Foto: Maja Ljungberg Bjåland
Leder: Ikke la lærerne ta regningen
De fleste lærere har sikkert råd til å kjøpe et eller to undervisningsopplegg på nett. Men det handler ikke om det.
Se for deg operasjonsstua på et sykehus. Kirurgen har nettopp gjort det han skal innabords, men operasjonssåret er fortsatt åpent da han går for å kle på seg ytterklærne.
Pasienten: Burde du ikke sy igjen, doktor? Det blør ganske mye …
Kirurgen: Jeg skal bare ut og kjøpe mer tråd. Forsøk å knipe igjen så lenge.
Slik er det heldigvis ikke i virkeligheten. På et sykehus har man innkjøpsavtaler som sørger for at leger og sykepleiere har tilgang til det de trenger for å behandle pasientene. Hvor mye det faktisk koster, merker man godt etter et besøk hos en privat legevakt. Der vokser regningen for hver pakning med bandasje og gasbind som åpnes. Men på et offentlig sykehus har du allerede betalt for kirurgen, tråden og operasjonsstua over skatteseddelen.
Slik er prinsippet for skolen også. Undervisning er gratis, for elevene i det minste. En del lærere, derimot, betaler for både undervisningsopplegg og materiell av egen lomme. Hvor utbredt det er, eller hvor store summer det er snakk om, finnes det ingen oversikt over. Men lærere Utdanning har snakket med, mener det blir stadig mer vanlig.
De peker på at bøkene er utdaterte og skolene har trange budsjetter. Noen lærere opplever også et press når kolleger kjøper en litt morsommere og annerledes norsk- eller matematikktime. Og kanskje viktigst av alt: Lærerne har for dårlig tid. De kan ha planer om å lage et supert opplegg om fossiler til naturfagstimen, men så går uka til å rette prøver og forberede utviklingssamtaler. Løsningen blir å betale seg ut av det hele.
Det samme skjer i barnehagene. Barnehagelærere bruker av egne penger på formingsmateriell, eller de limer, strikker, syr og snekrer på fritiden for å lage opplegg for ungene.
De aller fleste har nok råd til slike utgifter. Og det er prisverdig at de gjør det. Det viser hvor mange lærere som brenner for jobben sin og ønsker det absolutt beste for barna. Men det handler om prinsipper: Like lite som legen skal kjøpe egen sytråd, skal ikke en lærer betale for undervisningsopplegg av egen lomme.
Lærere: Ta diskusjonen på din arbeidsplass. Snakk med tillitsvalgte, og synliggjør behovet overfor ledelsen. Og kjære skoleledere: Sørg for felles avtaler, abonnement og lisenser som dekker innkjøp av undervisningsopplegg lærere og elever trenger.