Uten konkrete tiltak kan regjeringens rekrutteringsstrategi strande på finansieringen, skriver Per Kristian Solevåg.
Ill.foto: Inger Stenvoll
Regjeringens rekrutteringsstrategi mangler noe vesentlig
Debatt: – Uten konkrete tiltak for å bedre kommunal- og fylkeskommunal økonomi vil dette bli nok en strategi med gode intensjoner som strander.
Regjeringen har i samarbeid med KS og partene i
utdanningssektoren lansert en strategi for å rekruttere flere lærere til skole
og barnehage. Selv om dette er en god start med mange fornuftige tiltak, så er
man ikke i mål. Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll mener lønn er viktig i
dette arbeidet, og jeg er så hjertens enig.
Samtidig vet vi at
arbeidsforhold betyr mye for å beholde og rekruttere arbeidstakere. Jan Tore
Sanner fra Høyre har kritisert strategien og kalt den lite konkret og uambisiøs,
minste felles multiplum som han kaller den. Han savner blant annet mer om
skoleledelse og opptakene til lærerutdanningene.
Å utarbeide en slik strategi er helt nødvendig i den tid KS
har feilet med å gjøre læreryrket attraktivt for ansatte i utdanningssektoren.
Med dette grepet håper jeg KS innser sine feil og kryper til korset. Samtidig
som jeg delvis støtter Jan Tore Sanner i at strategien kunne vært mer konkret,
og jeg er enig i at skolelederne er viktige i denne strategien. Skoleledernes
betydning burde vært mer synlig.
Men strategien nevner i liten grad elefanten i rommet,
nemlig finansiering av skole og barnehage. Alle tiltak som nevnes vil nemlig
koste penger, penger som hverken kommuner eller fylkeskommuner har per dags
dato. Mange kommuner står i en spagat der de må velge mellom skole og helse, og
vi vet at helsesektoren vil få økte utgifter i tiden fremover i tillegg til
andre store utgifter. Og mange fylkeskommuner må prioritere mellom hullete
veier, nedslitte bygg, eller kvalitet på opplæringen til våre ungdommer. Uten
konkrete tiltak for å bedre kommunal- og fylkeskommunal økonomi vil dette bli
nok en strategi med gode intensjoner som strander grunnet manglende
finansiering.
I strategidokumentet står der riktignok følgende: nasjonale
myndigheter skal…gi gode og overordnede rammer for lærerutdanningene, barnehage
og grunnopplæring gjennom regelverk, rammeplaner, læreplaner og finansiering.
Spør du meg så betyr dette mer penger til utdanning. I hvert
fall ikke mindre enn i dag, noe som nesten ikke skulle være mulig. Pussig nok
så er hverken ordet «økonomi» eller «finansiering» nevnt under hva KS skal
gjøre eller forplikte seg til, og de to viktige ordene er nevnt èn gang hver i hele
strategidokumentet. KS har altså ikke direkte forpliktet seg til å styrke utdanningssektoren
med èn krone, men heller overordnede prinsipper som kan snues og vendes på til
de til slutt ikke koster noe å gjennomføre. Skal dette viktige arbeidet lykkes
må kommuner og fylkeskommuner enten få mer penger å rutte med, eller de må
foreta harde interne prioriteringer som kommer utdanningssektoren til gode
fremfor andre viktige samfunnsoppdrag. Først da kan det bli en fullgod
strategi.