Utdanningsforbundets leder Steffen Handal roser elever for deres miljøengasjement. Arkivfoto: Stig Weston/Utdanningsforbundet
Roser elevenes klimaengasjement
Steffen Handal åpnet årets første representantskapsmøte i Utdanningsforbundet med å hylle Greta Thunberg og skolestreikene for klimaet.
- Jeg tror vi ser en generasjonskonflikt i miljøspørsmålet. Vi voksne fortsetter i stor grad som før og tenker at det ordner seg nok – med små justeringer. Vi har kloke ledere som kan lose oss i riktig retning. Men ungdommene tror ikke et øyeblikk på de etablerte organene, sa Steffen Handal i sin åpningstale til representantskapet i Utdanningsforbundet.
Rundt 50 tillitsvalgte er samlet på Hurdalsjøen hotell i to dager. Da møtet ble åpnet onsdag, trakk Handal frem historien om den femten år gamle skoleeleven Greta Thunberg og hennes ukentlige skolestreiker og demonstrasjoner for klimaet foran Riksdagen i Stockholm.
Les også: Hvordan formidle klimaproblematikk til elever uten at de skal miste motet
Streiket utenfor Stortinget
Protesten har spredd seg i Europa. Hver torsdag tar titalls tusen ungdommer til gatene i Brussel, slik de har gjort hver torsdag i år. Der demonstrerer de for å få møte politikerne og bidra til utformingen av en konkret klimaplan. I Tyskland, Sveits, Storbritannina og Australia har det også vært store arrangementer, og i Norge sprer også engasjementet seg.
I høst ble den første klimastreiken arrangert her til lands. Sist uke var sjetteklassingene fra Tåsen skole på plass utenfor Stortinget i Oslo, og også andre steder i landet har elever streiket og stilt opp utenfor rådhus og kommunehus med plakater og slagord. Fredag 8. februar planlegges det studentstreik, og det gires opp til en større klimastreik for elever og andre 22. mars.
Les også: Klimaspørsmålet - når informasjon ikke virker
Handal oppfordrer lærerne til å følge opp engasjementet:
- Hva vil vi si til våre ungdommer når de slutter seg til dette opprøret? spurte han fra talerstolen på Hurdalsjøen.
- Vil vi svare på klimaskulking med fraværsgrense og manglende vurdering, eller vil vi kjenne stolthet over engasjementet og la nåde gå for rett? Uansett hvordan lærere velger å møte en slik mulig aksjon, så vil de oppleve at de står i et dilemma. Faren er stor for at de enten vil tråkke over noen formelle grenser, eller noen personlige, etiske og faglige grenser.
Les også: - Bærekraftig utvikling må inn i enkeltfagene
- Gi plass til miljøengasjementet
Handal håper lærerne og skolen vil gi større plass til elevenes miljøengasjement i undervisningen.
- Vi må vise at skolen er til for elevers medvirkning og ytring. Skolen er ikke bare et sted hvor elever skal formes og belæres. Skolen er også et sted hvor elever inngår i arbeid med et innhold de selv har definert, sa Handal.