Nina lærer barna å lage kunst i naturen
Nina Thomassen er barnehagens egen naturkunstansvarlig. Hun lærer barna å bruke rognebær, elgeskjelett og blomster til å lage kunst i naturen.
Lekeslottet barnehage ligger midt i skogen utenfor Risør, med nærhet til sjøen. De er opptatt av landart, eller naturkunst på norsk. Det betyr å skape noe med det som finnes i naturen.
– Naturkunst er forgjengelig, og barna får ikke fine produkter å ta med seg hjem. De lærer derimot om jord- og miljøkunst og om hvordan mennesker bør være i møte med naturen, forteller Nina Thomassen. Hun er spesialpedagog med videreutdanning i kunst og håndverk og ansatt som barnehagens naturkunstansvarlig.
LES OGSÅ: Kunstner Mette Dubwad Torstensen mener det er viktig å la barna få tegne utenfor strekene og ikke sette grenser for barnas kunst.
Flere kunstprosjekter i året
For at foreldrene skal se hva de gjør, tar de bilder underveis.
– Gjennom bilder og annen dokumentasjon kan vi reflektere over det vi har laget, og det vi opplever. Og barna oppdager at kunsten bare varer en stund, før den går tilbake til opprinnelig form, sier Nina. Hun har ansvar for tre–fire naturkunstprosjekter i året, som hver går over to til seks uker.
– Barna skal være trygge på at det de kommer med av tanker og observasjoner, fortelling og kreative uttrykk, blir tatt imot med nysgjerrighet og gode tilbakemeldinger. Trygge barn er nysgjerrige barn. Nysgjerrige barn lærer mer og har det veldig gøy mens de utforsker, sier Nina.
– Nina har en rolig og tydelige måte å jobbe med barna på. Hun er genuint nysgjerrig på barna og setter tonen og lager rammer på en måte som gir barna mulighet til å utforske, samarbeide og diskutere, sier daglig leder Anette Heimstad Aasbø.
Lager sirkel av rognebær
Da Første Steg er på besøk, er Anniken Aarskog Mortensen (4), Lykke Erika Greenwood (3), Herman Kristian L. Aarnes (4), Tallak Fred Dørsdal (4) og Mikkel Wang Dalen (4) på full fart opp mot gapahuken sammen med Nina. Det ser ikke ut som de legger merke til at det regner. Nina har med seg en liten koffert med Teskjekjerringa og Nøtteliten. Årets tema er dyr fra Prøysens verden. Barna må telle til tre i kor for å få kofferten til å åpne seg. Noen ganger teller de på andre språk enn norsk, som engelsk og spansk. Teskjekjerringa sier at hun ønsker å pynte til høstfesten, men trenger hjelp. Dette fører flokken litt lenger opp i skogen, hvor de plukker rognebær og finner ut at de vil lage en fin sirkel av rognebær til Teskjekjerringa.
Lager gelé
Ivrige barnehender plukker stilker med blader og bær. Her må de samarbeide for å få det til, og Nina forklarer hvorfor de ikke skal spise rognebærene. Men kanskje de kan lage gelé av dem?
– Hva er dette? spør Herman forundret da han plukker noe av et bær.
– Det er et insekt som kalles tege, forklarer Nina. Den blir også kalt bærfis, sier hun, og sammen studerer de insektet.
Alle barna får legge rognebær i sirkelen, som virkelig blir rund.
– Kan vi lage en annen form en annen dag? spør Mikkel.
Han synes former er spennende. Og det kan de, lover Nina. Men nå er det på tide at Teskjekjerringa får komme opp fra kofferten og se på den fine pynten barna har laget.
– Gubbendarius, den var nydelig, tusen takk, sier Teskjekjerringa.
Nå er det lunsjtid inne med grove pannekaker, så barna springer fornøyd ned til barnehagen.
Bare fantasien begrenser
I naturkunst bruker de ofte bare naturmaterialer fra stedet og forsterker former, farger og linjer. Andre ganger kombinerer de det de lager med andre materialer som ikke forurenser.
– Det kan få oss til å se ting på nye måter. Det verdifulle og vakre, og hva vi må ta vare på, påpeker naturkunstansvarlig Nina.
Hun forteller at de ferdes mye i nærmiljøet i variert natur. Barna får bruke alle sansene og hele kroppen. Ofte knytter de naturkunsten opp mot temaer de jobber med.
– Det handler om å se, om estetiske erfaringer og om å ta i bruk materialene rundt oss med nysgjerrighet og lek, forklarer Nina.
Hvordan lukter mosen?
Eksempler på naturkunst er å få barna til å se hvordan de kan lage en stor sirkel med kongler, blomster og nyper som de finner i naturen. Hvor er det fint å lage sirkelen? Må de rydde bort noe først? Andre ting kan være: Hvilken stein vil barna legge først i steintårnet for å få dem til å balansere? Hvordan lukter mosen? Hvilken form ser barna? Nina forteller at de kanskje forsterker moseformen med en blomsterkant. Kanskje fyller de en sprekk i fjellet med fine skjell, eller lager en lang linje med tang og andre skatter de finner på stranda. Eller de har med seg ull ut i skogen, og ser hvordan barna selv bruker dette materialet.
– Ofte vil det barna lager, også bli en del av leken som oppstår der og da. Kanskje noen lager et fint sted til Nøtteliten, når ekorn er tema, sier Nina.
Elgskjelett
– Som voksne er vi til stede og oppmerksomme på hva barna ser og oppdager. Vi utfordrer med spørsmål og oppmuntrer barna til samarbeid og diskusjon seg imellom, forteller Nina. Alle fagområder som matte, samspill, lek og motoriske utfordringer er integrert i arbeidet.
På vei ut av barnehagen blir vi oppmerksomme på en naturlig jettegryte og to stående elgskjeletter. Anette forteller at det er tidligere barn i barnehagen som malte dem. Fargen har for lengst regnet bort, men de bleke skjelettene er også naturkunst, som skal få stå inntil naturen vil ha dem igjen.