Disse elevene er etterspurte når de er ferdigutdannet
Bransjen trenger hver eneste elev som fullfører transport- og logistikkfaget. Dag André og Kenny drømmer om å jobbe i en kran på en plattform eller på en båt.
Glemmen videregående i Fredrikstad satser stort på transport og logistikk. Skolen mener Viken fylkeskommune har bevilget sjenerøse summer.
I fjor høst var tilbudet transport og logistikk i gang på Glemmen.
Les også: Kampanje for å skaffe læreplasser er i gang
Behov i bransjen
Thomas Skeie er kontaktlærer på transport og logistikk og lovpriser det nye tilbudet. Han har lang erfaring som lærer på Glemmen og synes det er strålende at fylket og skolen nå satser så tungt på det nye tilbudet. For bransjen er veldig ute etter folk, ukentlig får han telefoner. Mankoen på fagfolk er stor.
– Bygget her er stort og flott med to klasserom, et sosialt rom og eget verksted. Vi har kjøpt inn fem trucker, en tralle og en lastebilsimulator som brukes i opplæringen, og to containere. Nylig ble vi sertifisert til å drive med truckføreropplæring og bru- og traverskranopplæring, forteller Skeie.
– Elevene får dekket kostnadene til førerkort klasse B og ADR-kurs for transport av farlig gods av fylket. Dette er kurs som vi kjøper inn av en ekstern leverandør. De får også dekket truckførerkurs T1, T2 og T4, kurs som tas på skolen, sier han og legger til at alle er garantert lærlingplass ved bestått vg2 og førerkort.
– Nå er elevene ute i praksis i mange forskjellig bedrifter. Transport og logistikk gir flotte muligheter for praktisk opplæring og skaper trygghet i møte med oppgavene som venter i yrkeslivet.
Trives i høyden
I dag er de tolv elevene på vg2 utplassert i bedrift én dag i uka. Åtte av dem har valgt å satse på å bli yrkessjåfør, to har valgt logistikk, og to vil bli kranførere.
– Jeg har lenge hatt lyst til å bli kranfører. Først startet jeg med helse- og oppvekstfag ved en annen skole, men etter å ha snakket med en rådgiver, fant jeg fort ut at denne linja ikke passet meg. Derfor tok jeg omvalg til teknologi- og industrifag (TIF) ved Glemmen vgs. Jeg har alltid likt høyder, og å kunne jobbe i høyden er helt topp, sier Dag Andre Refshal (19).
Sammen med Kenny Stenbeck (19) er han utplassert ved Borg Havn i Fredrikstad. For Stenbeck var førstevalget bilmekanikk, men så følte han at det ble for mye skruing.
– En venn av meg jobber ved Borg Havn og sendte bilder fra jobben. Da ble jeg interessert. Og jeg har også alltid likt å være i høyden. Nå er jeg ganske overbevist om at det er kranfører jeg vil bli, forteller Stenbeck.
Det samme er Refshal.
– Mange tror at kranførere bare sitter i krana hele dagen, men det er mye mer variert. Vi må også vedlikeholde krana og utstyret vi bruker, og vi må kjøre ulike typer kran, tilføyer Refshal.
De to elevene er godt fornøyd med mulighetene ved den nye linja ved Glemmen vgs. Både når det gjelder utstyr og lokaliteter.
LES OGSÅ: Dro på hotell med pensjonister for å lære om eldreomsorg
– Vi har fått veldig mye på skolen, vi har mye utstyr, og lokalene er veldig bra. Teorien vi lærer på skolen, er absolutt relevant for det vi gjør her i Borg Havn, selv om det her ute blir mer spisset mot kran. Og det er jo morsommere å være her enn å være på skolen, innrømmer Refshal.
De to guttene håper begge på et jobbtilbud ved Borg Havn når fagbrevet er i boks, selv om drømmen er å jobbe offshore.
– Drømmen er å jobbe i kran på en plattform eller på en båt. Det er spennende utfordringer og mye å tenke på, som vind, bølger og farlig last.
Må ut med info
Kontaktlærer Skeie hadde gjerne sett at flere hadde søkt på det nye tilbudet.
I dag er det tolv elever der, mens det er plass til femten.
– Vi har imidlertid fått gode signaler om at det blir flere søkere til høsten. Det er klart at linja må promoteres, og det er alltid tøft å starte med noe nytt, det er mye å lese seg opp på. Starten har vært hektisk. Men det er veldig moro og spennende det vi har satt i gang. Jeg er overbevist om at mange flere ville likt denne utdannelsen, om den ble snakket mer opp. Ikke minst jenter, sier Skeie.
– Vi opplever det utfordrende og krevende å finne kvalifiserte kranførere. De som er tilgjengelige, har ofte sirkulert en stund i arbeidsmarkedet uten å få et varig arbeidsforhold. Grunnene til dette er nok mange og sammensatte. Vår erfaring er at mange sliter med god arbeidsmoral. Gode kranførere blir som oftest tatt godt vare på av bedriften. Disse kranførerne er som oftest lojale tilbake og blir værende hos samme arbeidsgiver over mange år, sier logistikkoordinator Jeanette Sælen Nicolaisen ved Borg Havn.
– Borg Havn har for eksempel ansatt to nye kranførere som ikke har erfaring fra kran, men som har annen kompetanse fra andre bransjer. Holdninger og pålitelighet er noe vi legger stor vekt på, og vi har de siste årene valgt å utdanne kranførere selv.
Store forventninger
– Hva tenker dere om det nye tilbudet transport og logistikk? Vil det bøte på mangelen på kvalifiserte kranførere?
– Borg Havn har store forventninger til den nye linja. I likhet med mangelen på gode kranførere, opplever vi at det samme gjelder hos våre operatører som mangler truckførere med forståelse for logistikk. Både kranførere og truckførere er viktige funksjoner som må kunne samhandle godt i komplekse logistikkløsninger i havneterminalene.
– Hvordan fungerer samarbeidet med skolen?
– Dette samarbeidet fungerer veldig bra. Det er alltid et svar og få, og det er tydelig at Thomas Skeie engasjerer seg veldig i gutta. Det krever en del av oss som arbeidsgiver når vi påtar oss et ansvar for elever. Her kan vi nok bli mye flinkere både når det gjelder oppfølging og det å gi et interessant opplæringsløp. Samtidig ser vi at hvis vi skal kunne ha riktige ressurser også i fremtiden, er det utrolig viktig at vi tar et større ansvar i forhold til rekruttering. Derfor har vi også dedikert et ansvar til en person hvor en av oppgavene er å følge opp elever som er utplassert fremover. Borg Havn ser for seg å tilby en lærlingplass for 2022 og mulig enda en lærling i 2023, sier Nicolaisen.