Klokken nærmer seg åtte og elevene fra internatet benker seg rundt bordene i kantinen på Hvam videregående skole. Noen kommer fullt påkledt i kjeledress og cap, andre har ikke kommet seg ut av pyjamasbuksene ennå. Frokosten er servert, og utvalget er betydelig bedre enn i et middels norsk kjøleskap.
KariKløvstadTekst og bilder
PublisertSist oppdatert
Annonse
Cecilie Sigvartsen (18) er en av dem som er husvarm på Hvam. Hun rusker i det lange håret og prøver å få morgensveisen til å ligge på plass før hun smører matpakke for dagen. Den livlige jenta i de velbrukte arbeidsbuksene går landbruk Vg2 og har aldri angret på at hun flyttet fra Ski etter ungdomsskolen. Vi møter henne sammen med Fredrik Fjærvoll Olsen (16), Hedda Lovise Arntzen (16) og Ragnhild Wilskog (16). Du skal få bli bedre kjent med kvartetten fra internatet, men først slipper vi til Ellen Messel som er avdelingsleder for naturbruk.
Annonse
En stor gård
Fjøs, stall, ridehall, grisehus, drivhus, en stor maskinpark, skog og jorder er noe av det som tilhører det utvidede klasserommet på Hvam.
– Vi leker ikke landbruk. Vi driver landbruk, for her skjer alt på alvor, sier Ellen Messel. Hun er selv utdannet sivilagronom fra universitetet på Ås og har jobbet på Hvam videregående skole i snart 20 år.
De yngste som kommer flyttende til skolen er ikke mer enn 15–16 år, og de aller fleste finner seg veldig godt til rette.
– Elevene får alle måltidene, det internatvakter som passer på hele døgnet, og det skjer så mye her at det er sjelden noen får hjemlengsel. Du kan nesten sammenligne det litt med folkehøgskole light, sier Ellen Messel.
Det er de videregående skolene her i landet med naturbruk som oftest har internat. Hit kommer elevene flyttende fra større områder og møter en praktisk hverdag der mye skjer.
Naturbruk passer for elever som liker å være i aktivitet ute. Natur, maskiner og husdyr er tre stikkord, som dekker mye.
– Mange som kommer hit har fulgt interessene sine, og hjemme har de kanskje ingen likesinnede. Her på Hvam treffer de flere som er opptatt av det samme og finner ut at de har kommet på rett hylle, sier avdelingslederen.
Ungdom som vil finne ut mer om livet på skolen kan komme på hospitering. Da overnatter de på internatet ei natt og er med på en skoledag.
Attraktive lærlinger
Avdelingsleder Ellen Messel er stolt av at de utdanner flinke fagfolk, som også er populære når de kommer ut av skolen. Det er stor pågang for å få lærlinger fra Hvam.
– Vi har mange henvendelser både fra anleggsgartnere og staller rundt om.
– Hvilke elever er mest populære å ha som lærlinger?
– Den som klarer å stå opp om morgenen, sier Ellen Messel og smiler.
Det er en ting avdelingslederen på naturbruk ønsker å påpeke. Det er at elevene kan få studiekompetanse dersom de velger studieforberedende vg3 naturbruk.
– Elevene i 15-16-årsalderen vet ikke alltid hva de vil og bør ha mulighet både i den teoretiske og den yrkesfaglige retningen, sier Messel.
Blomstrer
Cecilie Sigvartsen (18) fra Ski trivdes ikke så godt på ungdomsskolen.
– Det var ikke så enkelt sosial, og jeg ville bort, forteller Cecilie. Hun går nå landbruk vg2 og har aldri angret.
Det var rådgiveren på ungdomsskolen som introduserte henne for Hvam. De dro på besøk en dag for å se på stallen, fjøset og internatet, og en ny verden åpnet seg.
– Jeg ville bort og starte på nytt, og for meg som hestejente var det enkelt å velge hestefag, sier 18-åringen. På skolen fikk hun øynene opp for landbruk og skiftet retning. Nå ønsker hun seg «full pakke», og i feriene jobber hun for et entreprenørfirma i Ski.
– Målet er å fullføre landbruk og så gå to år i lære som anleggsgartner for å få fagbrev. Da kan jeg jobbe og tjene penger, for jeg har så lyst på en gård med melkekyr etter hvert. Kuer er så fine dyr, og de gir så mye til Norge, sier Cecilie.
Litt senere tar hun oss med i fjøset, der hun trives så godt.
Litt skummelt
Hedda Loise Arntzen (16) fra Oslo var litt lei av skole og bestemte seg for å gjøre noe hun hadde lyst til i to år. Valget falt på hestefag.
– Jeg har drevet med hest i 11 år, og rådgiveren min på ungdomsskolen fortalte om Hvam. Vi kjørte forbi og tittet i sommerferien, men jeg hadde aldri vært her, så det var litt skummelt. Alt var nytt, sier Hedda Loise, som har funnet seg godt til rette.
– Hvordan er det å bo på internat?
– Bra, men det hender du blir lei av folk, for det er aldri fred på huset.
Elsker alt som durer
Fredrik Fjærvoll Olsen (16) fra Vestby er et stort smil. For få dager siden fikk han traktorførerkort, og i neste skoletime skal han ut i skogen med motorsag sammen med de andre i naturbruksgruppen.
– Jeg har alltid likt å jobbe ute og er veldig interessert i store maskiner og alt som durer, sier Fredrik. Han kjente andre som har gått på Hvam, så valget var ikke så vanskelig.
Mest av alt ønsker 16-åringen seg en egen gård.
– Men jeg har ingen å ta over, sier unggutten. Og ja, han har hørt forslaget om å finne seg ei odelsjente.
Internatlivet passer ham godt.
– Her er det noen å være sammen med hele tiden, og vil du være alene, så har alle eget rom.
Annonse
Hest er livet
Ragnhild Wilskog (16) fra Nittedal har sittet på hesteryggen fra før hun begynte på barneskolen, og har lyst til å drive med hest hele livet. Skolevalget var derfor enkelt.
– Jeg visste ikke helt hvordan det ville bli å flytte hjemmefra, og jeg kan få litt hjemlengsel, sier Ragnhild.
Internatdriften er ikke åpen i helgene, så da drar de fleste hjem.
16-åringen har planer om å bygge på med studiekompetanse før hun går ut i lære i hestefag. Da har hun mulighet til å gå videre i flere retninger.
Isak er en av nykommerne på Hvam. Han strekker holdet så langt han klarer ut mellom sprinklene, og Cecilie Sigvartsen dumper ned i halmen og klør den tillitsfulle kalven på hodet. Der kan hun sitte lenge.
– Jeg er helt betatt av kuer, og du ser sikkert at dette er lykken, sier 18-åringen, som ønsker seg sitt eget fjøs.
Hun møter stor forståelse hos Ellen Messel. Avdelingslederen på naturbruk har selv gård i Ullensaker med 120 vinterforede sauer pluss hunder, katt og noen høner.
Elevene lærer om stell, dyrevelferd og sikkerhet.
– Jo mer ansvar vi gir elevene, dess mer ansvarsbevisste elever får vi tilbake. Her på Hvam driver vi en gård, og alt må være i orden, sier Ellen Messel, mens en ku dytter på henne og vil ha oppmerksomhet.
– Det blir feil å lære dette i et ordinært klasserom, sier Cecilie, og øser kjærlighet over den minste kalven i fjøset. Livet hadde ikke vært det samme hvis hun skulle ha reist hjem hver dag.