5 tips til internettstudenter
Mange studenter som velger fjernundervisning via internettet, gjør det med dårlig utbytte. Aleksandra Lazareva ved Universitetet i Agder gir råd i form av fem tips.
Aleksandra Lazareva arbeider med doktorgraden sin, og i den forbindelse har hun tatt for seg nettkursene som holdes ved Universitetet i Agder (UiA).
Hun uttaler på UiAs nettsider at uerfarne studenter ofte synes nettstudier er svært utfordrende, og de fratas motivasjonen ved ikke å møte medstudenter. Hun har derfor utarbeidet fem teknikker for å hjelpe studentene.
1. Skap et felles utgangspunkt.
Innledningsvis bør studentene bruke tid på å bli kjent med hverandre ved å fortelle litt om sin bakgrunn og sine forventninger til kurset/undervisingen.
2. Sett opp en gruppekontakt.
Studentene må bli enige om felles regler, for eksempel ved at alle daglig sjekker hva som har skjedd på kurset / i undervisningen, og ved at alle har et ansvar for å svare på spørsmål fra medstudenter.
- De største utfordringene ved digitalisering av skolen
3. Oppmuntre alle bidrag og ha med en kritiker.
Alle bidrag og innspill er velkomne, også hos kurslederne. Alle viser respekt for hverandre og hverandres meninger. En eller flere studenter bør i alle situasjoner påta seg rollen som «djevelens advokat» for bevisst å provosere.
- Digitalt klasseskille bekymrer Kunnskapsdepartementet
4. Sørg for at alle blir sett.
Poster på et forum kan bli glemt, men da er det kursleders plikt å se til at de likevel ikke blir glemt. Ingen må oppleve at de blir ignorert, dét bidrar bare til svakere deltakelse senere.
- - Lærere mer positiv til eksamen med internett
5. Lag en oppskrift.
Kurslederne må være flinke til å informere studentene om hvordan de skal forholde seg, for eksempel ved hjelp av et manuskript med oppskrifter på hvordan løse oppgaver til informasjon om rollefordelinger innad i gruppen. Det kan også være hensiktsmessig at studenter bare får tilgang til hva andre har postet etter at de har postet selv.