Trond Hagen. Foto: Jørgen Jelstad.
Profesjonsetisk råd får fortsette:
– Rådet må bli kjendis
Trond Hagen slo et slag for å få Lærerprofesjonens etiske råd på Facebook, Instagram og Snapchat. – Rådet må bli mye mer synlig, sa han.
Delegaten fra Nordland høstet latter fra salen da han antydet at Utdanningsforbundet kanskje også burde fått med Steffen Handal i «Skal vi danse».
Ordene falt i debatten om Lærerprofesjonens etiske råd, som var et stridstema på landsmøtet. Burde det legges ned? Nei, mente Hagen.
– Vi må bli kjendis. Rådet må bli mye mer synlig, sa han og pekte på synlighet i sosiale medier og gjennom podcaster og Youtube.
Flere fylkeslag vil gi rådet en periode til
– Vi ønsker å gi rådet litt mer tid og ønsker en videreføring, sa Thomas Nordgård fra Troms. Også Finnmark, Buskerud og Trøndelag uttrykte støtte til å fortsette med rådet.
– Etikk er viktigere enn noensinne. Det vil gi et dårlig signal å avvikle rådet på dette landsmøtet, sa Hans Johan Lieng fra Trøndelag.
Etter debatten stemte et flertall på landsmøtet for å videreføre Lærerprofesjonens etiske råd. Dermed får rådet en ny periode fram mot neste landsmøte i 2023.
Ønsker å legge ned rådet
Flere delegater tok imidlertid tydelig til orde for å avvikle hele det profesjonsetiske rådet.
– Rogaland sier nei til videreføring, sa Solfrid Mydland fra Rogaland.
Også fylkeslaget i Hordaland var skeptiske.
– I fylkeslaget er det svært stort flertall for å avvikle det profesjonsetiske rådet, sa Marit Himle Pedersen fra Hordaland.
Akershus kom med et endringsforslag om at rådet må evalueres i perioden. Det fikk støtte i salen og ble vedtatt.
Må ikke «outsource» etikken
Steffen Handal sa fra talerstolen at han mener det styrker forbundets troverdighet om de legger til rette for at noen kan se på skole- og barnehagesektoren med kun et etisk blikk.
– Men hvis vi kommer i situasjonen at Utdanningsforbundet «outsourcer» arbeidet med etikk til rådet, må vi legge det ned med en gang, sa Handal.
Birgitte Fjørtoft fra Innlandet sa at komplekse etiske problemstillinger i utdanningssektoren trenger skikkelig behandling.
– Vi må ikke late som vi ikke trenger noen utenfra til å hjelpe oss i den behandlingen og drøftingen, sa hun.