Styreblikk
Alle jeg har truffet, er enige om at tilbakemeldinger er viktige. Så hvorfor kan det likevel oppleves så vanskelig å gi og motta tilbakemeldinger? spør enhetsleder Petter Ruenes Jensen i Smååsane barnehage, Vennesla
Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Hvorfor kan det oppleves så vanskelig å gi og motta tilbakemeldinger?
Innspill: En god kultur for tilbakemelding bygger på respekt og trygghet, og at man kan trå feil og løfte hverandre opp. Det er lederens ansvar å gå i bresjen for.
En viktig forutsetning for god ledelse er anerkjennelse og
tilbakemeldinger som er tydelige, bygger opp selvtillit og leder til økt mestring
og selvbestemmelse (Mørreaunet, Gotvassli, Moen & Skogen, 2021, s. 36). Som
leder av en barnehage har jeg et ansvar for å fremme en god og sunn kultur for
personalet.
Har barnehagen et godt og velfungerende psykososialt
arbeidsmiljø, blir premissene for alt vi gjør, bedre. Er de ansatte glade,
trygge og humørfylte på jobb, og opplever mestring, inkludering og fellesskap, vil også dette gi gevinst for barna. Et viktig
verktøy i denne sammenhengen er en god tilbakemeldingskultur.
LES OGSÅ: – Ledelse handler om mer enn kunnskap. Det handler om hvem man er og hva man gjør
Hva er en god tilbakemeldingskultur?
Wadel (1997, i Mørreaunet et al., 2021, s. 161) beskriver
viktigheten av å ha en organisasjonskultur preget av undring, nysgjerrighet og
interesse, en form for undringskultur fremfor fasitkultur. Dette er beskrivende
for en god tilbakemeldingskultur. Det er viktig at det bygger på en gjensidig
respekt og trygghet, at man kan trå feil og sammen løfte hverandre opp.
Alle jeg har truffet, er enige om at tilbakemeldinger er
viktige. Så hvorfor kan det likevel oppleves så vanskelig å gi og motta tilbakemeldinger?
Jeg tror det bunner i at strukturen vi bruker, er for komplisert, og at vi ikke
er konkrete nok.
Struktur for tilbakemelding
Denne gangen har jeg latt meg inspirere av en konkret modell
brukt av luftforsvaret (Luftforsvarsstaben, 1995, s. 216–217):
1. BESKRIVE DEN ANDRES ATFERD: Hva konkret er det den andre
gjør?
«Når vi blir enige om noe på avdelingsmøte, og du gjør noe
helt annet …»
2. BESKRIVE EGNE FØLELSER/REAKSJONER: Fokuser på deg, ikke
alle andre.
« … blir jeg oppgitt, og lurer på hvorfor du ikke gjør som
du sa du skulle gjøre.»
3. BESKRIVE HVILKE KONSEKVENSER DET HAR FOR DEG:
«Det gjør at jeg blir usikker, og gjør at jeg mister
tilliten til deg.»
Det er viktig å presisere at det må gis tilbakemelding på
noe man kan gjøre noe med (atferd), og at det er godt ment. Løvlie (2021, s.
110) beskriver dramatikken som oppstår når den ene part tvinges til å gi avkall
på sin versjon for å bli utsatt for den andres. Jeg tenker det samme kan sies
rundt det å skulle motta tilbakemeldinger og endre seg basert på dem. Det er
krevende å gi og motta tilbakemeldinger. Å øve på det gjør at vi blir tryggere
og bygger opp en sunn tilbakemeldingskultur. Metoden skal gjøre at det ikke er
tvil hva man mener og føler, og at budskapet kommer frem. Det er lederens
ansvar å gå i bresjen for en god tilbakemeldingskultur.
Litteratur
Luftforsvarsstaben. (1995). HFL 400–1 Håndbok i lederskap i
Luftforsvaret. Oslo: Luftforsvarsstaben. (Kapittel 5 s. 216–217)
Løvlie, L. (2021). Politisering og pedagogisk motstand –
veien til en barneorientert praksis. Bergen: Fagbokforlaget.
Mørreaunet, S., Gotvassli, K., Moen, K.H. & Skogen, E.
(red.). (2019). Ledelse av en lærende barnehage (2. utg). Bergen:
Fagbokforlaget.