Barnehagelærerne får ikke brukt sin kunnskap om miljøvern
Til tross for at barnehagelærerne sier de er interessert i klima, miljøvern og hagebruk, jobber de lite med emnene i barnehagen, viser studie.
70 prosent er interessert i klimaarbeid, mens 60 prosent er interessert i hagebruk og miljøvern, viser studien fra Universitetet i Stavanger. 65 prosent er interessert i fugler og planter. I praksis sier 58 prosent at de ofte jobber daglig med klimaarbeid ute i barnehagen. 38 prosent jobber daglig med miljøvern og 22 prosent med hagebruk.
I Første steg sin temaserie om Grønn hverdag i barnehagen har vi også skrevet om hva norske barn kan om miljøvern.
Må få bruke sin kompetanse
– Det har mye å si at en ansatt med kompetanse på hagebruk får lov å bruke den i barnehagen. Må de vanne plantene i drivhuset i helgene, kan det bli frustrerende, sier førsteamanuensis Barbara Maria Sageidet fra Universitetet i Stavanger. Hun har ledet studien.
– Det har blitt en økende bevissthet om bærekraftig utvikling i barnehagen de siste årene, og hagebruk er blitt mer populært. Det er bra, sier Sageidet. Hun sier bærekraft og naturfag i dag ofte er to separate emner i barnehage.
Les også: – Barnehagelærerne må gjøre mer enn å sortere avfall, oppfordrer forskere.
Se bærekraft i sammenheng
– Skal barna bli økoborgere, må vi se bærekraft i sammenheng med alle andre fag, men ikke minst også med naturfag. I et bærekraftig samfunn trenger vi så mangt, og noen barn skal også bli inspirert til senere å velge naturfag eller teknologi til å forbedre verden, sier Sageidet.
Mest søppelsortering
Når personalet blir spurt hvordan de jobber med bærekraft i barnehagen svarer flertallet søppelsortering, ifølge en studie i 120 svenske barnehager i regi av Örebro universitet og Mälardalens högskola. 72 prosent jobber med kildesortering og 23 prosent har kompost. Førsteamanuensis Veronica Bergan ved UiT Norges arktiske universitet sier studien kan overføres til norske barnehager.
– Det er få barnehageansatte som sier de jobber med bærekraft som samspill i naturen og hvordan vi tenker økonomi, medvirkning, demokrati og politikk, sier Bergan. Hun påpeker at barnehagene er blitt bedre til dette etter at det kom inn i rammeplanen.
– Det er vanskelig å jobbe med bærekraft fordi økonomi kan hindre barnehager i å ha bærekraftige løsninger som hvilke leker og mat de kjøper inn, sier Bergan. Hun sier barnehagelærerne kan gjøre mye ved å være rollemodeller for barna, fordi barna tar etter voksnes holdninger.
Les også: Det startet med en crazy idè. Nå røkter barna 270 000 bier i barnehagen.