På hvilken måte kan jeg være en leder som fyller på riktig drivstoff til hver enkelt? spør tjenesteleder Silje Juliana Alvheim i Valle Hovin idrettsbarnehage i Oslo.

Innspill

Alle ansatte trenger påfyll

Som leder er jeg opptatt av å gi mine medarbeidere akkurat det påfyllet de trenger for å skape et miljø med engasjerte og stolte ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Hvilken type leder er du? Hvordan leder du teamet ditt? Dette er spørsmål som jeg vil finne ut av. Jeg vet at alle behøver en form for påfyll. Motivasjon. På hvilken måte kan jeg være en leder som fyller på riktig drivstoff til hver enkelt? Alle skal nå felles mål, men med både diesel, bensin og elektrisitet tilgjengelig er det viktig å vite hva man gjør. For om man fyller feil drivstoff, kan alt stoppe opp. Og i motsetning til denne bil-metaforen, er det ikke noe skilt på de ansatte som forteller meg hva de behøver for å bevege seg i riktig retning.

LES OGSÅ: – Ledelse handler om mer enn kunnskap. Det handler om hvem man er og hva man gjør

Må fremme lyst og engasjement

At alle har riktig type drivstoff og ikke minst nok på tanken, mener jeg er essensielt for å kunne drifte en kvalitetsbarnehage. Helst skal det være over halvfullt, så man er sikret å kunne kjøre en god stund. Faglig tyngde og pedagogiske arbeidsmåter er innhold som vi arbeider kontinuerlig med, men jeg må fremme lysten og engasjementet. I en perfekt verden ville det stått tanker på pauserommet med nok påfyll til alle. Fyll på, gå ut og gjør en fantastisk jobb hver dag. Men det er ikke realiteten. Detektivarbeid må til. Jeg bestemmer meg for å gå ut til avdelingene der det virkelige arbeidet foregår.

LES OGSÅ: De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling

Blir tatt i å gjøre noe bra

Det tar ikke lang tid før jeg ser Kiki i full lek med barna. De er på en sjørøverøy, på skattejakt. Dette er noe av det jeg ønsker mer av. Kiki skal ha pause og blir møtt med applaus fra de andre på pauserommet. Alle ansatte klapper, mens jeg skimter en rødlig nyanse i ansiktet hennes, blandet med et bredt smil. Hun blir tatt i å gjøre noe bra! Dagens påfyll. Jeg tenker på min rolle. Det går opp for meg at dette er noe jeg vil ha som en del av min lederstil og som en del av kulturen i barnehagen. Kanskje dette kan være noe av drivstoffet alle trenger påfyll av? Det passer i alle fall for Kiki. Nå gjelder det å finne riktig type drivstoff for alle medarbeidere.

LES OGSÅ: Nina er styrar i to barnehagar:– Lite tid går i størst grad ut over dei tilsette

Riktig drivstoff til hver enkelt

Noen medarbeidere kan bli i overkant stresset når de får mye oppmerksomhet. Vi knipser bilder og lager en vegg: Wall of fame. De ansatte henger opp bilder fra ulike situasjoner, som utgangspunkt for ukens refleksjonsgrupper. Å diskutere seg selv kan være skummelt, men når nervøsiteten har lagt seg, er håpet at de opplever seg selv som gode eksempler og forbilder på hvordan et godt stykke pedagogisk arbeid kan foregå. Detektivarbeidet fortsetter nå rundt hver enkelt ansatt: å ta tak i de små tingene, som viser seg å være de viktigste brikkene for å skape et miljø med engasjement og stolthet over det arbeidet som gjøres hver dag. Og detektivarbeidet mitt vil fortsette så lenge jeg er leder.

Powered by Labrador CMS