktige tiltak.
- 447.008 svarte på undersøkelsen høsten 2023.
- Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for gjennomføringen av
undersøkelsen, mens NTNU Samfunnsforskning er ansvarlig for analysene og
rapporteringen.