Ungdommer drømmer om så mangt, men ikke om jobb i skoler og barnehager. Nå går regjeringa og flere organisasjoner sammen for å bedre rekrutteringa. Men enn så lenge bare på papiret.
Representanter for til sammen
13 aktører innen utdanningssektoren har satt navnene sine under strategien
«Flere lærere i barnehager og skole»: begge statsrådene i Kunnskapsdepartementet, Universitets-
og høgskolerådet og de relevante organisasjonene til arbeidstakerne, studenter
og elever. Med dette er de blitt enige om å bidra med sitt for at flere skal
søke lærerutdanning, begynne å jobbe i skoler eller barnehager og bli værende
der.
Enigheten til tross; det er
et trist aspekt ved det hele at det er nødvendig å bruke så mye ressurser,
tankekraft og møtetid på noe som egentlig burde gå av seg selv: Å få nok
kvalifiserte fagfolk til dette uendelig viktige yrket, der man er med på å
forme unge mennesker, hjelpe dem med å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter og
bidra til å gjøre dem rusta til å stå støtt når de rammes av skjebnens
sklitaklinger.
Men tallenes tale er klar. Søkertallene
faller dramatisk. Fra 2020 til 2023 sank antallet søkere til lærerutdanningene
med hele 35 prosent. Fallet i løpet av bare ett år, fra 2022 til 2023, var 21,9
prosent. I
strategidokumentet går det fram at rekrutteringsproblemene i skolen er størst
på 1.–4. trinn, i de praktiske og estetiske fagene, i fremmedspråk og på
yrkesfag. Andelen barnehager som oppfyller barnehagenormen, var 67 prosent i
2022, mot 71 prosent året før.
Veiledning, tid og trygghet
Det var SV som i fjor vår tok
initiativet til strategien gjennom et forslag i Stortinget, som med rørende enighet ba regjeringa sette i gang arbeidet. De 13 partnerne som nå er blitt
enige, utgjør NFLP, som er en forkortelse for Nasjonalt forum for
lærerutdanning og profesjonsutvikling.
Tiltakene de er blitt enige
om, har lenge blitt etterspurt. Blant disse er bedre praksisopplæring i løpet
av lærerutdanningen og mer systematisk veiledning for nyutdanna når de kommer
ut i skoler og barnehager, noe som i alle år har vært en sentral kampsak for
Pedagogstudentene. Utdanningsforbundet og andre læringsorganisasjoner har fått resten
av partnerne med på å styrke «laget» av andre yrkesgrupper, slik at lærerne får
mer tid til kjerneoppgavene. I tillegg skal lærerne kjenne seg trygge når de er
på jobben og vite hva de har rett til å gjøre dersom en situasjon oppstår.
Høyres utdanningspolitiske
talsperson Jan Tore Sanner kritiserer strategien for å være for lite ambisiøs
og karakteriserer resultatet som et «minste felles multiplum». Og det er en
flere punkter der som handler om å få mer kunnskap om diverse fenomener:
Hvorfor ferdig utdanna lærere ikke begynner i yrket, hvordan arbeidsforhold
påvirker rekrutteringa og om lærerutdanninga oppleves som relevant.
Dette er spørsmål
som har vært debattert i årevis, så derfor vil det være noe overraskende om det
er snakk om store kunnskapshull som må fylles. Men om dette ikke er fakta
myndighetene har fra før, er det vanskelig å kritisere dem for å etterlyse dem.
For et solid faktagrunnlag er nødvendig for å løse rekrutteringskrisa i
læreryrket. Det er viktig å få på bordet hva som holder ungdom borte fra
læreryrket og som får lærere til å finne seg andre jobber. Samtidig kan det
også være av stor verdi å rette oppmerksomheten på hva som får mange tross alt
til å søke seg dit og bli værende. Mange trives med jobben i skoler og
barnehager, og det ligger mye lærdom også i suksesshistorier.
Kommer ikke utenom lønn
En annen forutsetning for at
det kan komme noe konkret ut av denne strategien, er at partnerne fortsetter å
samarbeide om å virkeliggjøre den. Det er alltid en fare med litt rommelige
formuleringer at de som er blitt enige om dem, tolker den slik de selv ønsker,
og dermed også på måter som kan være direkte motstridende. Og da er man fort like
langt. I en del sammenhenger har partnerne i denne avtalen interesser som kan
støte mot hverandre. I tariffoppgjørene står for eksempel arbeidsgiverne KS og Private
Barnehagers Landsforbund på den ene siden og lærerorganisasjonene på den andre.
Det er imidlertid verdt å merke seg at arbeidsgiverorganisasjonene forplikter
seg til å forhandle fram lønns- og arbeidsvilkår som blant anna skal bidra til
god rekruttering.
En av de første prøvesteinene på hvor forpliktende dette
samarbeidet er, blir dermed vårens tariffoppgjør i kommunesektoren, som starter
i 15. april. Skal man først se hva som kan gjøres for å rekruttere og beholde
flere lærere, kommer man ikke utenom lønn. Alle skjønner at de som har høy
inntekt som sin hoveddrivkraft i arbeidslivet, velger andre leveveier enn læreryrket.
Man altfor mange lærere i dag opplever at lønna ikke samsvarer med kompetansen
de har skaffa seg, ansvaret de har og ikke minst hva de forventes å tåle av
press og forventninger i løpet av arbeidsdagen, kvelder og helger. I sitt
første oppgjør som forhandlingsleder for Unio kommune vil Geir Røsvoll være klar til å vise til punktene om lønn i rekrutteringsstrategien om det skulle
bli nødvendig.
Men inntil det motsatte er
bevist, virker det som alle partene er genuint urolige for den sviktende
rekrutteringa til læreryrket og har ønske om å gjøre sitt for å snu denne
nedadgående trenden. Samtidig er det all grunn til å følge med på hva konkret de
kommer til å foreta seg framover. Og om nødvendig minne partnerne på at det
finnes et papir med 13 forpliktende signaturer på.